Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika bakgrundsfärger får skarv


susannesjostedt

Rekommendera Poster

susannesjostedt

Hej

Jag är ganska ny Photoshoppare och här är mitt problem

Jag har ett foto med storlek 18,27x15,95 och ljusgrå bakgrund.

Personen på fotot vill att jag gör ett visitkort med storlek 8,5 x 5 inräknat ram.

Tar jag bara ner bilden till den storleken så blir den fel.

Öppnar jag nytt i PH (CS3) - med grå bakgrundsfärg och monterar fotot så får jag en skarv emellan - inte snyggt.

Kan någon tala om för mig hur jag gör för att få bort skarven.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar jag bara ner bilden till den storleken så blir den fel.

 

På vilket sätt blir den fel?

 

Öppnar jag nytt i PH (CS3) - med grå bakgrundsfärg och monterar fotot så får jag en skarv emellan - inte snyggt.

 

Då har du inte samma gråa färg i de två bilderna. Beroende på hur fotot ser ut kan jag tänka mig minst två varianter:

 

1. Frilägg personen i fotot och lägg den frilagda bilden över den nya bilden med grå bakgrund. Kan vara rätt jobbigt att få bra.

 

2. Jämna ut kanterna mellan fotot och den grå bakgrunden (från den nya bilden). Du kan t ex använda ett ritverktyg för att sudda ut kanten, du kan använda klonverktyg och/eller healing brush för att sudda ut gränsen. Hur pass lätt det är beror på hur pass jämngrå bakgrunden är i fotot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

susannesjostedt

Den får inte rätt proportioner!

Det värsta är, att det är brått med bilden, och jag kan bara inte tänka klart. Min far omkom fnyligen väldigt hastigt och mycket oväntat då han svarade i telefonen när jag ringde.

Det läker i sorgen att hålla på o lära mig mer i Photoshop - Min far var mycket fotointresserad.

Tack för bra svar

Ja får väl testa vidare.Undrar om det finns någon därute som skulle kunna göra bilden åt mimig och sedan tala om HUR han/hon gjorde. Jag skulle gärna betala en liten slant för det.

S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den får inte rätt proportioner!

 

Beskär i så fall bilden till rätt proportioner. Välj verktyget för att beskära, skriv in 8,5cm och 5cm som dimensioner, klicka och dra ut vekrtygets markering tills du är nöjd. Dubbelklicka inom området och bilden är klar.

 

Undrar om det finns någon därute som skulle kunna göra bilden åt mimig och sedan tala om HUR han/hon gjorde. Jag skulle gärna betala en liten slant för det.

 

Visst, men försök med verktyget för att beskära bilden först. Om du misslyckas kan jag hjälpa dig, min mailadress står i min användarinfo. Men det blir inte förrän ikväll i så fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...