Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

p4 intel 3.0 ghz socket 478, nytt modekort?


Batts

Rekommendera Poster

Hej! Skulle nu behöva nytt moderkort, där det går att ansluta minst 5 stycken sata diskar, gärna 6.

 

Det borde också vara inbyggd grafik så jag kan plocka ur mitt gf 6600 eftersom det ej behövs då den bara står som server..

 

om nån skulle kunna hjälpa mig hitta ett vore det grymt schysst. då jag sökt som en galning, och hittat massor, då med socket 775, och jag är såå osäker på om det passar eller inte. / Matts

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om processorn är gjort för 478 så kan du inte köpa 775 eftersom den inte ens har en socket längre utan "pinnarna" är flyttade från processor till moderkort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svar!

 

så jag kommer alltså bara kunna köpa ett nytt modekort med socket 478? hittade bara 2 stycken och ingen av dom duger...

 

Du tror inte du skulle kunna försöka hjälpa mig hitta ett? eller jag kanske måste byta processor? uh..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har 3 stycken lediga pciportar.

 

länken du skickade, om jag köper en sån för 695 får jag alltså plats med 2 stycken satadiskar direkt i den? och det är exakt samma sak som att dom platserna suttit direkt på modekortet eller vad man ska säga? tack för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får två extra sataportar ja, men jag vågar verkligen inte säga om dataöverföringshastighet o dylikt är detsamma med kontrollerkort, det är inte mitt område. Om du frågar vidare imorgon så kanske någon med lite mer hårdvarukoll kan ge dig ett säkrare svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men jättetack ska du ha iaf =)

 

Är du insatt i hårddiskar då? jag skulle behöva 2 x 500 g. gärna så tysta som möjligt.

 

Och sen en sak till, jag har bara i en disk nu och väldigt lite kylning/fläktar, men när jag nu sätter 2 till borde jag kanske skaffa mer fläktar? annars blir det nog för varmt? Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, hårddiskköp är jag riktigt usel på. Har mest köpt externa usb-diskar och deras (om än små) fläktar låter som ett mindre kärnkraftverk. Men liknande frågor har ofta dykt upp, så du kan ju leka med e-forums sökfunktion och se om det har tipsats om något bra den sista tiden.

 

Men vad gäller kylningen så är sju (om du nu kommer ha så många till slut) diskar kanske lite väl mycket att ha i ett chassi om det inte är utrustat med riktigt bra kylning.

[inlägget ändrat 2007-09-17 01:44:54 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska köra server så bör du satsa på ett RAID-kort. Samt att förstås köra diskarna i RAID-5 eller RAID-10. Finns i olika prisklasser efter antal diskar (4-24 diskar) samt om den ska vara minne på kortet eller inte.

 

Här är ett i den lägre prisklassen för hemmabruk.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105345

 

Köp enklaste möjliga agp-grafkkort du kan hitta, så sparar du pci-platserna till RAID-kort. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm okey. Men blir det inte billigare att tex köpa ett modekort med massa sata platser och en billig processor till?

 

och kan du förklara lite snabbt vad raid är? har aldrig förstått det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tänkte typ något sånt hära? skulle de funka?

 

 

modekort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321785 9 stycken sataplatser!! :)

 

 

och sen denna processor till http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327477

 

 

eller är det på nå sätt bättre med raidkort? säkrare framför allt?

 

[inlägget ändrat 2007-09-17 11:24:32 av Batts]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och kan du förklara lite snabbt vad raid är? har aldrig förstått det.

Det innebär att du har olika grad av spegling och uppdelning av din data på flera diskar, vilket ger dig redundans (eller överflöd) av data. Skulle då en av diskarna gå sönder har du samma data även på andra diskar och kan låta servern rulla på. Detta är ju något du måste satsa på om det handlar om en filserver som skall serva ett företag. Men jag gissar att det här handlar om en hemmaserver och då är det ju lite overkill att satsa på RAID tycker jag (förutsatt att all viktig data även finns backupad på ex. DVD:er)

 

[inlägget ändrat 2007-09-17 13:34:25 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...