Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

jordat uttag


palbin

Rekommendera Poster

hej!

 

hur skaffar jag mig jordade uttag i ett rum som inte har saadana?

 

aer det bara att kolla inne bakom det ojordade uttaget, saa finner jag en

extra jordningssladd daer och kan byta till ett jordat uttag medelst lite

skruvande och kopplande

 

eller maaste jag dra en sladd fraan ett jordat uttag som finns i annat rum?

 

hur mycket watt kan man foeresten ansluta till ett enda uttag - jag haaller

paa bygga en hemmamusikstudio med raett saa mycket watt i de olika foer-

staerkarna - kan jag koppla alltihop i (en foergrening av) ett enda uttag?

 

tacksam foer hjaelp, palbin

 

[inlägget ändrat 2007-09-16 18:31:58 av palbin]

[inlägget ändrat 2007-09-16 18:56:31 av palbin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur skaffar jag mig jordade uttag i ett rum som inte har saadana?
Man kontaktar en elektriker som har kunskapen så att det inte börjar brinna för att du gör fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
hur mycket watt kan man foeresten ansluta till ett enda uttag - jag haaller

paa bygga en hemmamusikstudio med raett saa mycket watt i de olika foer-

staerkarna - kan jag koppla alltihop i (en foergrening av) ett enda uttag?

 

Har för mig att du kan kolla det i proppskåpet hur många Ampere som det går på uttagen innan propparna smäller.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En propp håller normalt sett för cirka 2.5 kW eller 10 A. Finns en anledning till att vattenkokare är på knappt 2 kW.

 

Sedan ska sägas att det går att dra mer ur en kontakt än 2 kW men detta främst pga att säkringarna är tröga.

Dra om ledningar - vet du inte hur man gör ska du inte göra det! Tror du att du vet hur man gör ska du fortfarande inte göra det.

Om det finns en jordad kontakt i ett rum ska alla vara jordade! Detta så att du inte riskerar att ta i en felaktig icke jordad enhet och en jordad. Då kan du bli ledaren till jord och det är något man inte är speciellt länge.

 

Drar du jordat ska det vara jordat från centralen. Inte från grannrummet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-09-16 19:16:15 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi: Tack!

 

I det aktuella huset (mitt sommarhus byggt 1964) har jag faktiskt i minst ett rum

baade jordade och ojordade kontakter! Det saeljs ju ocksaa faktiskt foergreningar

som aer jordade i in-aendan och har en del av foergreningarna ojordade!

 

Var finns centralen? Aer det vid elskaapet? I saa fall ligger den i helt andra aen-

den av huset aen det rum jag skulle behoeva jordade uttag i, saa daa faar man

dra sladd genom hela huset!

 

2.5 kw skall nog raecka till musiken! Dock staar det noga paa huvudfoerstaerka-

ren paa ca. 1000 watt att den maaste jordas, saa man faar vael tro saa aer fal-

let!

 

Mvh. Palbin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna gäller givetvis främst ny- och ombyggnationer men det är olämpligt att blanda jordat och ojordat.

 

ska säga att jag är ingen elektriker, jag kan inte allt, jag bidrar förhoppningsvis med lite allmänt förnuft. Grunden är - vet man inte ska man inte.

 

Centralen - ja det är proppskåpet. Elleldningar drar man vanligen i elrör i väggarna. Och ja, det är svårt att dra nya ledningar i efterhand, det brukar vara trångt. Och är huset från 1964 vete tusan hur dragningarna ser ut.

 

Ojordade förgreningar - troligen tänker du då på platta kontakter som enbart får finnas på apparater som är isolerade på ett sådant sätt att jordning ej behövs.

 

Om nu förstärkaren måste jordas eller ej, det vet jag inget om. Och ja, i värsta fall får du väl göra en fuling o dra skarvsladd från grannrummet. Inget jag rekommenderar och det är inte snyggt.

 

Om du vill få det bra och säkert - snacka och ta hjälp av en elektriker.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller grå eller svart eller vad som helst elektrikern hade någon meter över av. I alla hus äldre än ca 25 år eller där en hemmapulare varit framme kan man råka ut för vad som helst när det gäller färgmärkningar.

 

När jag byggde om för en tid sedan rev vi ut några gamla gruppcentraler. Mellan två av dessa var det dragit 3 svarta och en röd ledare. Gissa vilken som var jord? En av de svarta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...