Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför världen hatar Amerika?


mindsleep

Rekommendera Poster

Absolut. En variant på hönan och ägget där våldet successivt trappas upp. Jag tror det är helt omöjligt att säga att den ena var före den andra. Faktum kvarstår dock att det var just USA som drabbades den 11/9 (bara för att ta ett exempel).

 

Behöver jag nämna Hiroshima och Nagasaki? Har ej med muslimska terrorister att göra men binder ihop mitt ursprungsmeddelande med en politik USA för. Varför valde de inte militära mål utan de 2 folkrikaste städerna?

 

Hur kan man veta att dessa tjänstemän talar sanning idag? Kunde de ljuga för ett par år sedan kan de väl likaväl ljuga idag?

Jag förstår inte syftet riktigt med att amerikanska HÖGA tjänstemän sänker huvudet i skam och säger...vi fick fel information?

 

Var och en tycker ju olika. Nog lär det finnas många som är nöjda med Bush?

 

Absolut. 1 eller 2 finns det säkert ;)

 

Tror dock att han har LITE stöd ut i världen...i alla fall av befolkningar i olika länder...men jag kan ju ha fel.

 

Men vems tyckande är det som ska styra då?

Ja, absolut inte USA´s egna värderingar. FN kanske?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var det inte så - att USA faktiskt hjälpte andra europeiska länder? Eller menar du att de hjälpte tyskarna? Visst, de var itne ensamma om att få slut på kriget men nog spelade deras insats en rätt stor roll?

 

USa hjälpte tyskarna...var i min text tolkade du det? Ja dom var här i Europa...ja de hjälpte Europa. Tror du att dom bara gjorde det för att vara bussiga?

 

Självklart var de rädda att det tredje riket skulle breda ut sig ännu mera. För när tredje riket erövrat europa (vilket höll på att hända)...vilka tror ni var näste på tur? Det insåg USA.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag tror då att det ligger betydligt mer än så bakom USA:s agerande. Jag tror inte de gör det ENBART för att de kan. Självklart skulle de inte göra det om de inte kunde.

 

Olja.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ine menar du väl lizard att USAs tyckande skall styra världen.

 

Det finns fler saker än USAs tyckande som ska styra världen. Men visst ska USAs tyckande spela roll. Världen är något mer komplicerad än att bara prata om världen som om den bara var uppdelad i två delar: USA och resten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se där, det var inte bara för att busen KUNDE ta lunckupongerna, det fanns en hungrig mage inblandad också

Busar brukar vara stora...dom behöver mycket mat....jag har sett Nelson i Simpsons...han verkar behöva en del mat ;)

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USa hjälpte tyskarna...var i min text tolkade du det?

 

Formulerade mig lite slarvigt...

 

Ja dom var här i Europa...ja de hjälpte Europa. Tror du att dom bara gjorde det för att vara bussiga?

 

Det fanns säkert många anledningar. Det viktiga just nu var att de faktiskt stred MOT tyskarna och på så vis hjälpte till att få slut på kriget. Jag tolkade ditt inlägg som att du menade att USA _inte_ hjälpte till att få slut på kriget (och att skolböckerna var felaktiga när de påstod det). Nu blev det lite krystat kanske, hoppas du förstår vad jag menar...

 

Självklart var de rädda att det tredje riket skulle breda ut sig ännu mera. För när tredje riket erövrat europa (vilket höll på att hända)...vilka tror ni var näste på tur? Det insåg USA.

 

Så USA hjälpte övriga europa för att skydda sig själva men samtidigt åstadkom de något bra. Det resonemanget skulle kunna appliceras idag också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför valde de inte militära mål utan de 2 folkrikaste städerna?

 

Ingen aning.

 

Jag förstår inte syftet riktigt med att amerikanska HÖGA tjänstemän sänker huvudet i skam och säger...vi fick fel information?

 

Hur vet man vem man ska lita på? Att man idag inte ser nåt syfte med det betyder väl inte nödvändigtvis att det inte finns nåt syfte?

 

Absolut. 1 eller 2 finns det säkert Ironi

 

Jag känner 2 så minst 2 finns det i alla fall :)

 

Ja, absolut inte USA´s egna värderingar. FN kanske?

 

Hmmm, är inte så insatt i hur pass bra FN fungerar i praktiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det lite krystat kanske, hoppas du förstår vad jag menar...

Yup.

 

Så USA hjälpte övriga europa för att skydda sig själva men samtidigt åstadkom de något bra. Det resonemanget skulle kunna appliceras idag också?

Menar du Irak-kriget? Om du menar det...visst är jag på sätt och vis glad över att någon agerade över Saddam´s tyranneri. Men det är min inställning. Jag är ingen expert på Irakiska inrikes frågor. Men det är min åsikt. Jag minns fortfarande Iraks invation av Kuwait.

 

Men samtidigt så har USA skapat en livsfarlig situation och en instabillitet i landet som är farlig. USA´s visade även prov på barnslig trots där de vill ha stöd från andra länder att gå in (FN) men sedan sa...skit i det då. Vi gör ändå som vi vill. Vilket underminerade FN framför världens ögon, vilket inte var bra. Det är bara några exempel på de negative följderna av detta osanktionerade krig.

 

Men denna tråd handlar inte bara om Irak kriget utan USA´s agerande i många frågor.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning.

Det kan inte beskrivas än annat än folkmord på civila. Jag tror att de ville tala om för dem att "Titta vad vi är villiga att göra, akta er, vi är galna."

 

Hur vet man vem man ska lita på? Att man idag inte ser nåt syfte med det betyder väl inte nödvändigtvis att det inte finns nåt syfte?

Hur vet man att en ros verkligen är röd...nu är på djup Kant filosofi :)

 

Men jag ser verkligen ingen poäng med att få så mycket skit att dom fick fel information och bli så kritiserade och sådanna utredningar om vems fel det var. Jag ser bara inte syftet med det förutom att visa på grov inkompetens.

 

Hmmm, är inte så insatt i hur pass bra FN fungerar i praktiken.

Inte så bra efter att USA körde över dom och sa "Skit i er...vi går in i Irak ändå".

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, vad tråden tog fart =) Får kommentera flera inlägg på en gång.

 

//gästen sa:

Vad skulle hända i världen om inte USA la sig i både här och där

Det är just denna passiva attityd till världssituationen som kommer resultera i att USA till slut styr allt. Man nöjer sig med att låta den bråkiga grannpojken runt hörnet agera livvakt åt en, så slipper man ta något som helst ansvar själv. Att sedan grannpojken använder onödigt mycket våld skiter man i så länge man själv inte får pisk, :thumbsdown:

 

Men vems tyckande är det som ska styra då?

I mina ögon har FN tjänat ut sin roll idag, så som organisationen fungerar numer. Men jag tror fortfarande på konceptet, dock så måste ett nytt FN byggas om från grunden upp. Jan Eliasson beskrev detta väldigt väl under ett seminarium på Universitetet och det finns väldigt mycket krafter som har förmågan att åstadkomma denna återuppbyggnad. Det enda som saknas är intresse från småländer som likt Sverige lojt nöjer sig med att låta USA agera nytt världsorgan och då kommer självkalrt ingenting att hända.

 

lizardKng sa:

Du syftar väl inte på när utvandrade europeer i princip utraderade indianerna?

Vad annars?

 

isst, de var itne ensamma om att få slut på kriget men nog spelade deras insats en rätt stor roll?

Det här med insatserna i andra världskriget är ju faktiskt en av anledningarna till att FN inte har fungerat. Segrarna i kriget utnämnde sig själva och sitter än kvar på posten som mer värda nationer i världen, med vetorätt i säkerhetsrådet som de ständigt använder för att sätta käppar i hjulet för FNs verksamhet. Allt för att värna om sina egna nationella intressen.

 

Visst gjorde USA en insats i kriget som inte går att överskatta, men det ger dem inte rätt att styra världen med veton och våld i all framtid. Att insinuera att detta skulle vara någon slags förmildrande omständighet är ... minst sagt ett märkligt försvar av deras politik.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-18 14:05:12 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst gjorde USA en insats i kriget som inte går att överskatta, men det ger dem inte rätt att styra världen med veton och våld i all framtid.

 

Nej, det håller jag med om.

 

Att insinuera att detta skulle vara någon slags förmildrande omständighet är ... minst sagt ett märkligt försvar av deras politik.

 

Det tycker i alla fall inte jag att det är (en förmildrande omständighet). Har aldrig sett någon koppling på det viset. Det är alltså inte därför jag försvarar den mer/fördömmer den mindre (än vad vissa andra tråddeltagare gör).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet man att en ros verkligen är röd...nu är på djup Kant filosofi Skoj

 

Genom att jämföra många s k röda rosor och efter en tid komma underfund med att de är röda. Ahh, nej, det haltar alltför mycket :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du Irak-kriget? Om du menar det...visst är jag på sätt och vis glad över att någon agerade över Saddam´s tyranneri.

 

Jo det är väl vad jag närmast tänkte på.

 

Det är bara några exempel på de negative följderna av detta osanktionerade krig.

 

Många negativa följder finns det, det håller jag med om.

 

Om man kunde splitta upp tiden i två trådar, låta ena tråden köra kriget och den andra FN:s väg så kan man välja att döda endera tråden efter ett tag. Programmering har sina fördelar ibland :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Lite tankar

 

! Atombomberna över Japan .Det var uppenbart när bomberna fälldes att

Japan skulle kapitulera.Men ett amerikanskt liv är för USA oändligt

mycket mer värt än mångfaldigt fler oskyldiga civila japanska offer.

 

 

2 Visst var det bra att USA hjälpte till i andra världskriget.Men fredsuppgörelsen där USA accepterade att en del av Europa hamnade

bakom järnridån det är kanske inte lika glamouröst.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonsin hört talas om försäkringar?

 

Femtio miljoner amerikaner har ingen försäkring. Det är lätt att prioritera bort när man som frisk och fattig får välja mellan försäkring och kläder/mat m.m.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver jag nämna Hiroshima och Nagasaki? Har ej med muslimska terrorister att göra men binder ihop mitt ursprungsmeddelande med en politik USA för. Varför valde de inte militära mål utan de 2 folkrikaste städerna?

 

För att döda så många ”gulingar” som möjligt?

 

För att visa världen vilken överlägsen militärmakt USA blivit.

 

Och viktigast av allt: Världens grymmaste experiment! Hur ska man veta vilken verkan kärnvapen har om man inte testar dem på riktigt? Mörda ett antal civila och se vad som händer med resten. Man kunde räkna på hur stor sprängverkan vapnet hade men de skadade ingen (viktig) att ta reda på det på ett riktigt sätt. Se hur strålning påverkar människor efter 50 år eller efter 100 år osv.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sicko är en ganska bra film. Se den.

 

Sett den :)

 

SPOILER

[log]

........................................................................

 

Om man ska tro allt som sas i filmen ska jag nog flytta till Frankrike. Där finns det ju inga problem alls. Folk är rika och har hur många förmåner som helst. Intressant också hur ofta de amerikaner han intervjuade använde sig av sjukvården. Gör de inget annat?

 

Och vad ska Kuba göra nu när miljontals amerikaner åker dit för att få gratis sjukvård? Kommer de fortfarande att ta emot amerikaner på samma vis?

 

Och i USA verkar det vara omöjligt att ens få sjukvård.

 

Aningens vinklad kändes den måste jag säga men det skulle väl en dokumentär som t ex svenska sjukvården också vara.

 

Men jag gillade den. Slutklämmen "varför kan vi inte ta efter andra länders sätt att ta hand om sina medborgare?" är ju tänkvärd.

 

Att det är svårt att få vård utan pengar/försäkring visste jag väl redan men att det är så pass svårt även MED en försäkring var nåt nytt. Det var väl "tur" att jag satte en smiley efter min kommentar om försäkringar...

[/log]

 

[inlägget ändrat 2007-09-18 23:35:01 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Moore´s filmer ska man inte ta som en absolut sanning.

 

Men...poängen var just den. Även MED försäkring är det svårt att inte bli totalt ruinerad. Jag har sett på tok för många "Extreme Homemakeover" där familjer totalt ruinerats pga av att ett barn ex. blivit sjuk i cancer eller dyl.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att inte alla har försäkring. Jag hoppas du såg den lilla smileyn?

 

Jag minns ärligt talat inte om jag sett den eller inte men det spelar egentligen ingen roll eftersom inlägget egentligen inte var menat som svar på ditt. Jag ville bara poängtera det dåliga i att det finns möjlighet att välja bort vården dvs. försäkringen.

 

A.C.Magic

power to the people

 

[inlägget ändrat 2007-09-20 00:56:49 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...