Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför världen hatar Amerika?


mindsleep

Rekommendera Poster

Fråga vilken amerikan som helst. 90% kommer att besvara den frågan med:

"Därför de hatar våran frihet".

 

Fråga en amerikan varför de skickade trupper till Irak så svarar de:

"För att skydda vår frihet".

 

Den generella amerikanen har inget begrepp och är indoktrinerad med samma extrema åsikter som de islamska extremister som tror att västvärlden är djävulen.

 

Men det finns undantag till varje regel. Det finns en och annan amerikan som faktiskt använder huvudet till annat än att skita med:

 

Nyligen såg jag en presidentkandidat i Jay Leno som säger att varför amerika är hatad beror på att andra i världen inte förstår. Vilken ärke idiot. Publiken klappade och tyckte han var en riktig smart kille.

 

Amerika är en nation av idioter som leds av idioter. Är det någon slags inavel måntro? ;)

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2007-09-16 02:26:47 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara media som får oss å tro att hela världen hatar Amerika.

 

Du glömde Ironi tecknet.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror verkligen att Amerika hatet verkligen breder ut sig. Det är inte bara media som hittar på.

 

Deras egna politiker erkänner ju problemet.

 

Personligen mår jag ganska illa över deras synsätt på sig själva och andra. Jag menar vad är skillnaden mellan de galna muslimska extremisterna och galna kristna extremisterna.

 

Bush har sagt i tal (jag har sett det) att Amerika är valt av Gud att leda kampen för frihet.

 

Det pratar oftast om det...frihet. De talar om sin och ingen annans frihet. Att de invarderar länder och kränker andras frihet rör dom inte ett skit.

 

Deras patriotism är rent ut sagt äcklig. Tyvärr är mer än 50% av detta land idioter. Hur förklarar man annars att Bush blev vald?

 

Att de sedan sitter och gnäller i FN och inte själva bryr sig om vad FN säger är högst irriterande.

 

Undrar om FBI har span på mig nu...det verkar ju vara så...så fort man inte gillar deras sätt så är man en potentiell terrorist. Dom verkar ju ha koll på alla olik tänkande oavsett var de befinner sig. Nåväl, i got nothing to hide.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2007-09-16 20:47:27 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA:s frihet har väl redan blivit kränkt ett antal gånger (11/9 är bara ett exempel)?

 

Det är ju lätt att sitta i trygga Sverige (och andra ländr som inte angripits) och tycka att FN ska bestämma. USA tycker inte om att sitta och vänta på "prat" medans man angrips. Det är ett annat sätt att se på saken.

 

Sen finns det väl få saker (länder i det här fallet) som är så populärt att hata som USA?

 

Tyvärr är mer än 50% av detta land idioter. Hur förklarar man annars att Bush blev vald?

 

Du menar alltså på fullt allvar att alla som röstat på Bush är idioter? Idioter i meningen förståndshandikappade? Eller vad menar du med idioter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA:s frihet har väl redan blivit kränkt ett antal gånger (11/9 är bara ett exempel)?

Det finns kanske en anledning att USA´s frihet blev kränkt 11/9, eller? Jag säger självklart att de inte var rätt att göra så. Jag menar bara på att USA har gång på gång kränkt muslimska länder på både det ena och andra sättet.

 

Det är ju lätt att sitta i trygga Sverige (och andra ländr som inte angripits) och tycka att FN ska bestämma. USA tycker inte om att sitta och vänta på "prat" medans man angrips. Det är ett annat sätt att se på saken.

Absolut. Håller med. MEN...USA hade bråttom. Skynda sig att hitta förövarna. I detta fall blev det felaktigt Irak som blev målet för USA´s agressioner. De anklagades vara Al-Quaida stöd och dessutom ha egna planer på att attackera USA med kärnvapen. Vilket var en lögn (enl. USA´s egna tjänstemän idag).

 

Sen finns det väl få saker (länder i det här fallet) som är så populärt att hata som USA?

Jag är en ledare, inte en följare. Jag ogillar inte Amerika pga av att det är populärt utan för att jag bildat min egen uppfattning. Speciellt den om Amerikas "foregin policy".

 

Du menar alltså på fullt allvar att alla som röstat på Bush är idioter? Idioter i meningen förståndshandikappade? Eller vad menar du med idioter?

Jag menar att de som röstade på Bush gjorde ett mycket dåligt val.

 

USA har gång på gång ena stund stött terrorledare med vapen och kunskap (se Bin Laden mot Afghanistan vs Ryssland) för att senare störta dem.

 

USA agerar världspolis och det är det dom anser som är det riktiga. Inte vad resten av världen anser (som exempelvis FN).

 

Slutligen: Det är svårt att vara unik då man kritiserar USA. Eftersom alla argument har tagits upp så många gånger redan av andra personer än mig. Men det kanske finns en annledning att de kommer upp gång på gång?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar bara på att USA har gång på gång kränkt muslimska länder på både det ena och andra sättet.

Precis. För att inte nämna otaliga länder i övrigt i världen som de våldtagit på olika sätt sedan andra världskriget, för såväl olja och andra rikedomar som i sin "ädla kamp mot kommunismens ondska". Men vad kan man förvänta sig av en nation som byggde hela sin makt och storhet på att nästan totalt utradera befolkningen på en hel kontinent?

 

Deras regeringar har alltsedan dess skitit ganska fullständigt i hur det går för de länder och folk man stövlat igenom och över, dikterat policy för, mördat politiker i osv. Sen förväntar sig en viss - skenhelig, självförhärligande och helt aningslös - del av befolkningen sympati när de själva blir utsatta (av anledningar de ju dessutom historiskt har samlat på hög)?

 

Att deras utrikespolitik dessutom till stor del styrs av lobbyister från sin egen krigsindustri talar ganska mycket för att vi snarare än stormakt pratar om något på gränsen till vansinnesmakt.

 

Det är väl inte alltid jag håller med Mindsleep, men någon gång måste även vi i "skyddade" Sverige kunna ställa krav på en av världens farligaste länder trots att vi själva ännu inte attackerats. För det handlar inte bara om vad som skett en viss septemberdag för ett par år sedan utan om så otroligt mycket mer.

Hur länge ska vi se på, hålla käften och sköta vårt eget bara för att vi själva inte har en sådan utomordentlig förmåga att skaffa fiender som USA?

 

(Jag undrar om jag skulle kunna hävda självförsvar om jag mördar en person ,som attackerar mig ett par dagar efter att jag gått och piskat på alla dennes barn...)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-17 21:20:25 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte alltid jag håller med Mindsleep

hahaha...du får det att låta nästan som en synd ;)

 

Jag tror amerikas utrikespolitik och det stöd det har (ej Irak kriget...just nu) beror på amerikansk inrikes propoganda.

 

Från det de föds så blir de indoktrinerade med lögner. Deras starka patriotiska anda gör att de amerikaner som är kritiska till amerikas politik tystas ned och blir beskyllda med att vara kommunister eller annat trams. Det är stor tabu att kritisera amerika och själv vara amerikansk.

 

Jag såg ett bemötade på youtube om Mikael Moore´s "sicko" av en senator (i en webcam) som beskyllde Mikael Moore att vara bästa kompis med Fidel Castro just pga av att han tog med sig sjuka till Kuba. Med andra ord så beskylldes han vara kommunist.

 

Som sagt det är tabu att vara amerikan och kritisera amerika. Ungefär som här i sverige då folk som är kritisk till sveriges invandringspolitik. Så fort dom orden nämns så tror folk att man deltar i möten i trollhättan där man inleder möten och avslutar möten med att skrika "Sieg Hail". ELLER att man är en sån där smyrasist som smyger runt på stormarknaden och tittar snett på folk som har "fel" hudfärg.

 

Ett tips om man är amerikan och vill bli populär är att yttra orden:

"I love this country, God is our ally".

 

Det räcker....that´s it. Sedan måste den personen ta en paus för sisådär 10 minuters jublande och klappande.

 

Om man inte bor i amerika och kritiserar amerika så tror amerikanarna att man är terrorist och vill döda deras frihet.

 

Jag ser stor problematik med amerikansk patriotism och finner stora likheter med en annan patriotism...Tyskland under 30-40-talet.

 

Jämför jag nu Hitler Tyskland med USA och säger att USA är 2000-talets Hitler tyskland?

Nej, men jag ser likheter hur folket blir indoktrinerade med lögner och falsk propoganda....kritiker tystas ned och görs till landsförädare.

 

USA har bombat fler länder än något annat...allt i har gjort för den amerikanska "frihetens" skull. Men de länder de bombat då? Deras frihet då? Ska ett enda land i världen avgöra vad som är "frihet"?

 

Extrema muslimer brukar beskylla USA för att genomföra ett "korståg"...ser man på USA´s utrikes handlinger senaste deceniumet så inser då jag i alla fall, att dom kanske inte har helt fel. NOTERA....jag håller absolut inte med de extrema muslimers sätt att bekämpa "korståget".

 

Men USA har utsett sig själva till diktator av världen. Ena stunden stödjer de kriminella och andra stunden säger de att dom är farliga och sedan ska alla hålla med om det.

 

USA´s självsäkerhet och kaxiga attityd kan bli ett stort problem i framtiden för oss alla. Även oss i lilla trygga Sverige. Det är ganska oroväckande att ett land med så många fruktansvärda vapen leker världsdiktator. De må ha demokrati i sitt eget land. Men i världen agerar de diktatur. Vad ironiskt...och oroväckande.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också tyvärr konstatera (med tanke på att sådana här provokativa trådar brukar locka till sig folk med åsikter) att e-forums medlemmar i gemen verkar vara rätt ogiltiga inför sådana här diskussioner. Alltför många i det här landet som bara sticker huvudet i sanden och inte har det minsta intresse av att ha en åsikt om något som inte berör dem direkt.

 

Men börjar vi prata nedskuret försvar eller slopade fastighetsskatter, ja då j-ar blir det liv i luckan ;)

Tragiskt! :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltför många i det här landet som bara sticker huvudet i sanden och inte har det minsta intresse av att ha en åsikt om något som inte berör dem direkt.

Det får man nog bara acceptera. Att folk är olika menar jag. En del har bara kanske inte velat eller orkat ta ställning till något som inte gäller dem direkt (just nu).

 

Men jag kan säga att jag har svårare att acceptera att folk inte bryr sig då jag diskuterar LIVE. Att folk bara säger "jaja" och sedan smilar lite. Då blåser det ur öronen och jag blir röd. Då brukar jag försöka övertyga dem med att det faktiskt rör dem...indirekt. Men det fungerar mycket sällan. ;)

 

Men jag är väll inte alltid heller jag är så mottaglig...typ som då tjejerna på mitt jobb pratar hästar...jag brukar få "Vadå, tycker du inte om hästar...vad är du för människa"?

 

Mitt svar brukar vara "Jo, jag gillar hästar...helst med pommefrites bredvid, dom är jättegoda". ;)

 

Nåväl, med tanke på att folk inte ens bryr sig att gå ut att rösta på den regering som styr vårt land så kanske man inte ska kräva så mycket.

 

Men börjar vi prata nedskuret försvar eller slopade fastighetsskatter, ja då j-ar blir det liv i luckan

Det rör dom direkt.

 

Tragiskt!

Inte mycket att göra. Dom är som dom är och vi är som vi är. Vet dock att folk tycker ibland tycker jag är störande eftersom jag sällan backar från en diskussion där en åsikt ska ventileras som jag har tagit en ställning till...och det är mycket.

 

Jag fick faktiskt en 5:a i gymnasiet ENDAST för att jag diskuterade (han sa faktiskt det). Ibland diskuterade jag ur en annans perspektiv och inte från min egen...vilket ibland var provocerande. Jag gjorde det endast för att få folk att gå ut ifrån sin egen lilla värld och titta på sig själv och andra ur ett annat perspektiv. Vilken tur jag hade som hade en lärare som uppfattade det och oftast log mot mig då jag diskuterade vilda diskussioner mot resten av klassen. Dom hade inte fattat att det INTE var nödväntigtvis min egen ställning...men han gjorde det. Tur det...annars hade jag fått en 1..2:a eller nåt...för jag var sällan i tid...sällan på rätt plats och sket i alla prov.

 

"Will Hunting" filmen är baserad på min karaktär ;) hahaha...kanske inte riktigt...men det fanns 2 lag i lärrarummet på skolan (stor skola)...50% tyckte jag var en "**** up" och 50% tyckte jag var intelligent och så brukade de diskutera....till och med lärare som jag INTE hade i någon klass. Så även då jag inte är närvarande så skapas det diskussioner...poäng till mindsleep. ;)

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2007-09-18 00:33:54 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande ekonomi, bra välfärd, bra vård, skolor, etc.

Ett land som klarar av att ha hela världen som marknad, är det inget fel att bli kallad ”världens moder”.

 

Det spelar mindre roll. I andra delar är de underutvecklade. De har ingen rätt att invardera ett annat land och göra "som dom vill" bara för att dom kan. Ungefär som en stor buse på skolgården som tar lunchpengarna...bara för att de kan.

 

Problemet med amerika är att de är FÖR patriotiska. Det gör överslag på att vara fanatisk och överdriven eufori vara för att de är amerikaner. De ser ner på andra människor och andra nationer. Det spelar dock ingen roll om de är "white trailer trash"...ingen från någon annan nation är bättre än dom.

 

Det är ett problem.

 

Visste du att han blev rik av dom mutor han fick av Saddam Hussain :) Han är inte bara kompis med Senor Fidel.

Jo...har hört det och han är personligen polare med "den onde" själv....han får även lön från marsianer som är på väg att invardera jorden. Hans jobb är att göra alla förvirrade.

 

I EU är det fortfarande den som bara sitter å fikar och inte gör ett skit, som har den högsta lönen.

 

Men nu tror jag nog att du börjar bli trött...klockan är mycket och du börjar svammla ;)

 

Skatter

Å andra sidan behöver vi inte bli ruinerade om man blir av med en tumme eller en tå pga av att sjukhuset ska ha 90 000 kr för att sätta dit den igen.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Det är alltid lätt att glömma och fördömma. USA hjälpte Europa både under första och andra världs kriget. Visserliggen var det länge sedan men dock. Annars hade nog kartan sett annulunda ut idag.

 

Jag är övertygat om att många stater hade varit mer aggesiva mot sina grannar om dom inte hade varit klara över USA har har dom under luppen.

 

Ibland får man välja mellan det onda och det mindre onda och det är inte lätt alltid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min åsikt är USA ett mycket egoistiskt land.Allt man företar sig går ut på att skydda "americans way of life"

 

Ett levnadssätt som är omöjligt för världen att leva efter.Bättrar sig ej

landet kommer detta leda världen in i en katastrof.

 

I DN måndag finns en artikel där Greenspann intervjuvas Där uttalar han bl.a.åsikten att

Irakkriget ej handlar om kampen mot terrorismen utan gäller materiella ting som USAs tillgång på olja.

 

Presidenten står i tacksamhetsskuld till de som ekonomiskt stött honom bl.a oljeindustrin.Det är för bedrövligt.

 

Jag hoppas innerligt att USA kommer att få en president värd namnet och inte en lakej som Bush Omdöme verkar han dessutom helt sakna.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-09-18 09:03:38 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att de som röstade på Bush gjorde ett mycket dåligt val.

 

Och vem vill du ha som President i USA då?

 

Det är väl lika mycket kränkningar från muslimer och andra mot oss i väst.

 

Kan inte låta bli att tänka på debatten om rondellhunden...

 

Rent teoretiskt...Vad skulle hända i världen om inte USA la sig i både här och där, försvarar inte USA på något sätt, men tänk om i alla fall?

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns kanske en anledning att USA´s frihet blev kränkt 11/9, eller?

 

Absolut. En variant på hönan och ägget där våldet successivt trappas upp. Jag tror det är helt omöjligt att säga att den ena var före den andra. Faktum kvarstår dock att det var just USA som drabbades den 11/9 (bara för att ta ett exempel).

 

Vilket var en lögn (enl. USA´s egna tjänstemän idag).

 

En fullständig sanning kanske vi aldrig får veta men om ett par decennier kanske den är tillräckligt fullständig. Hur kan man veta att dessa tjänstemän talar sanning idag? Kunde de ljuga för ett par år sedan kan de väl likaväl ljuga idag?

 

Jag menar att de som röstade på Bush gjorde ett mycket dåligt val.

 

Var och en tycker ju olika. Nog lär det finnas många som är nöjda med Bush?

 

USA agerar världspolis och det är det dom anser som är det riktiga. Inte vad resten av världen anser (som exempelvis FN).

 

Men vems tyckande är det som ska styra då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rondellhundar o.dyl.är bagateller i det stora hela.Det finns mycket större problem som USAS ledning skiter i och det är skrämmande för vår framtid.

 

Jan Wilks är helt enkelt naiv.

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-18 12:15:07 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär som en stor buse på skolgården som tar lunchpengarna...bara för att de kan.

 

Det var väl ändå en rätt "dum" liknelse? Menar du att USA gör som de gör bara för skojs skull?

 

Å andra sidan behöver vi inte bli ruinerade om man blir av med en tumme eller en tå pga av att sjukhuset ska ha 90 000 kr för att sätta dit den igen.

 

Någonsin hört talas om försäkringar? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad kan man förvänta sig av en nation som byggde hela sin makt och storhet på att nästan totalt utradera befolkningen på en hel kontinent?

 

Du syftar väl inte på när utvandrade europeer i princip utraderade indianerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid lätt att glömma och fördömma. USA hjälpte Europa både under första och andra världs kriget. Visserliggen var det länge sedan men dock. Annars hade nog kartan sett annulunda ut idag.

Är du amerikan? För det är det här som lärs ut i amerikanska skolböcker (skulle jag tro).

 

Nu är jag ingen WW2 expert...men ryssarna då? De var först in i Berlin efter att knäckt tyskarna från den östra fronten. Det var ju lite fler länder än USA inblandade i kriget...även om USA gärna tar all cred. Som vi sett i otaliga hollywood filmer.

 

Jag är övertygat om att många stater hade varit mer aggesiva mot sina grannar om dom inte hade varit klara över USA har har dom under luppen.

Du menar att FN eller andra organisationer fyller ingen funktion?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt Lars heter han som tror han skall kunna förändra.Jag undrar

hur mycket han kostar oss nu.

 

Ine menar du väl lizard att USAs tyckande skall styra världen .Det vore en katastrof .Att det skulle gå som det gick i Irak kunde man räkna ut med en viss kroppsdel. Men det gällde ju oljan och ingenting annat:

 

LARSAS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl ändå en rätt "dum" liknelse? Menar du att USA gör som de gör bara för skojs skull?

Nä absolut inte. För att dom KAN göra det.

 

Någonsin hört talas om försäkringar?

Sicko är en ganska bra film. Se den.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vem vill du ha som President i USA då?

Någon annan än Bush...exempelvis kunde det varit intressant med "Kerry".

 

Det är väl lika mycket kränkningar från muslimer och andra mot oss i väst.

Du menar ett par halskärningar? Ne...jag tror inte det riktigt det väger upp USA´s attacker på muslimska intressen i ett sekel.

 

Rent teoretiskt...Vad skulle hända i världen om inte USA la sig i både här och där, försvarar inte USA på något sätt, men tänk om i alla fall?

Kanske inte vi hade haft muslimska terrorister då.

Som jag sa i mitt ursprungsmeddelande, Se denna film:

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä absolut inte. För att dom KAN göra det.

 

OK. Jag tror då att det ligger betydligt mer än så bakom USA:s agerande. Jag tror inte de gör det ENBART för att de kan. Självklart skulle de inte göra det om de inte kunde.

 

Sicko är en ganska bra film. Se den.

 

OK, ska lägga den på minnet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du amerikan? För det är det här som lärs ut i amerikanska skolböcker (skulle jag tro).

 

Men var det inte så - att USA faktiskt hjälpte andra europeiska länder? Eller menar du att de hjälpte tyskarna? Visst, de var itne ensamma om att få slut på kriget men nog spelade deras insats en rätt stor roll?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...