Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SAMSUNG SYNCMASTER-problem


stoned_free

Rekommendera Poster

Tjena,

 

har precis tagit hem en ny skärm, en samsung syncmaster 1100df.

Den är snäppet större än min "gamla" men den har ett litet problem.

 

Det syns några "linjer " på skärmen och vissa texter "speglar" sig på skärmen.

Jag har laddat ner nya drivrutiner till grafikkortet samt testat alla tänkbara inställningar men ingenting alls hjälper.

 

Någons som har förslag på vad det kan vara och vad jag kan göra?

 

Tacksam för hjälp!

 

 

/stoned_free

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det syns några "linjer " på skärmen och vissa texter "speglar" sig på skärmen.

Hm, jag skulle nog försöka med en annan skärmkabel...

 

Men kolla föralldel om skärmens egen drivrutin (i stället för windows "one size fits all") avhjälper nånting:

http://tinyurl.com/2dy338

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linjer:

Stor platt CRT, ja de finns där, det är del av tekniken att få en platt högupplöst CRT.

 

Några smala, mörka, horisontella linjer som syns oavsett upplösning och hur bild är fullt normalt för tekniken.

 

Speglad text? Vad menar du?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer "det visas skuggbild bakom den riktiga texten".

 

Jag känner att CRT är den bättre skärmen att jobba med, då jag håller på med grafiska utformningar till papper och tycker att det är lättare att kalibrera en sådan skärm.

 

Jag har testat skärmens egna drivrutin men olyckligtvis hjälpte inte det heller......

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer "det visas skuggbild bakom den riktiga texten".

Okej, det var också därför jag tyckte det skulle vara bra att testa med en annan skärmkabel. Vet inte hur det är med Syncmaster 1100df men på endel skärmar är förstås ett kabelbyte långt ifrån något enkelt ingrepp medan det på andra bara är att skruva loss den på samma sätt som den är kopplad till grafikkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om att testa med en DVI - I (single link) kabel?

Eller ska jag helt enkelt köpa en ny VGA kabel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVI är klart att föredra tack vare den bättre bildkvalitén den kan erbjuda. Men för att DVI-I ska passa måste skärmen också ha en sådan utgång; DVI-I-hane passar inte i DVI-D-hona då fyra av stiften inte får plats nånstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt mig en DVI kabel med VGA kontakt till skärmen.

bifogar en bild på den jag menar.

 

[bild bifogad 2007-09-16 13:09:36 av stoned_free]

980945_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt mig en DVI kabel med VGA kontakt till skärmen.

Hm, kollade produktbladet nu och såg att skärmens utgång var "RGB Analog"... Inte så konstigt kanske eftersom det ju rörde sig om en CRT-skärm:

http://tinyurl.com/2zgz35

 

Bilden du gav ser ut som "VGA-DVI-D"? Har grafikkortet endast DVI-I-utångar (och ingen VGA) torde det då vara bättre med "VGA-DVI-I", eftersom DVI-I fixar såväl digital som analog signal. Men så finns ju även DVI-A som enbart är analog. Så eftersom CRT faktiskt är en analog skärm är det nog bäst om DVI-ändan på kablen är antingen I eller A.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att det är en DVI-I, tycker du jag borde köpa den och testa med?

Jag vet inte vad du brukar köra med för bildupplösning samt uppdateringsfrekvens, men enligt infobladet hade ju skärmen iaf de rekommenderade upplösningarna 1280x1024 respektive 1600x1200 i 85Hz... och jag törs inte svara på om single link verkligen klarar den senare inställningen, eller om det krävs en dual link-kabel i stället? Använder själv enbart platta skärmar sen några år tillbaka och kan iaf konstatera att single link åtminstone klarar 1680x1050 i 60Hz... ;-) Jag vet också att single link klarar 1280x1024 i 75Hz...

 

Ifall du har en adapter – som i så fall borde ha följt med grafikkortet – kan du förstås också koppla in den i grafikkortet och sedan ansluta skärmen med vanlig VGA-kabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat olika upplösningar, kör vanligtvis kanske lite högt (1800 x 1440 - fungerade bra på min gamla 19"). 1280x1024 gick bra men 1600x1200 såg inte så bra ut.

 

Jag fick med en adapter till kortet, kopplade in det i datorn men får ingen bild - vad bör jag göra?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...