Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Inkludera fil i föregående mapp

Nip3o

Recommended Posts

Vi säger att vi har en mappstruktur. Vi har två mappar: Mapp1 och Mapp2 som ligger i samma katalog. Sidans root ligger många mappar bort, och mapparna "på vägen" mellan serverns root och våra två mappar ändrar namn lite då och då.

Hur gör man om man vill inkludera en fil som ligger i Mapp1 från en fil som ligger i Mapp2 om enableParentPaths är avaktiverat (False) i IIS och man alltså inte får använda "../" för att ta sig bakåt?

Du använder dig då av relativa sökvägar (med VIRTUAL="" istället för FILE="")

Dessa har framåtlutande slash istället för backslash. Ett inledande / indikerar att sökvägen är relativ roten. Utelämnar du detta så är sökvägen relativ den mapp du står i.

Ex.

/db/

img/data/

Men om jag använder include virtual, och vill inkludera en fil som ligger i föregående mappen? Jag utelämnar / i början, då är sökvägen relativ till mappen jag är i. Nu vill jag ta mig bakåt till förra mappen. Hur gör jag?

Såhär skulle jag vilja göra, hur ska jag göra om jag ska göra samma sak utan att använda ../?

<!-- #include file = "../inc/includefil.asp" -->

Och det går väl inte att ta reda på den fysiska sökvägen med t.ex. MapPath och på så sätt inkludera den?

Är det vanligt att man har slagit av enableParentPaths på sin server?

Är det vanligt att man har slagit av enableParentPaths på sin server?

Vanligt och vanligt, det beror väl på hur paranoid admin är?

HINT: 

En god admin är alltid ÖVERDRIVET paranoid.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...