Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför hittar inte DVD:n samtliga analoga kanaler?


Ann-Cathrine

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har köpt en Thomson DTH8750 och har gjort en kanalsökning. Samtliga analoga kanaler ska kunna spelas in plus att jag ska kunna använda AV, AUX eller liknande för att kunna spela in från den digitalbox jag använder.

 

När jag gör en kanalsökning kommer inte Kanal 5, MTV, kanal 6, TV4 Sport m fl med utan enbart vissa kanaler. Dessa återfinns när jag gör en kanalsökning via TV:n och har fasta kanalplatser.

 

Jag fick genom min förra tråd konstaterat att den inte kan ta in samtliga digitala kanaler men om det nu inte ens går att få in samtliga analoga så börjar man ju undra vad man överhuvudtaget ska med DVD:n till.

 

Tacksam för tips innan jag skickar tillbaka den istället!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om det nu inte ens går att få in samtliga analoga så börjar man ju undra vad man överhuvudtaget ska med DVD:n till.

 

Dom analoga kanalerna kan du ju ändå bara få dryga en månad till, sista etappen släcks ju den 15:e oktober.

 

http://www.teracom.se/?page=2090

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, det blir flera trådar om denna. Låter som om den ger dig en del huvudvärk. De analoga kanalerna borde, ska, den finna. Konstigt att den inte gör det!

 

Några saker du kan testa.

En del DVDer kan hämta kanallistor från TVn via smarta funktioner i SCART. Kravet är då givetvis att DVDn och TVn stöder det samt att du har en fullkopplad SCART-sladd.

I DVDn menyer - kontrollera så att den verkligen söker av hela frekvensbandet.

Nästa steg är att se om du kan mata in kanaler förhand. Uppgifter om frekvenser/kanalplatser kan du eventuellt få genom TVn eller från infoblad från din kabeloperatörm dvs ComHem.

Testa även att koppla DVDn först på antennen, dvs innan din digitalbox.

 

Kanalerna den hittar, vilka är de? De den inte hittar, har de något gemensamt, ligger de inom ett visst frekvensband?

 

Digitala kanalerna, det är utrett nu? Du kan spela in ifrån dem? Du ska kunna spela in från samtliga kanaler som din digitalbox tar emot via SCART-sladden med den premissen att digitalboxen är inställd på den kanalen du vill spela in.

 

Fast nu när du klämt lite på den och vet vad det är du har köpt och kanske börjar få hum om vad den kan och vilka alternativ som finns kanske du sätta dig ned och göra en liten lista på för- och nackdelar med teknikerna.

DVD mot PVR ex.v. vad du har råd med, vad du får för funktioner.

 

Nu tycker jag inte denna du skaffat är så värst dyr så är det bara en bra DVD-spelare i den också så kan den nog fylla sin plats.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 20:39:20 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gästen - knappast markbundna kanaler hon tar emot om hon förväntar sig få in TV4 sport ex.v.

 

fast det är en tanke - om DVDn bara får in SVT och TV4 kan man tro att det är de markbundna DVDn lyckats pejla in.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är dom kanaler som fortfarande sänds analogt via boxen som DVD n inte fångar :Troligen skulle du få in dom om man byter plats på scarten men det är ju ingen lösning.Vad jag förstår av COMHEMs hemsida så har

de två scartarna lite olika funktion det andra är tydligen avsett för videoapparat.En idag nästan utdöd teknik.

 

Jag föreslår att du kontaktar COMHEMs kundtjänst .Har du tur, och det måste man ha när det gäller dom,så bör du få vettiga råd.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 20:54:02 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Larsas:

Även om man tar bort boxen i ett Comhem-nät har man väl ett antal fria analoga kanaler? Det är väl dessa som DVDn förväntas ta emot?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för era svar.

 

Jag har nu kopplat antennsladden direkt in i DVD:n men det ger ingen skillnad. Jag hittar inga funktioner där man kan se vikja frekvenser kanalerna har överhuvudtaget.

 

När jag väljer manuell sökning kommer endast de kanaler upp som jag tidigare fått fram genom att söka automatiskt. Dessa kan man finjustera bilden för och ändra kanalplats men inte mer.

 

Det verkar vara mer eller mindre omöjligt. För en box som släpptes i juli i år är ju det under alla kritik. Dock är jag inte beredd att lägga mer än det dubbla på en PVR-box vilket den kostar om det inte ska vara nån bindningstid på.

 

Fler råd eller ska jag bara packa ihop den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Vilka kanaler får du in

2: Vilka kanaler får din TV in (utan DVB-boxen)?

är det dessa:

http://www.comhem.se/portal/comhem/tv_bas_kanaler

Om såfall SKA din DVD hitta även dem.

 

 

Eller är det ett fall av språkförbristning. Din DVB-box har INGET med de analoga kanalerna att göra. Koppla bort den helt, vad har du kvar i kanalväg? Det ovan eller annat? Vilka hittar DVDn av dessa?

 

Bjud din granne på en kopp kaffe och be om hjälp kanske.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

 

Ja, det är dessa med undantag för ett par kanaler som jag aldrig haft, bl a Hallmark. Det är väl kanske lokala skillnader vad gäller det analoga basutbudet.

 

Jag ser alltså de flesta av de kanaler som du länkade till när Comhems box kopplas bort.

 

Jag har sedan några kanaler till som jag speciellt betalar för när jag kopplar in digitalboxen.

 

Jag kan lätt växla mellan de olika näten genom att använda AV på tv:ns fjärrkontroll och ser då precis vad som finns och inte finns. Problemet ligger just i att dvd:n av nån anledning inte tar in samtliga analoga kanaler utan bara vissa. Exemelvis kanal 5, sexan, MTV och TV4 sport går inte att få in.

 

Tacksam för vidare tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kommer nog inte att få in Kanal 5 sex mtv och TV4sport m.m direkt från antennkabeln så länge som de sänds analogt i digatala nätet via boxen.När du tittar eller spelar in på en sådan kanal kommer också boxen vara blockerad eftersom den skickar ut dessa signaler.

 

Jag ser två lösningar om du vill ha kvar dina digitala kanaler. och inte ha några inskränkningar:

 

Ytterligare en box naturligtvis med timer för programmering av inspelning. scart mellan din nuvarande DVD och TVn för uppspelning och adminstration av inspelning.

 

Två tuners digitalbox med hårddisk för inspelning Kallas visst PRV

 

I båda fallen skulle du helt kunna övergå till digitalt

 

Om man accepterar lite omständligare programmering av inspelning (både box och dvd)

så skulle jag nog föredra första alternativet då man också kan spela in på

DVD om man så vill.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-09-16 07:38:54 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Larsas - avkodar boxen analoga kanaler? Trodde den tiden var förbi sedan, säg 10 år, hos Comhem!

 

Analoga kanalerna är väl ett basutbud som hela fastigheten delar på, kanaler som avkodas och sänds ut analogt i hela huset?

 

För att klargöra:

Om DVB-boxen kopplas bort kan TVn ta in, dessa kanaler (blad andra)

SVT1, 2, 24, kunskap/barn, TV4, kanal5, TV3, TV6

Dessa sänd helt okodade, helt öppna, i analoga nätet.

När DVDn sedan söker hittar den bara (av delmängden ovan)

SVT1, 2, 24, kunskap/barn, Tv4, Tv3

det vill säga en delmängd av de analoga hittas ej.

 

Ann-Cathrine skrev:

Jag har sedan några kanaler till som jag speciellt betalar för när jag kopplar in digitalboxen.

Dessa tar du väl in TVn via SCART, inte via antenn? Kopplar bort antenn från TVn ser du dessa ändå.

 

Jag har en känsla av att vi inte riktigt pratar på samma våglängd, inte riktigt vet vad du har och vad du förväntar dig att få. Eller exakt hur det fungerar hos dig.

 

Normalt idag är att i ett Comhem hus är

a) ett analogt bas-abbonemang som hyresvärden tecknat. Helt okodade kanaler vars kostnad inkluderas i hyran. Ingen extra utrustning i lägenheten för att se dessa kanaler, de kan tas emot av alla TV-apparater i lägenheten.

B) varje hyresgäst kan uppgradera och teckna ett digitalt abonnemang. Comhem har ett antal alternativ/paket. En digitalmottagare krävs per TV som ska ta visa unik kanal.

 

MEN - normalt är inget utan undantag. HUR ser det ut hos dig, Ann-Cathrine, det verkar vi vara oense om. :)

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi

 

Jag fattar det så att hon inte får in dessa kanaler direkt från antennkabeln

endast via scarten som är ansluten till TV Ej genom den s.k videoscarten

 

Den enda rimliga förklaringen är att de beror på att de sänds analogt i Digitalkanalen .

 

Jag som endast har analogt basutbud har naturligtvis inget problem att få in dom via antennkabeln.

 

Jag tror att att COMHEM har något hyss för sig för att slippa sända dessa kanaler som rena analoga kanaler när man har digitalbox.

 

Jag tror det bästa är att anne Chatrine följer något av mina råd.

 

Då kan hon också full supportt hos COMHEM

 

LARSAS

 

.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Jag har nu varit i kontakt med COMHEM, de vet inget och kan inget. Jag har kopplat som man ska och gjort en kanalsökning men det fungerar ändå inte.

 

Jag ger upp om det här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det tycker jag också .

Det här blir en alldeles för krånglig lösning!

 

Varsin box är en klar och enkel lösning .Vore fan om inte den fungerade.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickar nu tillbaka skiten. Verkar vara omöjligt att få en klar och enkel lösning på problemet. Tack till er som engagerat er!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga svar på min frågor, funderingar?

 

Larsas - en digitalbox som avkodar analoga kanaler? Nej, inte idag. Om TVn kan skifta mellan TV5 och TV6 utan ändring på boxen, utan att den är påslagen/inkopplad så är de båda analoga. En box som i bakgrunden öppnar och sänder ut flera kanaler på RF-utgången (antenn) har inte Comhem.

 

 

Samtidigt ska sägas - såhär svårt ska det inte vara att få igång en DVD-inspelare. men som sagt, har du någon granne som du tror kan hjälpa var då inte rädd för att fråga. Det är alltid trevligt när någon ber om hjälp och kanske bjuder på en äppelkaka och lite kaffe som tack. Antingen får du dina misstankare bekräftade eller så är den enkel detalj som vi alla missat, det är enkelt när man bara har skriften att meddela sig via.

 

Comhems kundtjänst, nu har jag ingen personlig erfarenhet av dem men de verkar (som alla kundtjänster) inte alltid ha all bollar på plats.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

DVD:n är nu returnerad och det lär nog inte bli nån ny. Eftersom jag kopplat som jag skulle, använt mig av era tips så tröttnade jag och gav upp. COMHEM är bara en hög amatörer som vill sälja tjänster men inte ge nån support.

 

Att köpa en box för flera tusen för att COMHEM hindrar en enkel användning skulle jag aldrig göra. Speciellt inte som att PVR-boxar som varit på tal i tråden säljs av COMHEM själva.

 

Kanske bättra att satsa på en video även om det är att gå tillbaka i tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller en lite bättre DVD.

 

För JAG tror att problemet låg i DVDn och inte i Comhems digitalbox/signaler.

 

De kanaler du kan ta emot på din TV utan att starta DVB-boxen eller alls ha den inkopplad ska DVDn klara av att ta emot. Så enkelt är det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej monshi

 

För att vara säker på förhållandet hada man behövttestat fler alternativ..Jag tror på min teori men kan omöjligt verifiera min tes Nu kan man ju inte vara säker på egentligen någonting.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Här en teori som jag nu håller för mest trolig

 

Jag tror inte att DVD n var trasig utan snarare att COMHEM hade förändrat de analoga kanaler som sänds i digitala nätet på nått satt

så att DVDn ej kunde behandla dom.

Minns nu mitt problem att lägga in de fyra analoga SVT kanalerna på min USB mottagare från comhems analoga nät .För att få in alla fyra var jag tvungen att radera tre kanaler och knappa in deras frekvenser manuellt och så är det fortfarande än dag.Problemet finns inte på någon annan apparat endast hos USB mottagaren.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte så troligt. På vilket sätt skulle mottagaren i DVDn skilja sig från den i TVn?

 

Det enda jag kan tänka mig är att signalerna för kanalerna varit för svag eller utanför det frekvensområde DVDn sökte. Inget av det är speciellt troligt om man inte utgår från att mottagaren på DVDN inte var den bästa.

 

Fast vi lär aldrig få veta.

Ditt problem med USB-mottagaren ligger nog i USB-mottagaren eller dess programvara. Inte i Comhems signaler, de följer normalt svenska standard för kanaler i kabelnät.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Problemet med USB mottagaren ligger i att dess programvara ej kunde editera 4st avsökta SVT stationer med exakt samma namn, men det har min övriga utrustning inget problem med .

 

Så det här är bara ett exempel på att sättet som COMHEM "distribuerar"

på kan påverka viss utrustning och har i övrigt inga kopplingar till det här fallet .

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...