Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att köpa ny dator efterlyses...


film__mannen

Rekommendera Poster

Tjoflöjt!

 

Jag tänker använda datorn till att surfa, spela spel, lyssna på musik, bränna skivor, kolla på och redigera bilder och filmer mm.

 

Jag vill ha en snabb dator som kan jobba med flera program samtidigt.

Jag vill ha stor hårddisk.

Jag vill ha ett helt okej grafikkort men det behöver inte vara det bästa.

Jag vill inte ha windows wista utan håller mig hellst till xp pga att jag är orolig att vissa specialprogram jag har installerade under xp inte ska fungera på vista .

 

 

Borde jag leta efter eller kan någon här på forumet hitta en dator med bättre prestanda eller ett bättre märke än denna:

 

http://se.pricerunner.com/pi/223-762895/Stationaera-datorer/Acer-Aspire-E380-AMD-Athlon-64-X2-4600-2.4GHz-2048MB-640GB-DVD-DVDRW-WinXP-Media-Center-Edition-produktinformation

 

Vad tycks?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njo fast xp mediacenter följer ju med mitt exempel iaf docks..

Jo tackar, fast jag har egentligen ingen lust att bygga ihop en dator.

Jag vill köpa den färdig att användas.

Och att välja delar själv är lite för drygt tycker jag, men tack fändå

:thumbsup:

Det blir nog att jag slår till på denna om det ine är så att någon varnar mig för den.

Fast det vore intressant att höra lite vilket ihopplock som folk med lite bättre koll här skulle välja i dagsläget, kanske att jag köper en på en snickrarsajt eller liknande om någon kan tipsa om vilka delar jag borde kominera osv, fast jag vill alltså inte bygga ihop den själv.

Hoppas att någon orkar vara lite hygglo och assista mig lite.

Hellst så vill jag spendera högst 6000:- på själva burken eftersom jag planerar att köpa en skärm också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjiaoo, jag kollade in konfig-o-matiken på pyrotech fast det står ju inte vad komponenterna kostar.

Finns det någon liknande bra sajt som man kan sätta ihop en dator online på där det står vad delarna kostar kanske?

Några tips skulle sitta fint :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in på Konfig-O-matiken och klickar på "rullgardinen"

så hittar du komponenterna,klicka på en komponent så har du

priset till höger.

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 22:57:06 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast det blir ju hur drygt som hellst att klicka, kolla pris, klicka kolla pris osv hela tiden.

Visst kan man välja en av deras färdiga alternativ och därefter lägga till och ta bort komponenter, fast det är ju så himla omständigt.

Jag orkar inte hålla på mer ikväll.

Jag får se om jag har lust att krångla imorrn istället.

Tackar iaf :):thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.. det blir hur dyrt som hellst varje gång jag försöker tjafsa ihop något.

Kan inte någon säga vilket ihopplock som är det bästa för en budget på 6500:- med en dataskärm inpackad i priset?

Schyssta :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte någon säga vilket ihopplock som är det bästa för en budget på 6500:- med en dataskärm inpackad i priset?

Så här blir iaf sökträffarna i Prisjakt med en avgränsning på mellan 6000-6500kr...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v278#rparams=k=s9339741

 

Med tanke på önskemålen "Jag tänker använda datorn till att surfa, spela spel, lyssna på musik, bränna skivor, kolla på och redigera bilder och filmer mm." blir det nog mycket svårt att hitta nånting som klarar spel på ett vettigt sätt. Vanlig grafiklösning i sådana billiga paket (inkl skärm) är Intels inbyggda "GMA 3000" vilket inte är något för moderna och/eller krävande spel, utan då får du i så fall komplettera i efterhand med ett lite mer ordentligt spelkort (samt kanske också kraftigare nätaggregat).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men jag menar inte de på prisjaktsajterna nu, dom kan ju vem som hellst använda, utan det jag vill veta nu är vilka delar jag ska välja på pyrotech för att få ut mest för pengarna.

Jag tycker nämligen att det är too damn complicated.

Jag vet tex inte vilka delar som är nödvändiga för att få allt att fungera som det ska, så jag skulle bli väldigt tacksam om någon tog sig tid att hjälpa mig med detta lixom..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte bryr mig om ifall jag kan spela toppmoderna spel utan att jag nöjer mig med spel av supernintendo kvalitet då.

Bara att det är perfekt för att kolla på filmer och utföra avancerad redigering mm i photoshop och redigera filmer och kolla på högupplösta bilder mm så är jag nöjd.

Kan någon säga villka komponenter jag då borde kombinera i konfig-o-matiken för att få ut så mycket som möjligt för pengarna?

För ni säger väl att man får ut mer för pengarna genom att plocka ihop en på pyrotech än att köpa en på en prisjämförelsesajt.

Please prove it to me! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu behöver jag bara veta en sak till, hoppas någon har tid med en dum fråga till som jag vill ha svar på innan jag slår till..

 

Jag har en com-hem-lägenhet.

 

 

Fråga -- Kommer jag att behöva ett modem eller något skydd eller räcker det med att koppla en sladd från com-hem uttaget i väggen direkt till burkens baksida?

[inlägget ändrat 2007-09-17 16:19:11 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

Kan någon säga villka komponenter jag då borde kombinera i konfig-o-matiken för att få ut så mycket som möjligt för pengarna?

Jag såg att Pyrotech erbjuder baspaket (med tanke på den förhållandevis låga inlöpssumman) baserade på AMD respektive Intel... Hade det inte varit enklast att bara välja något av dem? För då kan man också ställa krav på, och erhålla garantier för, att komponenterna verkligen också ska fungera väl ihop.

 

Bara att det är perfekt för att kolla på filmer och utföra avancerad redigering mm i photoshop och redigera filmer och kolla på högupplösta bilder mm så är jag nöjd.

Om vi kollar på baspaketet "AMD" (Pyro Bas Silent AMD), som var billigare än motsvarande Intel, så kommer det sannolikt duga tämligen väl för att kolla film samt fotoredigering. Dess moderkort såg jag hade inbyggda HD Audio-kretsar som t ex klarar Dolby Digital... Men HD är tyvärr i princip lika kasst för spel som företrädaren AC'97 var. :( Det låter, visst, men ljudkvalitén lämnar väldigt mycket att önska. Och för bildkvalitén ser man här att GF 8500GT klarar hårdvaruacceleration av det mesta man kan önska sig i filmväg:

http://www.nvidia.com/docs/CP/11036/PureVideo_Product_Comparison.pdf

Och även om krävande spel kanske inte är kortets primära område så visst klarar det ändå väldigt mycket mer än "supernintendo kvalitet". ;-)

 

Processorn duger gott att spela med, minnesmängden 2GB likaså och denna mängd klarar som jag kan bedöma också bildredigering på ett bra sätt.

 

[inlägget ändrat 2007-09-17 19:53:33 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, fast nja, jag hade tänkt mig att jag skulle klämma in en skärm i priset också, så det blir lite väl dyrt.

 

Vad ska man satsa på för skärm då, crt eller lcd?

Jag vill hellst inte vara med om döda pixlar så det kanske är bäst med vanlig "stenklump-skärm".

Eller det finns väl kanske platta bildrörsskärmar också nuförtiden, eller?

 

Går det att joxa ihop en bättre dator påden här sajten? :

 

http://shop.compless.com/index.php?p=datorkonfig&dator_id=35044

 

Jag vore väldigt tacksam om någon kunde säga exakt vilka delar jag borde välja på någon av sajterna för att utnyttja varenda öre (6500:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, fast nja, jag hade tänkt mig att jag skulle klämma in en skärm i priset också, så det blir lite väl dyrt.

Jo det sa du nog också men det hade jag givetvis lyckats glömma bort..! :)

 

Vad ska man satsa på för skärm då, crt eller lcd?

Jag anser att LCD har färre och inte lika stora nackdelar som CRT. Med de moderna LCD-skärmarna av idag så finns det heller inte någon anledning för spelare att hålla sig borta från dem. Men en sak man bör tänka på är att olika paneltyper används för olika områden; IPS ger bra färger men dålig svarstid, TN dåliga färger men snabb svarstid och så finns VA som är en slags kompromiss mellan de båda. Fler kombinationer finns också men i huvudsak rör det sig om dessa tre. IPS är alltså något för grafiker men absolut inte för spelare, för TN är det tvärtom även om jag tycker VA (t ex PVA) kanske är den bästa kompromissen för spelare.

 

En av skärmarna hemma bygger på PVA och ger således både bra färger och svarstider. Min nyaste har TN men jag valde den ändå för att den trots allt har bra färger tack vare en teknik Samsung kallar "Wide Color Gamut". Den uppgivna svarstiden är suverän med 2 millisekunder men det hela är ganska löjligt med tanke på att DVI-kabeln hur som helst inte klarar så snabb hastighet..! :-) Men jag belastar inte marknadsavdelningen för den lilla detaljen för det är ju det folk går efter när de köper... ;-)

 

Eller det finns väl kanske platta bildrörsskärmar också nuförtiden, eller?

Samsung visade upp en modell redan för ett par år sen...

http://www.pcmag.com/encyclopedia_term/0,2542,t=flat+CRT&i=43284,00.asp

...men om den går att få tag på och i så fall varifrån känner jag inte till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för all info om skärmar

Ingen orsak, hoppas bara att det leder till nån praktisk nytta också..! :-)

 

Man tackar givetvis för poängen ni gett! :-))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahadu, fast jag kommer inte att ha råd med en så dyr skärm just nu känner jag.

Blir att jag köper en billig bummelklumpskärm för typ 300:- först, så får jag spara lite mer innan jag har råd med något bättre.

:thumbsup: Man sparar ju infon lixom :thumbsup:

 

"If you wanna flow, you gotta feel the flow lixom" :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjolahopp!

Kan någon säga om detta ihopplock (se bifogad bild) är dumt på något sätt.

Tex om koponenterna inte fungerar bra ihop eller om jag har valt någon onödigt dyr komponent som inte gör paketet bättre eller om jag borde lägga till något som gör betydlig skillnad etc.

Eller om jag kan plocka ihop en bättre dator någonstans för ett bättre pris..

????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Jag vill att datorn ska vara snabb när det gället musik film och fotoredigering och så vill jag kunna flera program som värst photoshop och nero igång samtidigt utan att den blir seg så att man stör sig på den.

 

[bild bifogad 2007-09-22 13:46:55 av film__mannen]

982764_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...