Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför fungerar det inte att spela in från digitalbox?


Ann-Cathrine

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har köpt en Thomson 8750 inspelningsbar DVD. Jag vill kunna spela in dels från Comhems analoga nät men också från Comhems digitalbox. Comhem har själv en kopplingsinstruktion som video på deras hemsida och den har jag följt.

 

Jag använder 3 scartkablar och 3 antennkablar. antennkabeln från vägguttaget är kopplat direkt in i boxen. Nästa antennsladd är kopplat ut från boxen och in i dvd:n. Från dvd:n tar jag sedan en antennsladd till tv:n.

 

Scartkablarna är kopplade dels från digitalboxen till tv:n. Sedan mellan box och dvd. Sedan mellan dvd och tv.

 

När jag sedan kanalsöker genom DVD:n får jag ändå bara upp de analoga kanalerna för inspelning.

 

Enligt återförsäljaren ska dvd:n fungera för inspelning av både analoga och digitala kanaler. Det ska fungera att spela in utan att titta på samma kanal. Det ska inte krävas några fler kablar.

 

Någon som vet vad som kan vara felet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

De digatala kanalerna sänds i scartkabeln ej antennkabeln så det är väl som i en TV ,om du vill spela upp från annan källa, du måste välja in en scartanslutning står väl rgb eller t.ex komponent.Finns troligen en knapp på fjärrkontrollen för det som öppnar de olika anslutningsmöjligheterna.

 

[inlägget ändrat 2007-09-14 20:35:37 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sedan kanalsöker genom DVD:n får jag ändå bara upp de analoga kanalerna för inspelning.

 

Det är rätt. För att du ska få upp de digitala, måste din DVD-inspelare har inbyggd digitalbox. Du måste ställa in din digitalbox på den kanal du vill spela in och sen välja AV, AUX eller liknande som inspelningskanal på DVD-inspelaren.

 

Enligt återförsäljaren ska dvd:n fungera för inspelning av både analoga och digitala kanaler.

 

Ja, men du måste använda digitalboxen för att spela in digitala kanaler.

 

Det ska fungera att spela in utan att titta på samma kanal. Det ska inte krävas några fler kablar.

 

Sanning med viss modifikation.... Om du spelar in en digital kanal, kan du inte titta på en annan digital kanal (men en analog), då krävs det två boxar, eller att DVD-inspelaren har inbyggd digitalbox.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hör av dig om det inte fungerar d.

Du har kopplat precis som Monshi har beskrivit i en tidigare tråd..De digitala kanalerna sänds från boxen som analoga (r.g.b eller komponent) i din scartkabel) så du måste välja in den anslutningenPå annat sätt än via kanalväljaren.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-14 21:22:34 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-14 21:27:35 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-14 22:12:42 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svaren. Eftersom det verkar som att jag ändå kopplat rätt så undra jag varför DVD:n inte känner av de digitala kanalerna? Behövs ytterligare kablar eller hur kan man lösa det hela? Att behöva titta på samma kanal som man spelar in på är ju ingen vits. Dessutom vill man ju kunna titta på digitalboxens kanaler även om man spelar in från den.

 

Någon som har tips på annan koppling eller hur man ska söka fram kanalerna i dvd:n?

 

Tacksam för tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Digitalboxen kan bara ta emot en digital kanal åt gången som sändes ut som analog via scarten kanalval av digitala kanaler görs i boxen.

Du måste hitta det mottagningsalternativ i dvd n som gäller för scartkontakten.finns väl en instruktionsbok?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mr Andersson! Ann Cathrine har redan en av Comhems digitala boxar(delad med TV n) .som man måste ha för att ta emot och konvertera till analogsignal i comhems nät.

En digital mottagare för typ boxer, som ju du ropar efter, fungerar ej i comhems digitala nät!

 

Problemet är att hon inte kan koppla in dessa konverterade signaler till sin helt vanliga dvd recorder. Precis som om hon hade en annan utrustning Ex video ansluten till sin DVD så måste man välja in den INGÅNGEN och standarden för att det skall fungera.Kanalväljaren skall ej användas till detta Med den väljer man juvilken analog kanal ,från antennkabeln, man vill tiita på

 

 

 

LARSAS

Här finns Monshis förslag om hur kopplingen borde utföras

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=978252#978283

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 06:55:35 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-15 07:07:19 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-15 07:26:08 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En digital mottagare för typ boxer, som ju du ropar efter

 

????????? När nämnde jag Boxer? Jag nämner DIGITALBOX och är mycket medveten om skillnanden på de olika digital-systemen och förstår hennes problem fullt ut. Men förlåt mig om jag försöker hjälpa till.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hsj

 

Så den koppling som MONSHI föreslagit kommer alltså ej kunna fungera på det sätt som avsetts i hennes tyvärr brutna förra tråd:

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 08:43:27 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för era svar. Finns det någon annan typ av koppling för att det ska fungera så att DVD:n känner av samtliga kanaler? Eller är det istället inspelningsalternativ AV eller liknande som måste användas.

 

Det omöjliggör ju en timerinspelning från flera olika digital-tv-kanaler?

 

Det verkar ju aningen onödigt att den här typen av DVD:er säljs eftersom de flesta idag har dels Comhems digitalboxar och andra boxar.

 

Tacksam för tips!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon annan typ av koppling för att det ska fungera så att DVD:n känner av samtliga kanaler?

Det handlar inte om att känna igen kanaler utan det handlar om att de digitala kanalerna måste konverteras till analoga kanaler för att DVDn ska kunna förstå det. Digitalboxen konverterar en digital kanal till en analog kanal som den skickar ut på Scart. Det ska väl finnas digitalboxrar med dubbla konverteringar (eller har jag drömt det?).

 

Det omöjliggör ju en timerinspelning från flera olika digital-tv-kanaler?
Nu vet jag inte hur det är med din digitalbox men med vår boxer för marksänd digitalteve så programmerar vi i så fall boxern så att den konverterar olika kanaler vid olika tillfällen och så programmerar vi DVDn så att den spelar in från Scart vid dessa tillfällen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för ditt svar. Jag har en relativt enkel box från Comhem, en Humax. Enligt dem så behövs en sk PVR-box för att kunna spela in från en digital kanal och samtidigt se på en annan digital kanal. Det är kanske det du menar att ni kan med er box?

 

Vad jag vet så kan man inte programmera min box att ändra på signaltyp eller liknande.

 

Tacksam för tips!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan inte se på en digital kanal samtidigt som vi spelar in en annan digital kanal eftersom vi har en enkel boxer med bara en konverterare (avkodare), precis som du.

 

Vad jag vet så kan man inte programmera min box att ändra på signaltyp eller liknande.
Menar du att det inte går att programmera vilken digital kanal som ska avkodas vid en framtida tidpunkt? Det har inget med signaltyp att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

Skall du kunna ladda in flera timerinspelningar från digitala nätet och slippa strul med att förinställa rätt kanal i digitalboxen Så finns nog bara alternativet att beställa digitalbox med hårddisk och dubbla tuners från COMHEM

.Men tyvärr finns ännu ingen sådan med DVD inspelning och det brukar ej fungera att spela in från hårddisken till annan DVD brännare p.g.a kodning.

 

Din Dvd fungerar ju ändå utmärkt för inspelning av de analoga kabelkanalerna och väldigt många har fortfarande det utmärkta alternativet.Men din DVD borde kanske också ha varit försedd med digitaltuner och kortläsare för att i framtiden bekvämt kunna nyttjas till marksända digitalsändningar.

 

LARSAS

 

Nu har du tydligen med "AV läge" kunnat spela in digitalt fungerade det att samtidigt se analog TV?

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 13:26:24 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sicken virrig tråd! Ska se om jag kan bringa klarhet i det hela med ett sammanfattande inlägg

 

Vad finnes

En digitalmottagare

En TV

En DVD-inspelare

Digitalmottagaren tar emot Comhems digitala kanaler och sänder dessa vidare via SCART till TVn. Ställs TVn in på en första AV-ingången ser du antagligen bilden från boxen.

Startar du DVDn och byter till nästa AV-ingång på TVn så ser du vad DVD sänder (och tar emot eventuellt).

 

Du kan nu styra vilken kanal du ska titta på lite olika sätt

1: Du kan titta på de analog genom att växla kanaler på TVn

2: Du kan titta på de olika digitala kanalerna genom att växla kanal på digitalmottagaren om du samtidigt har TVn inställd på rätt AV-ingång

 

Ställ nu in TVn på andra AV-ingången, den där du ser DVDn bild på.

1b: Samma som 1 men nu skiftar du DVDn, dvs byter analog kanal där

2b: Som 2 men nu går signalen via DVDn som du i sin tur ställt in på en AV-ingång. Kanaler skiftar du via digitalmottagaren.

 

För att spela in en digital kanal ställer du in DVDn på AV-ingången (ställ in TVn att se vad DVD tar emot så att du ser att det blir rätt). Sedan kan du spela in det som digitalboxen tar emot. Du kan med andra ord inte titta på en digital kanal och spela in en annan. Men du har ju analoga kanaler också så det kanske inte är ett jätteproblem? De kan du titt på, de tar ju TVn emot direkt.

 

För att kunna titta på en digital kanal och spela in en annan behöver du en PVR-mottgare från Comhem, dvs en mottagare med inbyggd hårddisk och dubbla digitala mottagare. Dessa kan internt spela in en kanal och låta dig samtidigt titta på (eller spela in på din DVD) en annan.

 

 

Klart som korvspad? Tja, jag har försökt i vart fall.

Och - du hade gott kunnat fortsätta i din gamla tråd så hade jag sett denna tidigare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej monshi

 

Du har väl passning på den här tråden.Din sammanställning är jättefin men den är inte helt riktig.

 

Anne-Cathrine... har startat en ny tråd där hon konstaterat att de kanaler som fortfarande sänds analogt via boxen ej skickas till DVDn

 

Bäst att du reder upp det här innan tråden, den nystartade, också blir helt förvirrad

M.v.h...

LARSAS

 

http://www.comhem.se/downloads/information/kanalplatslista.pdf

 

 

Inlägget ändrat 2007-09-15 20:22:32 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-15 20:37:15 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...