Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill inte starta med ny hårddisk


erik889

Rekommendera Poster

Hej! Har skaffat mej 2 st hårddiskar på 10 och 15gig.

När jag stoppar in dom (provar bara med en i taget) i datorn så vill den inte starta. Detta trots att jag sätter hårddisken på slave. Har provat cable select också men med samma resultat. Sen om jag öppnar BIOS setup så ser jag att alla diskar står som "Unknown Device". Men sen när jag tar ut hårddisken och bara kör med min vanliga, då funkar allt finfint... Jag har en dell dimension 3200.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste sätta den som är master längst ut, och den som är slave på mitten av kabeln. Cable select kan sitta var som helst, men blandar du t ex master och CS måste mastern sitta i änden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ska testa det:)

Men den ena IDE kontakten är vit och den andra svart. Den svarta sitter på min Master-disk och den vita provade jag att sätta på min slave...

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 07:33:18 av erik889]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu provade jag att byta ut kablarna på hårddiskarna. Men sen blev det ett annat fel, det står Primary drive 1 not found. När jag går in i BIOS så står det nu att den kunde identifiera CDROMenheterna och diskettenheten, men inte mina hårddiskar! På primary drive 0 står det: Unknown device

Och på Primary drive 2: OFF Vad ska jag göra? Jumpern sitter på slave på den nya hårddisken... Har provat master/slave, cable/cable, cable/slave... inget funkar

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 08:14:56 av erik889]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den disk som operativsystemet ligger på/ska ligga på ska sitta längst ut på kabeln och byglas som master (eller cable select), den på mitten byglas som slave (eller cable select).

 

Se till att du vänt kabel åt rätt håll också. Här är en bild:

 

http://www.kids-online.net/learn/click/details/idecable.html

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 08:28:50 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den är rätt håll, och Mastern är längst ut och Slave i mitten. Som sagt, har provat alla möjliga byglingar å inget funkar, det resulterar bara i att BIOS inte hittar nån enhet alls. ingen cd rom,disk0 eller disk1... Jag har dessutom provat att sätta kablarna FEL men det blir ändå samma. GAAAAAAH JAG BLIR SKOGSTOKIG!

Ska det vara så stort problem att adda en extra hd?

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 08:36:28 av erik889]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den ena IDE kontakten är vit och den andra svart.

Det finns ju tre kontakter på kabeln, och jag har för mig att den som är ensam i sin färg ska sitta i moderkortet och att det ska vara samma färg till båda hårddiskarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade en IDE-sladd

Blå moderkortet

Grå mitt på slaven

Svart längst ut mastern

 

Det jag funderar över är storleken på hårddiskarna

10GB och 15GB

Det här är storlekar som var vanliga på slutet av 90-talet, typ 98 och 99.

I en datatidning från 2000 är det annons för datorer med 20 och 30GB diskar.

 

Är din dator mindre än 5 år gammal kan problemet vara att disken inte är kompatibel med

moderkortet.

 

Eventuellt kan det gå bättre om du stänger av olika tester av hårddiskar SMART osv i BIOS på moderkortet.

 

Men krasst passar de på elektronikåtervinningen ;-( beklagar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Men nu har ja fått den ena å funka!:)

Den andra måste vara sönder för att nu kör jag med Master/CableSelect.

När ja gjorde de me den andra så funka inte ett piss.

Förresten, den som ja trodde va på 15gig, visade sej vara på 2,5gig:thumbsdown: FAN! Det hadde vart bra å få in 10gigaren iställe:/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...