Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mäta hastigheten

RolfCarlsson

Recommended Posts

tptest och speedtest verkar funka bra. tptest har jag kört mycket, och det motsvarar vad jag har beställt. test.comdate visar alldeles för låga värden för mig, knappt hälften.

speedtest ger lite för låga värden ju längre bort servern finns. Malmö gav dock bättre än den rekommenderade Oslo.

[inlägget ändrat 2007-09-14 16:37:56 av flora50]

Testade också Speedtest, men hos mig så gav Oslo ungefär vad jag brukar få med TPtest, så det stämmer rätt bra.

Fick alltså tvärsom i värden mot vad du tydligen fick flora50...

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

• 3 weeks later...
RolfCarlsson

Någon som försökt mäta hastigheten när uppkopplingen mot Internet sker via mobilt bredband?

PTS varnar på: http://www.tptest.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1306&lngArticleId=2637 för att använda den i WLAN-nät. Det står så här:

Varning för TPTEST i WLAN-nät

Använd inte TPTEST om du är ansluten till trådlösa nätverk, så kallat WLAN. Alternativet är att endast köra TCP-mätningar i Avancerat läge, såvida man inte är ensam i WLAN-nätverket eller vet att ingen annan nyttjar nätet vid det aktuella tillfället. Kör du UDP-mätningar kan du riskera att ockupera hela WLAN-nätverket under den tid mätningen utförs i högsta hastighet.

Mobilt bredband är väl ett WLAN-nät?

Jag skulle behöva upprätta något slags "testrapport" där jag anger hastighet och signalstyrka på flera olika platser.

/Rolf

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...