Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med formatering av ny Dell dator


qvintus_se

Rekommendera Poster

Någon som kan hjälpa mig med formateringen av en NY Dell dator (Dimension E520) som av någon underlig anledning har levererats med 4 partitioner enligt nedan...

 

Skulle starta formateringen av datorn och då står det följande:

 

-: Partition1 FAT 55MB 47MB ledigt

C: Partition1 NTFS 175554MB 170236MB ledigt

D: Partition1 NTFSbackup 59577MB 59510MB ledigt

F: Partition1 FAT32 3224MB 813MB ledigt

Opartionerat utrymme 8MB

 

Observera att datorn är helt ny.

Gör jag något dumt om jag gör allt till en partition C: nu?

Varför har Dell gjort denna inställning?

Varför är det 4 partitioner?

Har gjort detta förr på andra datorer men då har det bara funnits en partition och opartionerat utrymme.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-: Partition kan vara en återställningspartition eller en partition med diagnostikprogram.

 

Sedan är det ju ofta bra att inte lägga egna filer på C:, för då blir de ju orörda vid en ominstallation av Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl kanske så att det ligger en backup på de andra partitionerna så att du kan återställa datorn. Det borde väl iofs stå någonstans om det är så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du skall inte ändra på storleken eller ta bort någon partition för då förlorar du möjligheten att återställa datorn till leveranstillstånd !

Åtminstonne har de varit så med deras tidigare återställningssystem, vet inte säkert hur de är nu med de senaste.

 

Här har du en förklaring på dina 4 partitioner http://www.goodells.net/dellrestore/vista.htm

Hittade ingen beskrivning på dells support sida.

 

Dells beskrivning: Restoring the Factory Default Configuration (se till att få med hela länken, inga mellanslag). Sökte på E520 och vista.

http://support.euro.dell.com/support/topics/global.aspx/support/dsn/en/document?journalid=FDE53B05620111DC8AC80F71FDD69875&docid=28C0548D825EB65DE040A68F5B2865A8

 

Ta gärna ett snack med Dell Supporten så att de inte blir fel.

 

/Olle

 

Ser ut som inte hela Dell länken vill komma med, du får väl kolla. Blir de fel så får du väll söka själv på Dell Supporten.

 

[inlägget ändrat 2007-09-13 17:51:34 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en förklaring på dina 4 partitioner http://www.goodells.net/dellrestore/vista.htm

Fast storlekarna som anges där för de två NTFS-partitionerna stämmer ju inte så bra med de storlekar som qvintus_se skrev ner, de är ju båda betydligt större än de 10 GB som tydligen en Recovery Environment skulle ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Cecillia, du får väl mera se de som en princip beskrivning.

Storlekarna beror väl av hur stor disk de är frågan om.

 

Goodells har en rätt bra beskrivning av XP diskar och vad man kan och inte kan göra. Samt hur man räddar en återställningspartition om man skulle ha råkat ändra på någon partitions storlek.

 

Men som sagt så har Dell ändrat återställningsystem flera gånger så de gäller att veta vilket system som just den dator man har som man vill jobba med och vid vilken datum den levererats. För att krångla till de ännu mera så är de olika datum för USA och Europa.

 

Dessutom är Dell ganska dålig på att beskriva hur man skall göra utan kör med olika guider som jag tycker bara gör en ganska dunkel fråga ännu dunklare.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för ditt svar Olle, jag har dock XP SP2 och inte Vista i burken.

 

Jag är INTE intresserad av att få datorn i sitt ursprungliga leveranstillstånd.

Jag vill bara ha en ren XP installation utan allt "kraffs" som Dell trycker in i datorn.

Tycker du/ni då att det är lämpligt att göra en hel C: på 250GB och sedan från XP göra en till partition D: där jag sätter mina egna filer, bilder, filmer, musik etc?

 

/Linus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med XPs program så kan du inte minska en partition utan då måste du under installationen välja att göra C: t ex 50 GB stor (räcker väl för XP och installerade program?).

 

Har du kollat upp vad som ligger på partitionerna idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Cecilia och nej det är ju XP som sagt i datorn. Och sen finns backup programmet Norton Ghost och lite sånt som jag själv inte är så noga om att ha kvar. Men jag har inte exakt kollat vad som ligger på dom olika partitionerna.

Jag tänkte nog välja två partitioner redan vid installationen. Kanske 30GB till C: för XP och program och resten på D:

Borde väl inte stöta på några hinder om jag tar bort FAt och FAT32 partitionerna?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle själv ha föredragit att behålla alla partitioner som de är, men om du ändå vill partitionera om, se då till att du har alla drivrutiner innan du gör det. Du kan söka efter drivrutinerna på Dells hemsida. Man kan ju också göra en backup av alla drivrutiner med ett speciellt program.

 

Ett alternativ är ju att du köper en ny hårddisk och testar att installera om på den. Om det inte skulle gå som du vill, så kan du ju alltid sätta tillbaka den ursprungliga hårddisken. Det kan ju finnas något värdefullt på återställningspartitionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Dellskiva med alla drivrutinerna på så det är nog inget större problem att installera dom om inte XP skivan hittar rätt drivrutiner.

 

Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej qvintus_se

 

Har läst många olika ideer om hur man bäst ska dela upp hårddisken. En fördel med ditt förslag är att du vid kommande ominstallationer har sparerat dina egna filer från systemdisken vilket underlättar arbetet vid en ominstallation. Men du har fortfarande kvar en risk att förlora dina egna filer och de är om disken skulle paja. Då förlorar du allting.

 

Jag föredrar därför att installera en andra disk i maskinen och spara eller ta backup av mina egna filer till den disken. Med en andra disk har du dessutom en plats att spara Image av din systempartition på som du sen kan använda för att återställa maskinen snabbt och enkelt på några minuter om den skulle bli smittad av något djävulstyg.

 

Vill du sen öka säkerheten ytterliggare så kan du ta en backup av disk nr 2 till en lös hårddisk. Du har då 2 kopior av dina filer och Image och eliminerar då också risken att förlora dina filer om disk nummer 2 skulle paja.

 

Men för att de hela skall fungera så är de viktigt att man systematiskt och regelbundet tar backuper annars finns risken att du är torsk en vacker dag. Är du intresserad av att spara mailfiler och Favoriter så måste du se till att dina backup även omfattar dessa filer.

 

Men allt är inte grönt som t ex om du använder säkerhetsprogram, som brandvägg och antivirusprogram med prenumeration och systemdisken pajar och du har tagit din sista Image före du sist förnyade din prenumeration på säkerhetsprogrammen. Då förlorar du den senast betalda prenumeration på säkerhetsprogrammen.

 

När de gäller hur man på bästa sätt gör en ominstallation så har de diskuterats mycke på Eforum t ex på //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=892714 och på http://windows.radified.com/.

 

Även de där med att använda en andra partition för egna sparade filer och hur man får programmen att spara på disk nummer 2 har diskuterats.

 

Har du en SATA disk så behöver du denna drivrutin på en diskett då XP inte stöder SATA diskar. Drivrutinen skall installeras före operativsystemet. Detta har också diskuterats och beskrivits på Eforum en hel del t ex //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=898395. Vilken SATA drivrutin du skall använda bestämms av moderkortet. Du borde hitta den hos Dell.

 

Har du inte diskettstation så kan man lägga den på en CD vilket också har diskuterats på Eforum t ex på //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=958210 och //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=944669.

 

Har du USB tangentbord och mus så kommer du inte att kunna komunicera med maskinen under installationen innan USB drivrutinerna har installerats. Detta kommer du runt genom att i stället koppla in ett gammalt tangentbord och mus.

 

/Olle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för det utförliga svaret. Jag har precis formaterat om hela datorn och skapat på C: 30GB och resten på D:

 

Men nu är det ett problem: När jag slår på datorn eller startar om den så kommer det upp en ruta (vit text på svart bakgrund):

"Välj vilket operativsystem som ska startas" och på raden under:

"Välj vilket operativsystem som ska startas"

 

Det ser alltså ut som att jag ska ha två operativsystem, men det är ju omöjligt för jag har formaterat och gjort en ny ren installation!

 

Om jag väljer den övre raden så startas XP men om jag väljer den undre så står det något om en saknad fil.

Vad är detta? Och hur får jag bort detta val?

 

/Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej qvintus_se lite mera kött på benen.

 

De du gjorde fel var att skapa D: som en primär partition, dvs maskinen ser 2 bootbara partitioner vid start. Därför fick du upp rutan om valet av operativsystem. Du skulle i stället ha valt att skapa en logisk enhet för D: och sen på den logiska enheten skapat din D: disk.

 

/Olle

 

[inlägget ändrat 2007-09-15 08:41:56 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tre primära partitioner i min dator och jag har aldrig fått upp en fråga från boot.ini. Däremot om D:-partitionen skapades under installationen och inte efteråt inne i XP på vanligt sätt så kan ju installationsprogrammet ha trott att du tänkte ha en till Windows på D: och därför la till en extra rad i boot.ini.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag raderade först alla partitionerna så det bara fanns en sådan. Sedan valde jag 30GB till en partition och efter det ytterligare en till på resterande utrymmet. Och valde att jag skulle installera XP på C: där jag har 30GB.

Sedan när allt var installerat så formaterade jag D: från XP eftersom jag inte visste hur man skulle göra det vid installationen.

 

Skriv hemsk gärna exakt hur jag ska göra för att skapa en logisk enhet för D:

 

Jag såg aldrig någonting om att D: skulle bli en primär partition vid installationen.

 

Och JA...XP startar om jag inte gör något...alltså den översta raden är den som funkar. Men jag vill ju gärna ha allt korrekt installerat utan att behöva radera nån fil.

 

Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej Olle. En dum fråga bara...ska jag göra från början så som jag redan har gjort? Alltså skapat 30GB till C: och sen resten till D: och installera XP ?

 

Är det sedan när XP är färdiginstallerat som jag ska gå till Diskhanteraren och skapa en logisk enhet för D: ?

Slipper jag då denna fråga om val av operativsystem.

Har jag fattat det rätt?

 

Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och JA...XP startar om jag inte gör något...alltså den översta raden är den som funkar. Men jag vill ju gärna ha allt korrekt installerat utan att behöva radera nån fil.

Du ska inte radera någon fil utan du ska ta bort en rad ur en fil. Det behövs eftersom du lät installationsprogrammet skapa D:-partitionen i stället för att låta XP skapa partitionen. Att nu i efterhand radera och omskapa D:-partitionen lär inte ändra boot.ini-filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade ditt svar tidigare i tråden som att jag INTE kunde minska en redan gjort partition alltså C: därför skapade jag D: oxå vid installationen.

Menar du att jag bara ska göra C: på 30GB vid installationen och låta allt annat utrymme vara opartitionerat för att sedan i XP (diskhanteraren) göra partition D: ?

snart fattar jag säkert detta :)

 

/Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

qvintus_se

 

Är det sedan när XP är färdiginstallerat som jag ska gå till Diskhanteraren och skapa en logisk enhet för D: ?

Slipper jag då denna fråga om val av operativsystem.

Har jag fattat det rätt?

 

Detta är riktigt.

 

Men jag funderar över om ditt strul kan bero på att Dells återställning har lämnat en dold partition på din hårddisk som du inte ser och inte har lyckats ta bort och de är den som maskinen ser. Har aldrig haft glädjen att möta en dold partition i XP så jag vet inte hur maskine uppför sej. Cecillia kanske vet. Men de får vi se.

 

Nu lite mera kött på benen. De där med att en partition blir förstörd om man ändrar på den gäller bara just den partition som man ändrar på. Skapar du en ny partition på ett tomt utrymme eller ändrar du på en partition som ligger högre upp ovanför C: och inte rör C: så skadas inte C:.

 

Med special program som t ex PartitienMagic så kan du även ändra på C: utan att den skadas. Men de programmet är inte gratis och de finns fortfarande en liten risk att partitionen skadas. Men risken tycks vara liten, har själv ändrat på C: partitioner med PartitionMagic många gånger utan att få problem.

 

/Olle

[inlägget ändrat 2007-09-16 09:00:23 av Olle M]

[inlägget ändrat 2007-09-16 09:31:08 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag bara ska göra C: på 30GB vid installationen och låta allt annat utrymme vara opartitionerat för att sedan i XP (diskhanteraren) göra partition D: ?

Det är det vanligaste sätter att göra det. Men naturligtvis så behöver du inte göra om hela installationen för det, det är ju mycket enklare att ändra i boot.ini-filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack nu alla för era svar! Jag gjorde om hela installationen som ni sa och jag gjorde andra partitionen i diskhanteraren.

 

Det enda problemet var att det inte gick att namnge den andra partitionen D: som jag tänkt. A

v någon anledning eftersom det bara fanns F till Z att välja på så nu heter enheten Z.

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...