Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av webhotell


Rest man Klaymen

Rekommendera Poster

Rest man Klaymen

Ska byta webhotell från crystone då deras tekniker inte bemödat sig att fixa ett fel i en server, trots att felet tar 5-10 min att fixa, och förstör hela min site. Trots detta har jag nu väntat i flera dagar och kan inte vänta längre.

Därför behöver jag tips på bra, helst svenska, webhotell. Surftown går ju fetbort, att döma av allt man läst om dem. Även B-one (one.com) har jag läst massa skit om men det kanske inte är aktuellt.

Har sökt på eforum men inte hittat något relevant, konstigt nog.

 

Dessutom behöver jag tips för serverbyte, vad ska jag tänka på? Jag har en del asp-filer och en MySQL databas, några bilder.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en hel del att rekommendera, men http://www.aleborg.se är mitt tips. (Rekommenderas även av Internet World). Känner ägaren och kan garantera att de är seriösa (om nu mina garantier betyder något =)

 

[inlägget ändrat 2007-09-11 21:29:11 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Både Aleborg och Oderland verkar bra, men jag har ett par frågor:

Jämfört med crystone är priserna nästan det dubbla. Är det priset man får betala? För på crystone hade de fantastiska tjänster och support för nästan halva priset. Enda problemet verkar vara deras teknikers prioriteringar...

Har Oderland några windowsservrar. Såg bara stöd för php på deras sida.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Oderland några windowsservrar

Nä, det kör huvudsakligen på Linux så att det är billigare beror ju till viss del på detta.ASP erbjuder de inte. På Aleborg får du ju möjlighet att använda ASP, ASP.Net och (för extra kostnad) SQL Server. Dessutom suger ju Oderlands telefontider, de har ju knappt öppet alls, medan Aleborg har jourtelefon mellan 8-22 samtliga dagar i veckan. Det är det nog inte många som kan skryta med.

 

Enda problemet verkar vara deras teknikers prioriteringar

Det är ju ett extramt stort problem när det gäller ett webbhotell (utan att veta närmare vad du syftar på)

[inlägget ändrat 2007-09-12 00:11:17 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten off topic grej men ändå om oderland.

 

På deras "jobba hos oss"-sida skriver dem:

"...sökande ses gärna från närligande kommuner."

Undra vad dem menar med det egentligen :)

 

Kommer ihåg snacket, för ett tag sedan, om ett företag i Skåne som inte ville anställa någon som pratade stockholmska.

Lite komiskt är det att det inte är kunskapen/personligeheten som avgör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Det är ju ett extramt stort problem när det gäller ett webbhotell (utan att veta närmare vad du syftar på)

 

Sant! Det de gjorde var att de flyttade till en ny server, som hade ett annat tidsformat (fick när jag kallade Now() - "9/11/2007 8:27:36 AM" istället för "2007-09-11 08:27:36") vilket i sin tur förstörde alla mina scripts. Jag kunde ju scripta om siten men på kundservice sa de att du skulle ändra tillbaka dagen efter. Men nu har det gått flera dagar och istället för att ta 5-10 minuter och ändra det (kan inte tänka mig att det är ett jättejobb) har de valt att förlora en kund.

 

Ska nog prova på ett privatpaket på aleborg och sedan kanske uppgradera det. Tar gärna emot fler tips dock!

 

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

istället för att ta 5-10 minuter och ändra det (kan inte tänka mig att det är ett jättejobb)

Det var väl ca 10 sekunder att byta från amerikanskt till svenskt datumformat i kontrollpanelen, så jag tycker snarare att det hela tyder på antingen ointresse eller väldigt dåliga organisatoriska egenskaper hos deras personal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Ja det tar inte en vecka i alla fall. Så även om deras supportpersonal är jättetrevlig och tillmötesgående så hjälper ju inte det om det inte händer något bakom.

 

Testar nog Aleborg. Men jag har aldrig bytt hotell förut, vad gör jag? Sparar ner alla filer, exportera databasen, sedan ladda upp på det nya stället och importera databsen, ändra lite sökvägar, lösenord mm... Inget speciellt jag ska tänka på att göra innan mitt gamla kontrakt löper ut (i övermorgon)?

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget speciellt jag ska tänka på att göra innan mitt gamla kontrakt löper ut

Ompekning av DNS skall du också fixa. Men Aleborgs support hjälper nog till (du kan ju hälsa att Aleborgs gamle vän C2 rekommenderade dem till dig så kanske du får extra trevlig hjälp =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ompekningarna tror jag inte dem(eller någon annan) gör längre åt en utan man ska själv peka om det på:

Enligt deras sida så kan man även be dem att fixa ompekningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det nu men hur tolkar Du det dem skriver om .se-domäner?

.SE-domäner måste ni som kund själva peka om hos IIS.

[inlägget ändrat 2007-09-12 14:32:31 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Har nu skaffat konto på aleborg. Fick skriva om några scripts men allt verkar funka bra... Även pekat om DNS-erna till nya platsen, men det tar ett tag innan det går igenom va?

 

Tack för all hjälp!

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nja det är snarare så att vi vill inte att personal skall behöva köra i 15 mil för att åtgärda ev fel nattetid på någon av servrarna. Även om det nft går att åtgärda det mesta på distans.

Vi har egen serverhall i Kungsbacka och bor alla inom 2 mils radie.

 

Ang supporttider så är det 0900- 1600 och driftelefon 24/7 .

 

Aleborg/Binero är mkt duktiga så bytet blev säkert mkt lyckat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...