Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in från min midi synth till cubase, hur?


hostname81

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle vilja spela in från min midi synth rakt in i cubase men jag får det inte att fungera. Min synth LK90 är installerad inne i cubase och även vald under den midi kanal jag vill spela in på men när jag trycker på record och spelar på synthen så det blir inget, vad gör jag för fel?

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha någon synt också. Det du har är ett keyboard. Se till att du skickar ut-signalen genom en midi-synt.

 

Det går att välja under den rutan där du väljer vilken MIDI IN du ska ha.

Rutan heter MIDI OUT.

 

Välj något av det som finns, tills det funkar.

 

Detta förutsätter naturligtvis att Cubase registrerar MIDI-signalen från ditt keyboard. Det kan du kolla på kontrollrutan. När du trycker ner en tangent på ditt MIDI-keyboard ska en mätare reagera.

 

Om du inte har några syntar under MIDI OUT så får du lägga till en VST-synt som då dyker upp i listan över MIDI OUT-enheter. Tryck F11 för att få upp fönstret där du lägger till VST-syntar. Välj t.ex Analogue, bara för att testa.

 

Microsofts interna midi-synt ger oftast en extrem latency (fördröjning) så jag rekomendrerar att du skaffar bra VST-syntar istället. Det finns en del riktigt fina på http://www.madtracker.org

 

Om du inte förstår vad jag pratar om alls så måste du läsa igenom manualen eller hjälp-filen till Cubase, eller kolla in någon tutorial online. Det går tyvärr inte förklara det hela utan att använda en massa konstiga ord.

 

Hoppas det var till någon hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, men jag kan bara välja LK90 under midi out och inte midi in. Har lagt till en vst synth under midi out men under midi in syns inte min keyboard och det skall den ju göra.

[inlägget ändrat 2007-09-17 22:50:32 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...