Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

komponent till hdmi


Sister Ray

Rekommendera Poster

Tja.

 

Köpte en tv häromdan som tydligen saknar komponentingång. En adapter medföljer så att man kan koppla in komponent via vga-ingången men då kan jag inte få full-hd på bilden jag kopplar in, det kan jag bara få via hdmi-ingången. Detta är lite smått irriterande då jag vill få in 1080 från mitt xbox, något som ser rätt mörkt ut eftersom den bara har komponentsladdar.

Så jag undrar om det är någon som har koll på om det finns nån slags adapter eller omkopplare så jag kan koppla om komponentsladdarna till en hdmi-kontakt, eller om detta överhuvudtaget är möjligt att göra utan att bildkvalitén försämras..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"då kan jag inte få full-hd på bilden jag kopplar in, det kan jag bara få via hdmi-ingången"

 

det är ytterst få platt TV som ger (halv?)full HD-kvalitet på signaler utifrån

Det förutsätter ju att de klarar pixelmapping. dvs att

punkt 139 på rad 200 grafikkort blir punkt 139 på rad 200 på skärmen.

att TVn har hdmi-ingång är ingen garanti.

Av

636st LCD TV med HDMI ingång och upplösning från 1366x768 och uppåt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s9110054#prodlista

har

46st stöd för pixelmapping via HDMI

resten sysslar med omskalningar

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s9110054#rparams=k=s9110131

 

jag har själv kört DVD från dator till en projektor 1280x720 med DVI-D kabel.

otrolig bildkvalité.

Men slutade och kör numera från vanlig DVD-pelare komponent.

OK bild och jag slipper ljudet från datorns fläktar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

nu hänger jag inte riktigt med här.

Om spelet stödjer 1080, och tvn kan ge "full" hd så borde jag väl rimligtvis kunna spela upp spelet i 1080? Eller? Du skriver att det är ytterst få som ger hd-kvalite från signaler utifrån. Men alla signaler kommer ju utifrån, kollar jag på svt-hd kommer ju det från boxen, kollar jag på blueray kommer ju inte det heller direkt från tv, allt är ju externa signaler..

 

Anledningen till att jag itne får 1080 från komponenten är ju som jag tidigare sa att jag måste då via en adapter koppla in den via vga-ingången och den ingången stödjer "bara" 720. Men du menar, om jag försod dig rätt, att även om xboxet hade ett hdmi-uttag så skulle tvn ändå inte klara av att rita upp i 1080?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Vad jag förstår så har du en xbox med en ansluten HD-spelare (är ju förutsättningen)

 

Om jag förstår j---j rätt så är det så att Hd tv eller HD ready bara innebär att TVn måste kunna ta emot en s.k 1080 (1920-1080) men den behöver ej visa den i den upplösningen.

TV n kan ju endast visa den i sin maxupplösning som ju väldigt sällan är så hög.

 

Men den upplösningen som en HD ready TV har är ju ändå betydligt högre än en DVDs upplösning.Så om konverteringen (skalningen?)skett korrekt så blir bilden bättre jämfört med en "vanlig DVD"

 

Här finns lite fördjupning i ämnet.

 

http://video.ldc.lu.se/TV-koprad.html

 

Kanske det här du söker men 2000kr!

 

http://www.annonsfynd.se/default.aspx?cid=133035

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-09-10 16:50:04 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej.

 

så en tv som anges "vara" fullhd, kan egentligen inte spela upp i fullhd utan bara ta emot fullhd-signaler.

Jag trodde 1080 var tvns upplösning (förutsatt att tvn var en fullhd-tv).

 

om nu xboxet skickar fullhd-signaler till min fullhd-tv, borde då inte min tv kunna rita upp det i fullhd då. Vad är det då för mening med en hd-tv om den bara kan ta emot hd-signaler men inte göra nåt med dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Med din utrustning, förutsatt att du spelar upp hd skivan i en HD spelare och du fixar anslutningen, kommer du att kunna spela upp

med hd kvalitetet och den är betydligt bättre än en DVD som på discen är 700---400-600 ca

Men läs artikeln. Wikipedia har också en hel del artiklar i ämnet.

 

Någon här på forumet kanske har något förslag hur du fixar anslutningen.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...