Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid uppstart efter montering


JonasEd

Rekommendera Poster

Godkväll!

 

Jag har för några timmar sedan satt ihop mitt nyss köpta datorpaket som består av:

 

APLUS Case Qubic, Svart Midi tower (utan nätagg)

Chieftec Nätaggregat ATX 400W, 120mm Fan, Aktiv PFC, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2,2MB, BOXED m/fläkt

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

MSI K9AGM2-FIH, AMD 690G+SB600, HDMI, Socket-AM2,m-ATX,DDR2,Firewire,PCI-Ex16

Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2 16MB 7200RPM

XFX GeForce 8600GT 540M 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI, 540/1400Mhz

LG DVD-brännare GSA-H54N IDE svart OEM

NN Antistatisk Armlänk 1.8 meter BW-106BL-L4

 

När jag sedan monterat ihop dator full av förväntan springer åker jag iväg till närmaste El-Giganten och köper mig en sprillans ny 19" plattskärm för att ytterligare förhöja upplevelsen av den nya burken. (Senast jag köpte mig en ny statinär dator var 2002:).

 

Så till problemet: Jag startar upp datorn och trycker min väg in i bios för att ställa in boot device. Jag hinner precis välja cd-rom som första boot, sedan slutar tgb att fungera och datorn slocknar.... Första tanken är att jag har brännt moderkortet på något sätt eftersom jag inte kan starta upp datorn igen efteråt. (sliter mitt hår)

Sedan i med en bit mat i magen och provar igen.

Datorn startar på samma sätt som tidigare, och som väntat så dör den ju på samma sätt som tidigare också. Samma sak igen och igen.

 

Jag är inte säker på att min montering är av högsta klass, man blir ju trots allt äldre. Men vid första och andra och tredje anblicken så ser allt okej ut och att var kabel har sin plats.

 

Någon som har någon aning om vad detta kan vara för fel?

 

Jag hoppas det inte är ett allt för enkelt fel så att det blir pinsamt :)

 

Tacksam för svar // En föredetting

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Har ingen direkt lösning på varför datorn dör när du har tangentbordet i, men prova med bara det nödvändigaste inkopplat. Minne, processor, hårddisk och grafikkort.

 

Vad händer då?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat förslag är värmeproblem, datorn stänger av sig för att det blir för varmt och sedan tar det en stund innan den har svalnat. Då gäller det framför allt processorns kylning, som användning av kylpasta eller motsvarande och monteringen av fläkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sovit lite på problemet nu, hade jag inte gjort det hade datorn legat i 1000 bitar ute på gården.

Ska prova med att starta upp den med bara det nödvändigaste och se vad som händer. (återkommer med resultat)

 

Värmeproblem kan jag nog utesluta, kylflänsen som jag satt på processorn har pasta på sig samt fläkten snurra som den ska.

 

Jag pratade med en kompis tidigare, han nämnde något om att han haft problem med frontpanelens usb och ljudkontakter på chassit.

Dom gjorde så att det blev någon konflikt av något slag och datorn slog av sig emellanåt. Han trodde det berodde på att moderkorten idag har någon form av säkerhet om det är något galet kopplat så slår det av sig.

Men vad vet jag ?

 

Återkommer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du anslutit båda strömkablarna till moderkortet?

 

Det låter som att det kan vara för lite ström. Kan vara så att ditt 400W nätagg är för klent för att ge ström åt den krävande Athlon x64 processorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då strömkablarna är anslutna.

 

Låter ändå skumt att de är för lite kräm för processorn. Jag köpte detta som ett redan förvalt optimalt paket från komplett, just pga att jag inte har full koll på vilka grejer som passar vilka idag.

Men vem vet, kan ju jobba nån tomte på komplett?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmeproblem kan jag nog utesluta, kylflänsen som jag satt på processorn har pasta på sig samt fläkten snurra som den ska.

För säkerhets skull så kolla på temperaturvärdena i BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du hittat rätt cecilia, ledsen att jag inte kollade det direkt.

Processorn stiger stadigt från 40-90 grader på ca 30-40 sekunder.

 

Då är nästa fråga : vad kan detta bero på ?

Man kan inte sätta flänsen fel håll?

Pastan låg mitt på processorn och fläkten jobbar för fullt.

 

Puh, nu närmar man sig problemet i alla fall : )

 

Ps. Tack Cecilia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kylpasta la du dit? Det ska bara vara som ett risgryn.

Eller om det var sådan som ligger på från början, så kom du väl ihåg att ta bort skyddspappret?

En del har skrivit att det har varit svårt att få dit fläns och/eller fläkt så att det inte har blivit riktigt tätt och det har ordnat sig när de har dragit åt bättre.

 

Men detta är bara sådant som jag har lärt från andra, jag har inte byggt någon dator själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHAHA!

 

Kan det här bil årets tråd kanske?

 

Hade jag varit någon annan än den pinsamma personen som gjorde felet hade jag lätt röstat fram den iaf.

Sen så hade jag även skickat in en insändare till närmaste data-tidninig om hur fel man KAN göra om man är stressad och full av förväntningar.

 

Jag plockade med andra ord lös flänsen och fann som väntat ett plasthölje mellan processorn och flänsen.

Ska skrapa bort pastan som är kvar samt lägga på ett tunnt nytt lager, borde göra susen.

 

Tack Cecilia. Tror aldrig jag kommer bygga ihop en dator igen :)

 

Det var ju som jag började med att säga: "ett pinsamt fel" :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att jag kunde tipsa dig om det pga att någon annan hade gjort precis likadant och frågat i Eforum förut i år. :thumbsup:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...