Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analog eller digital bildsärm


höganäs

Rekommendera Poster

Hej!

Går och fungerar på att köpa mig en plattskärm till min PC. Nu finns det antingen analoga eller digitala. Bild mässigt är det någon skillnad mellan dessa alternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror utan vidare att det är större skillnad mellan skärmar (bra dåliga) än mellan teknikerna

 

Tror det bättre välja en skärm som fått bra omdöme hos prisjakt

tex minst 7

och som det är många som köpt, det vill säga ingen slump att den fått bra omdöme

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s9064983&o=prod_rank

 

Listan toppas av HP W2207

tyvärr finns den i 2 serier

-för konsumenter

-för arbetstationer CAD

En arkitekt hos oss klagade på bildkvaliten / flimmer

fick en ny

samma problem.

Ringde HP support

Blev misstänksam när de frågade var han bodde

Påpekade att var han bodde hade de inte med att göra.

Skärmen tillhörde det företag han jobbade hos.

Flyttades då till annan support.

Som bad att få serienumret.

Fick då veta att han fått fel skärm.

De till arbetsstationer hade andra serienummer.

Och den 3:e HP W2207 skärmen funkade utan anmärkning.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Nec med både digital och analog ingång. Inget flimmer på nån av ingångarna, men mycket skarpare på den digitala. Förutsättningen är att du har DVI-utgång på datorn. Men förr eller senare skaffar du en dator med det i alla fall om du nu inte har det, så jag rekommenderar starkt digital (DVI) ingång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och den 3:e HP W2207 skärmen funkade utan anmärkning.....

 

kanske var det seriefel på de första?

för arkitekten fick sin första tippar jag för bortåt 9 månader sedan.

Alla omdömen är mycket senare på prisjakt.

Kan vara helt OK idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Dvi kontakter kan se olika ut beroende på vilka funktioner de har (eller vad leverantören råkade ha på hyllan)

 

Själv har jag på datorn dvi-i dual link och på lcd n dvi-d duallink

 

Här finns allt man troligen inte behöver veta!

 

Hhttp://en.wikipedia.org/wiki/DVI

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-09-08 18:33:29 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne skrev:

Blev misstänksam när de frågade var han bodde

Påpekade att var han bodde hade de inte med att göra.

Skärmen tillhörde det företag han jobbade hos.

Vilken konstig fråga?! Var bor du jannejanne? Eller jag menar, var bodde du förut innan du flyttade dit var du bor nu? ;)

 

LARSAS2 skrev:

Här finns allt man troligen inte behöver veta!

 

Hhttp://en.wikipedia.org/wiki/DVI

Ville bara tipsa om ytterligare en sida som innehåller allting i ämnet man inte behöver veta! :)

http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag märkte det nu..! :-/ Hoppas den hoppar igång igen för den är verkligen suverän varför jag såg den som ett perfekt komplement till din wikipediasida!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

En fundering

 

För att återgå till frågan Är det inte som med digital tv Den ökade kvaliteten med digitalöverförd TV beror väl på att den digitala överföringen sker störningsfritt.

 

Det betyder väl att en väl skärmad och utförd analog överföring(någon meter)( VGA) i de flesta miljöer ger lika resultat som en via dvi-d överförd signal.

"Skärmtekniken"(analog?) är väl ändå detsamma oberonde av om skärmen är analogt eller digitalt ansluten.

 

Eller?

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-09-09 12:19:47 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skärmtekniken"(analog?) är väl ändå detsamma oberonde av om skärmen är analogt eller digitalt ansluten.

En platt skärm är inte analog, så varför man ska koppla den med analog kabel/utgång är för mig inte logiskt. Signalen i grafikkortet är ju digital, så att den ska behöva konverteras till analog, för att passa kabeln, bara för att konverteras tillbaka till digital igen när den nått skärmen verkar mycket bakvänt.

 

VGA-kabeln kan dock tillåta högre upplösningar och uppdateringsfrekvenser än DVI men den uppenbara nackdelen är den klart sämre bildkvalitén. Nu behövs det förstås inte några speciellt höga uppdateringsfrekvenser för en platt skärm, men är den riktigt stor bör man inte missa koppla den med DVI dual link, d v s en kabel med högre bandbredd, eftersom skärmen annars kanske inte går att köra i nativeupplösningen.

 

[inlägget ändrat 2007-09-09 13:10:15 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne skrev:

Blev misstänksam när de frågade var han bodde

Påpekade att var han bodde hade de inte med att göra.

Skärmen tillhörde det företag han jobbade hos.

 

Vilken konstig fråga?! Var bor du jannejanne? Eller jag menar, var bodde du förut innan du flyttade dit var du bor nu? Ironi

 

Lite tydligare

Arkitekten (som jobbar hos oss) blev misstänksam när de frågade var han (arkitekten) bodde

Kommentar.: Tydligen är HPs support uppdelat efter var du bor.

Samt efter om du är en konsument eller representerar ett företag.

Till saken hör att supporten låg i Holland (vad han förstod)

Min kommentar: Frågan egentligen kanske bara gick ut på att skicka honom till support på svenska.

Arkitekten påpekade att var han bodde hade HP inte med att göra.

Skärmen tillhörde det företag han jobbade hos.

osv.

 

Fördelen med ren digital signal är att alla beräkningar osv görs digitalt i grafikkortet.

slutresultatet blir ett tal som representerar den färg som det ska vara i tex pixel 139 på rad 200.

tex FFF000 (gult hexadecimalt)

ska detta tal överföras analogt måste det passera en digital/analog omvandlare i grafikkortet. sedan en analog/digitalomvandlare i skärmen för att sedan överföras till de tre spänningar som ska skickas till de 3 dioder (röd/blå /grön?) som varje pixel består av.

Med digital överföring slipper man digital /analogomvandlare och de fel dessa ger. En förutsättning är dock att den digitala signalen är tillräckligt stark i slutet av kabeln. Annars blir det riktig skit. Det har därför funnits en maxlängd för vanlig DVI-D kabel på 7.5meter.

(Jämför de som haft dålig bild med analog TV och fick ingenting när digitalTVn infördes på Gotland)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Överföra till tre spänningar måste väl innebära att bilden skapas analogt

Men eftersom bearbetningen först sker digitalt i skärmen så är ju en skärm ansluten med en dvi kabel nog smartast och bör ge bästa förutsättningar för den bästa bilden.Men är självklart ingen garanti .Kvalitet i konstruktion och komponenter är nog mer avgörande!

 

[inlägget ändrat 2007-09-09 15:50:17 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-09 15:53:05 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-10 03:28:46 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På lite modernare grafikkort brukar det också vara DVI-I eller m a o portar som klarar både digital och analog överföring (finns t ex DVI-A som enbart är en analog kontakt, så det kan vara lite förrädiskt med dessa kontakter). Det är således valfritt att koppla skärmen med antingen DVI-D- eller DVI-I-kabel. Men det finns ett mycket viktigt undantag; är även skärmens utgång DVI-I får kabeln inte vara DVI-D för då kommer det inte funka smärtfritt! Om kabeln sedan ska vara dual link eller inte tycker jag beror på skärmen... Exempelvis min på 1680x1050 spelar det ingen roll om jag kopplar med dual eller inte. Den körs vidare i bara 60Hz, så för att dual verkligen ska behövas krävs det högre skärmupplösning och/eller uppdateringsfrekvens än så.

 

[inlägget ändrat 2007-09-10 08:50:57 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom grafikkortet tydligen hade DVI-I, så när du köper en skärm och den också skulle råka ha denna utgång måste kabeln/kontakten också vara densamma för att det ska funka smärtfritt. Men är skärmens utgång DVI-D går det utmärkt att koppla den till grafikkortet med en sådan kabel i stället. Alltså: DVI-D-kabel mellan två DVI-I-portar fungerar dåligt om det funkar alls.

 

[inlägget ändrat 2007-09-10 09:59:05 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte du får med nån kabel, men ring/mejla och kolla. Dessutom är den tillfälligt slut.

 

En annan sak, det är bra om skärmen går att ställa i höjdled!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sneglade lite på en skärm Acer 1917fsd http://www.tbh.se/index.asp?id=6&kat_id=874&prod_id=33735

 

Enligt specarna så har den DVI-D utgång. Antar att man får en sådan kabel med vid ev köp och att den passa i min dator som har en DVI-I ingång

Nog bör det följa med skärmkabel alltid..? åtminstone DVI-D eftersom skärmen för det första hade sådan utgång och för det andra är den kabeln billigare än DVI-I.

 

Det sjuka är att man inte alltid kan lita på specifikationen – jag har bl a en Viewsonic VX2025WM för vilken det klart och tydligt står DVI-D på deras hemsida. En sådan kabel följde också med skärmen. Men nej då, vid närmare granskning av den finner man där en DVI-I-port varför det bara står "no signal" på skärmen då man kopplar med DVI-D-kabel till ett grafikkort med DVI-I (har prövat flera DVI-D-kablar men var till slut tvungen att köpa en DVI-I)..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Vet att det ibland kan strula med dess tekniska prylar.Därför bruka jag köpa dessa i min fysiska närhet så att man har möjlighet att öga mot öga lösa problemen. Hittils har det vare mycket klokt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...