Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partition fel


Kaffe92

Rekommendera Poster

Hej! Jo det är såhär att jag har sen en tid tillbaka gjort 3 partitioner utav 1 hårddisk som jag hade XP på. Och idag så bestämde jag mig för att ta bort partitionerna för jag ska köpa ett GeForce 8800 och då ska jag även ha vista så då är det onödigt med massa partitioner om jag bara ska ha vista. Jag har båda systemen på datorn, Vista och XP... så använde jag Paragon Partition Manager 8.5 och gick in på Vista för att ta bort en partition som jag hade XP på. Jag tryckte sedan på att ta bort en partition "delete partition" eftersom jag fick inte det o funka genom att sätta ihop dom som en enda stor igen.. Därför tänkte jag att det går kanske om jag tar bort en partition en efter en....Sen när jag hade tagit bort partitionen så behövde jag starta om datorn(vilket jag såklart gjorde) efter det så får jag inte igång datorn längre.... Kommer in så jag kan välja BIOS(F2) och Boot Menu(F11), har prövat boota med hårddisken och med Xp skiva. Tänkte att jag kanske kan få det o fungera bara jag formaterar den då.. men sen när jag tryckte in XP skivan och tänkte formatera så står det att den hittar ingen hårddisk i datorn fast jag har 2 st inkopplade :S

Har kollat så alla sladdar satt i. dragit ur alla sladdar i 10 min för att se om det funkade men ingen nytta....Vad jag än gör så får jag inte det o fungera. Snälla hjälp mig.

 

Jag blir grymt tacksam om ni kunde ge mig tips eller svar..

 

Kaffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du installera XP så kan du behöva drivrutin till SATA controllern. Den levereras enklast på en floppy när det står längst ner i installationsprogrammet att du skall trycka F6 för att installera ytterligare drivrutiner.

 

Hade du XP installerat först och lade till Vista efteråt?

Fanns XP på de partitionerna du tog bort infrån Vista?

Hade du XP och Vista på separata hårddiskar eller var det bara olika partitioner på samma disk?

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-07 19:34:27 av Weldit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte XP installerat först.

Jag hade XP på den partitionen som jag tog bort.

Jag hade XP och Vista på samma disk men olika partitioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och idag så bestämde jag mig för att ta bort partitionerna för jag ska köpa ett GeForce 8800 och då ska jag även ha vista så då är det onödigt med massa partitioner om jag bara ska ha vista.

 

Är planen att bara ha Vista i datorn i fortsättningen? I så fall så är det väl bättre att du stoppar i Vista skivan i stället? Nu har jag bara installerat Vista en enda gång, så jag minns inte riktigt när det är du skall ge den drivrutinen till SATA controllern men det borde väl framgå när du får möjligheten att ge den ytterligare drivrutiner tycker man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tänkte på det fast upptäckte att jag slarvat bort skivan men jag tror jag vet vart den är men är så jävla less på min dator just nu så orkar inte idag. Imorgon tänker jag pröva dock. Men tror du att det kommer fungera med vista skivan då? eftersom XP skivan fungerade inte.. är väll bara o hoppas antar jag =/ har fan inte råd o lämna in den på nån affär just nu..

 

Kom på att det kanskek an vara bra o veta att efter ett tag när jag låtit datorn ladda så kommer detta meddelande upp "Reboot and select proper Boot deice or insert Boot Media in selected Boot device and press a key..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade förmodligen inte med XP skivan för att du inte gav den drivrutinen till SATA controllern vid rätt tillfälle i installationsprocessen.

Du kommer inte att kunna installera Vista heller om du inte ger den drivrutinen till SATA controllern. Det är den drivrutinen som visar datorn att hårddiskarna finns där.

 

Det finns kanske en möjlighet till men den kan jag inte hjälpa dig med då jag inte är så hemma på Vista. Vista finns ju kvar i datorn så problemet är bara att den inte fattar att det skall starta. Det finns kanske en reparationsmöjlighet (förmodligen behöver du i alla fall drivrutinen till SATA Controllern levererad på diskett) eller någon form av fixMBR även för Vista vad vet jag.

 

Angående felmeddelandet:

Den är väl inställd i BIOS att den skall starta från hårddisken där Vista finns antar jag (?)

 

Hang in there! Det löser sig säkert i morgon, vila lite nu:thumbsup:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prövade o installera SATA drivers genom att klicka F6 i början av installationen men sen när jag hade gjort det så stog det att den inte kunde installera drivrutinerna på hårddisken heller... jag förstår liksom inte hur en partition kan påverka mitt Vista....

 

Sen tänkte jag att man kanske kan installera ett windows på min andra hårddisk där jag har mina saker som inte tillhör windows. t.ex skol uppsatser och andra saker.. min polare sa något om att göra en CMOS, s jag ska läsa i moderkorts manualen och se om det kan fungera annars hoppas jag på bättre lycka imorgon. Är väldigt tacksam av att du försöker hjälpa mig iaf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en märkesdator som var installerad med Vista när du köpte den?

Eller är det en dator som du byggt själv?

 

Jag funderar över vad du har för moderkort...

 

Det låter som om det skulle kunna vara fel drivrutin du gett den eftersom den inte ville installera den. Finns det drivrutiner för RAID också?

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-07 21:04:48 av Weldit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte att kunna installera Vista heller om du inte ger den drivrutinen till SATA controllern.

I Vistas installationsprogram så ingår drivrutiner till de flesta SATA-kontrollers så man brukar inte behöva trycka in dem på diskett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min dator på EIS i Uppsala. Inte direkt stort företag men dom är bra. och när jag köpte den fick jag XP. Mitt moderkort heter: ASROCK 775 DUAL -880 PRO

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vistas installationsprogram så ingår drivrutiner till de flesta SATA-kontrollers så man brukar inte behöva trycka in dem på diskett.

 

Så bra! :thumbsup:

Jag har som sagt inte så stor erfarenhet av Vista ännu...vi får hoppas att den rätta drivrutinen till just det här kortet finns med också då, där sprack ju hela min teori :-0

 

Man lever så länge man lär....eller hur det nu var... ;)

 

Tack Cecilia

 

Men du Kaffe92...

Hur går det för dig?

Du fick XP med till datorn när du köpte den men hade inte hade XP installerat före Vista. Det betyder att det någon gång förut fungerade att installera Vista på den tomma SATA-disken, eller har jag missuppfattat något?

 

Det är inte så att det finns inställningar för någon typ av RAID i BIOS ändå?

Tryck F2 och kolla där om det finns någon RAID konfiguration som är på eller har båda dina diskar som medlemmar. Förhoppningsvis så finns det inte det...

Då borde du kunna installera Vista utan problem. Jag hade nog för säkerhets skull kopplat ur den andra disken (med skolarbeten på) tills installationen var klar, detta för att undvika problem med vilken disk som skall formateras, installeras och bootas ifrån.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår gick jag till affären jag köpt min dator så frågade jag lite och då sa dom att jag skulle pröva med Vista skivan. Så när jag kom hem gjorde jag det och nu har jag fått datorn att fungera :) Dom trodde att det kunde ha varit nån fil som försvunnit. Jag är väldigt tacksam för att ni försökte hjälpa mig! :)

 

[inlägget ändrat 2007-09-09 11:44:27 av Kaffe92]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanoners! :thumbsup:

Jag sa ju att du skulle lösa det :)

mmm...poäng med...man tackar och bockar!

 

Bättre att vara på hal is och ha det glatt än gå i leran och sörja...

 

[inlägget ändrat 2007-09-09 11:58:41 av Weldit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...