Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in från digitalbox till dvd-hårddisk?


Ann-Cathrine

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har köpt en dvd helt nyligen och skulle vilja veta hur den ska kopplas för att kunna spela in framförallt från digitalbox men gärna också från det analoga nätet. (Jag har Comhem som leverantör).

 

Kan själva dvd:n ställa till problem, är det bara vissa som har dessa funktioner?

 

DVD är en Thomson DTH8750

 

Tacksam för tips!

 

Ann-Cathrine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Analogt - bara koppla in antennen och ställ in kanalerna.

Från digitalbox - koppla sekundära SCART (om finnes) på digitalboxen till SCART-in på DVDn samt från DVDns SCART-ut till TVn

 

Sedan är det bara att ställa in digitalboxen på rätt kanal och DVDn på rätt ingång.

 

Bättre beskrivning? Berätta då vad du har, vad för in- och utgångar dina apparater har.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Jag har två scartutgångar på baksidan av tv:n. Där lär den ena bli ansluten till DVD:n och den andra till digitalboxen. DVD:n är ännu ej hemskickad.

 

Antennkabeln är för närvarande ansluten direkt in i digital-boxen.

 

Jag vill kunna i menyn för inspelning kunna gå mellan dels de analoga kanalerna och välja någon av dem eller om jag vill spela in från boxen istället välja någon av dessa kanaler.

 

Viktigt är att man INTE måste titta på det program man spelar in utan att man samtidigt kan titta på en helt annan kanal. Att ex spela in från boxen men titta i det analoga nätet och tvärtom.

 

Tacksam för tips!

 

Ann-Cathrine

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske vi ska vänta till du har DVDn i din hand.

 

Men men, som sagt. Så som jag beskrivit borde gå.

 

DVB -> TV via SCART

DVB -> DVD via SCART

DVD -> TV via SCART

 

klart

Gärna - fullkopplad SCART och RGB signal rakt igenom, det ger bäst bild.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om jag förstår rätt så har du behållit de analoga basutbudet kostar väl 49 kr extra. För att få in de analoga kanalerna behöver du dessutom *splitta antennkabeln före boxen och dra till DVD n och TV ns antenningångar

 

Vet ej om det kommer att fungera men jag tror du kommer att på apparaterna kunna välja mellan scart (digital) och antennkabel(analog)På TV n kan du ju redan nu testa om du skaffar prylarna.

 

Men för säkerhets skull kolla med comhem att det är ok att göra så här man vill ju självklart inte försämra bilden för övriga kunder.

LARSAS

 

* Boxen har väl ett antennuttag men jag tror det är blockerat när boxen är på .Men om det inte stämmer så drar du naturligtvis antennkablarna därifrån.

 

[inlägget ändrat 2007-09-08 06:15:48 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-08 06:31:12 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dela kabeln torde inte vara nödvändigt. Nog har väl en digitalbox från Comhem en genomgång för antenn? Annat vore ju dumt. Likaså har garanterar DVD-inspelaren en antenn genomgång.

 

Att dela signalen är annars inget problem, det är inget som påverkar andra i nätet. Finns T-kopplingar att köpa på Clas Ohlsson för några tior.

 

Vi kan spekulera vidare men kanske är det bäst att vänta på att DVD-inspelaren kopplas in och sedan tar vi eventuella problem. Borde för övrigt finnas fina bilder i TVns och DVDns manualer på hur man helst bör koppa in dem. Har DVB/DVD HDMI ut och TVn HDMI in ska givetvis denna användas ex.v.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

I vilket fall behövs i det här fallet antennkabel till både TV n och DVDn. Att dela antennkabeln med rätt pryl är också oproblematiskt.Har det själv på ett par ställen.

 

Min "brasklapp" gäller det att man till ex.TV.n kan ha två aktiva ingångar scart och rf ingång .Med största sannolikhet har det ingen som helst betydelse. Men det är ju viktigt att alla sköter sig i en kabelanläggning.

 

Att testa hur antennutgången från boxen fungerar är lätt.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-09-08 09:37:22 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normal inkoppling visad i bild...

 

Hade lite tid över i regnet :)

 

OM inte antenn-signalen släpps igenom i någon av enheterna får man skaffa en T-koppling men det är osannolikt att de behövs.

Om TVn bara har en SCART som klarar RGB bör SCART från DVB kopplas till DVD som sedan i sin tur släpper igenom SCART-signalen när avstängd eller genom aktivt val bär påslagen.

 

RGB ger bäst bild, mycket bättre än s-video och oerhört mycket bättre än komposit.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2007-09-08 10:47:33 av Monshi]

978589_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej. Jag har funderat om det är möjligt att spela in via en digital box på en DVD med hårdisk och samtidigt titta på en annan kanal på tv:n? När jag gjort ett kanalsök med DVD inspelaren, kan jag då vara säker på att det Showview nummer som jag angivit verkställer inspelningen om digitalboxens är inställd på annan kanal? Vad är det som styr valet av kanal på digitalboxen? Maskinen är en Samsung DVD HR773

Tycker att det är svårt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se det såhär. Det krävs en tolk för att du ska begripa vad den där människan från utrikeslandet säger, annars blir det bara skräp i dina öron.

 

Så du ber tolken arbeta, men tolken klarar bara av att språk i taget. Vill du ha flera samtida översättningar behöver du fler tolkar. Är ni däremot flera som är intresserad av vad en tolk återger går det utmärkt att ni alla lyssnar på denna.

 

Byt ut det okända språket mot signalen från antennen.

Tolken är den som avkodar signalen

De som lyssnar är de enheter som ej kan tolka den rena signalen från antenn.

 

Fråga: Hur många tolkar har du?

Bara en i din digitalbox? eller kanske även en i din TV?

Om bara en i din digitalbox kan du enbart ta emot en kanal i taget.

 

men kanske du har två signaler in? Har du bara digitalTV eller även analoga kanaler?

 

Showview - fungerar enbart om det är en programmerade enheten som sköter mottagning och inspelning. Om det är din digitalbox som tar emot signalen måste denna programmeras för att vara inställd på rätt kanal samt din DVD på att spela in från rätt AV-kanal.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...