Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux kontra Windows kontra MacOS.


Whistler

Rekommendera Poster

Petra,

 

"Är det inte det vi håller på med hela tiden? :-D"

 

Njaa, tycker flame-engagemanget vart lite smålatent sista tiden.

 

Nya grepp gott folk - någon som känner innerligt för något ? Lovar att flama just det extra mycket ;)

 

PS. Om någon mot all förmodan kan komma upp med en sämre whiskey-sort än Lord Calvert så vill jag väldigt gärna diskutera även detta. Jösses vad mitt *innersta* fått jobba denna helg, GAH !

 

Möjligen tantblandningen Jack Daniels som minner om sprit med essans mer än whiskey men amerikanska "sorter" räknas inte eftersom de inte *hantverkar* riktig whiskey !

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan bidra med en *fix*-länk för lapptäcket Linux under tiden."

 

 

Ungefär som 64000 "issues" för Windows 2000...eller?

 

btw Slackware kom undan med bara en uppdatering...hehehehe...kolla redhat å suse...fyfan!...

 

[inlägget ändrat 2000-10-22 17:27:49 av Lappri!]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm.... Kan inte komma på nåt att flama om... förutom att Matssons tydligen flamar mig för ett citat jag citerat (alltså inget jag själv sagt)... nu anklagas jag för att vara rasist *LOL*

 

Jösses, säger jag bara. Fästmannen höjer sina ögonbryn i förvåning. Jag får i och för sig översätta till engelska, men ändå.

 

Jag rasist?

 

Hahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaa.... man kan tro att det är första april, vilket skämt! :-D

 

 

/Petra

[inlägget ändrat 2000-10-22 22:55:54 av Petra Holmström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om någon mot all förmodan kan komma upp med en sämre whiskey-sort än Lord Calvert så vill jag väldigt gärna diskutera även detta"

 

Det kan jag. Har du testat Standard selection?

En polare till mig var till Thailand och kom hem med en flaska thailändsk whisky, fy fan, det smakade t-doja om skiten!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej vildmarkstösen,

 

Som Ni säkert vet så lika barn leka bäst, oftast tänker de även lika.

 

Hälsningar

matssons

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En polare till mig var till Thailand och kom hem med en flaska thailändsk whisky, fy fan, det smakade t-doja om skiten!"

 

Asiatisk whisky över huvud taget är ingen höjdare. Fick typ fem liter indiskproducerad whisky i gåva för två år sedan, 4.99 är kvar....;)

 

 

 

 

 

-----------------------------

Recensioner av hårdvara

WWW.DATORTEKNIK.NU

-----------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ungefär som 64000 "issues" för Windows 2000...eller?"

 

Hur många av de "64000" har du haft problem med ?

 

Har stött på en då jag la upp ett IP-SCOPE för DHCP tilldelning under RC2, givetvis är detta fixat i Final Releasen.

 

"btw Slackware kom undan med bara en uppdatering"

 

I denna omgång ja - men de fortsätter rasa in i en strid ström ;)

 

"hehehehe...kolla redhat å suse...fyfan!"

 

SUSE - Ja, installationen var faktiskt en fröjd.

 

Men mycket roligare än så blir det inte ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hmmmmm.... Kan inte komma på nåt att flama om... förutom att Matssons tydligen flamar mig för ett citat jag citerat "

 

Vad är en mattsons ?

 

"Jösses, säger jag bara. Fästmannen höjer sina ögonbryn i förvåning. Jag får i och för sig översätta till engelska, men ändå"

 

Visste du att din fästman är utlänning ? Herregud Petra skärpning !

 

"Jag rasist?"

 

Visst, skyll dig själv om du citerar ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

L33t,

 

"Det kan jag. Har du testat Standard selection?"

 

Plötsligt blev jag rädd.

 

Ska vi starta en stödgrupp ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Som Ni säkert vet så lika barn leka bäst, oftast tänker de även lika."

 

Och detta har med tråden att göra..exakt hur ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hur många av de "64000" har du haft problem med ?"

 

ingen aning, eftersom MS inte vill offentligöra den listan så, 3 bsod:s å ca 15 krascher av IE, OE samt MMC.exe, räknas det? eller får det anses som normalt i Windows?

 

"I denna omgång ja - men de fortsätter rasa in i en strid ström ;)"

 

Dock lååångt kvar till 64000 buggar...erhmm, sorry! "issues" på Microspråk!

 

"SUSE - Ja, installationen var faktiskt en fröjd.

Men mycket roligare än så blir det inte ;)"

 

Installerar Linux för att det är årets hype (förra) och sen inte vill lära sig nåt om det? nä det är klart då blir det ju inte så roligt ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappri,

 

"ingen aning, eftersom MS inte vill offentligöra den listan så, 3 bsod:s å ca 15 krascher av IE, OE samt MMC.exe, räknas det? eller får det anses som normalt i Windows?"

 

Du ligger en bra bit över snittanvändaren - hur kommer det sig ?

 

Väntar fortfarande på min första BSOD och min första OS krasch som är icke apprelaterad.

 

Inte för att jag haft någon apprelatrad krasch heller men de kommer väl.

 

"Dock lååångt kvar till 64000 buggar...erhmm, sorry! "issues" på Microspråk"

 

Tänk att Win2000 är stabilare med 64000 "issues" än Linux med det "fåtal" buggar som du ser det - ett fantastiskt OS Microsoft skapat eller hur ? ;)

 

"Installerar Linux för att det är årets hype (förra) och sen inte vill lära sig nåt om det?"'

 

Varför skulle jag vilja göra samma sak med Linux som är så mycket smidigare med W2K ?

 

Jag är inte intresserad av att knacka kommandon i CLI, är inte intresserad av att driva ett muterat X-Windows eller att hylla emacs - vad återstår ?

 

Finns inget jag inte kan göra med Windows - därav min kommentar om att det "inte blir mycket roligare än så".

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappri,

 

Anser du att Microsoft bör släppa källkoden för tex NT basen fri ?

 

Har du någon IRL referens som tyder på att något ex kommersiellt program/OS har genomgått en förändring till det bättre efter det ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du ligger en bra bit över snittanvändaren - hur kommer det sig ?"

 

Det är jag inte så säker på att jag gör, däremot att många användare tycker det är helt normalt i Windows och därför knappt reagerar över det, jag tycker dock att man kan vänta sig mycket mer i ett network-OS som Windows 2000, låt vara att det händer i ett lapptäcke som Windows 95/98/ME.

Har dock kollat Creative:s ng:s om detta, tycks som om kombinationen Windows 2000, VIA chipset å Soundblaster Live (liveware 3.0) inte kommer speciellt bra överens.(många fler med samma kombination å problem)

 

Vad angår IE, OE å MMC.exe krascherna skall erkännas att dom gick över sen jag tryckte in SP1, men jag tycker att det inte heller är acceptabelt i ett sys som Windows 2000, med eller utan SP1!

 

"Tänk att Win2000 är stabilare med 64000 "issues" än Linux med det "fåtal" buggar som du ser det - ett fantastiskt OS Microsoft skapat eller hur ? ;)"

 

Nog för att Windows 2000 är en ok OS, men stabilare än Linux??? vad grundar du det på?

 

"Jag är inte intresserad av att knacka kommandon i CLI, är inte intresserad av att driva ett muterat X-Windows eller att hylla emacs - vad återstår ?"

 

Tja, allt det som du använder Windows 2000 till, vad gör du själv med ditt OS?

dessutom *behöver* man inte använda CLI

om man inte vill (kde/gnome)utom i vissa speciella fall (som att konfigga kerneln tex)det finns GUI:s för det mesta, en av dom saker jag upskattar mest med Windows 2000 btw, är just det att CLI:et där är så kraftfullt jmfrt med gamla skruttiga DOS, särskilt i kombination med /support tools å resource kit, tydligen tycker inte MS själva att CLI skulle vara onödigt!

Emacs? äh! är ju bara till för att knacka C i,(å LISP men vem fan vill göra det)man kan använda gedit eller kwrite istället, liknar Wordpad! dock mer programmeringsinriktat.

 

"Finns inget jag inte kan göra med Windows - därav min kommentar om att det "inte blir mycket roligare än så"."

 

är iofs sant, men med den inställningen så kan man ju lika gärna köra en Mac istället, finns ju inget man kan göra i Windows 2000 som man inte kan göra i en Mac...?

Det handlar ju om att testa nya saker, med förhoppningen om ett dugligt alternativ till Windows tex, som ju Linux redan är på sevrar! dock mindre så för WS/Desktop!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-10-23 17:08:30 av Lappri!]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"det är jag inte så säker på att jag gör, däremot att många användare tycker det är helt normalt i Windows och därför knappt reagerar över det"

 

Nah, detta må vara i win95 m derivat men definitivt inte i W2K.

 

"Har dock kollat Creative:s ng:s om detta, tycks som om kombinationen Windows 2000, VIA chipset å Soundblaster Live (liveware 3.0) inte kommer speciellt bra överens"

 

Är man osäker så är det bara surfa in på microsoft.com/hcl och ta reda på hur det står till med den saken - särfall hittar du alltid, även under Linux (i större utsträckning där har jag en känsla av) - cheap shot !

 

"Vad angår IE, OE å MMC.exe krascherna skall erkännas att dom gick över sen jag tryckte in SP1"

 

Oförändrat för mig.

 

"men jag tycker att det inte heller är acceptabelt i ett sys som Windows 2000, med eller utan SP1!"

 

Håller med, i vilka sammanhang har du upplevt krascherna ?

 

"tja, allt det som du använder Windows 2000 till, vad gör du själv med ditt OS?"

 

Förutom den självklara nätbiten hemma & på jobbet fuskar jag en del med 3DMax, Softimage och några 3:e parts renderare bla från Nugraf.

 

ASP är definitivt mitt val över PHP och med min högst moderata kunskap i ämnet föredrar jag utan att blinka Windowsmiljön.

 

De få spel jag orkar ägna mig åt fungerar också bara under Windows.

 

"Nog för att Windows 2000 är en ok OS, men stabilare än Linux??? vad grundar du det på?"

 

Mitt privata lilla helvete med missfostret X-Windows.

 

"dessutom *behöver* man inte använda CLI"

 

CLI är som jag ser det enda påtagliga styrkan i Linux gentemot Windows men för en vanlig klientmiljö för gemene man så ger den inte så mycket.

 

W2K har mycket riktigt ett kompetent CLI speciellt om man jämför med tidigare men den är begränsad till det allra nödvändigaste.

 

"är iofs sant, men med den inställningen så kan man ju lika gärna köra en Mac istället, fnns ju inget man kan göra i Windows 2000 som man inte kan göra i en Mac?"'

 

Oj så fel det blev - se över listan ovan, inget av dem kan du köra under Mac.

 

Och varför köra Mac med MacOS ? Lite märklig jämförelse, MacOS saknar väldigt mycket redan på OS nivå som W2K har.

 

Dessutom för en merkostnad som heter duga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är man osäker så är det bara surfa in på microsoft.com/hcl och ta reda på hur det står till med den saken - särfall hittar du alltid, även under Linux (i större utsträckning där har jag en känsla av) - cheap shot !"

 

Yepp! harjagjortåsså...samtliga av mina hårdvaruenheter stöds av Windows 2000,

ang. det där andra...hehehe du skulle bara veta hur hårdvarustödet såg ut med tex RedHat 5.2, den biten har blivit *fan* så mycket bättre i Linux bara på sista året!

 

"Håller med, i vilka sammanhang har du upplevt krascherna ?"

 

I dom för dessa app:s specifika uppgifter, dvs läst ng:s å mail med OE, surfat med IE, admin:at med MMC.exe

 

"Förutom den självklara nätbiten hemma & på jobbet fuskar jag en del med 3DMax, Softimage och några 3:e parts renderare bla från Nugraf."

 

Nätverk? håhå nu pratar du ju Linuska ;)

det är ju Linux upp idagen, själva inkarnationen av det OS:et!

3D åsånt sysslar jag knappt med, så jag vet faktiskt inte på rak arm vad det finns för Linux, dock vet jag att det finns åtminstone nåra app:s i den kategorin.

 

"ASP är definitivt mitt val över PHP och med min högst moderata kunskap i ämnet föredrar jag utan att blinka Windowsmiljön."

 

Jag med!

 

"De få spel jag orkar ägna mig åt fungerar också bara under Windows"

 

Kolla här, någon av dom?

 

http://store.lokigames.com/dr/v2/ec_MAIN.Entry17c?CID=0&SID=26095&SP=10007&PN=16&PID=36718

 

 

"Mitt privata lilla helvete med missfostret X-Windows"

 

Tala ut för 'fabbo linne...;) vad har du för probbs med X?

 

"W2K har mycket riktigt ett kompetent CLI speciellt om man jämför med tidigare men den är begränsad till det allra nödvändigaste."

 

Visserligen...men jag diggar den iaf!

 

"Oj så fel det blev - se över listan ovan, inget av dem kan du köra under Mac.

Och varför köra Mac med MacOS ? Lite märklig jämförelse, MacOS saknar väldigt mycket redan på OS nivå som W2K har."

 

 

....fan!...du har ju så j-a rätt i det....;)

[är det Sten-E jag ser kommandes i flamesuite där borta?]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lappri,

Anser du att Microsoft bör släppa källkoden för tex NT basen fri ?

Har du någon IRL referens som tyder på att något ex kommersiellt program/OS har genomgått en förändring till det bättre efter det ?"

 

Whistler; svaret på det är: Nej!....och Nej! i den ordningen! ;) Linux e Linux å Windows e Windows...två helt olika inkompatibla filosofier bakom...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Du ligger en bra bit över snittanvändaren - hur kommer det sig ?

 

Väntar fortfarande på min första BSOD och min första OS krasch som är icke apprelaterad. <<

 

Jag fick nyligen tre BSOD i rad på min W2k/SP1 hemma. I Thief 2, inställningar för ljudkort, genom att slå på "hardware acceleration" (ja jag gjorde samma sak två gånger till för att se om det var upprepningsbart). En bug i drivrutinen till mitt SB Live tydligen (inte den som medföljer w2k utan nån beta hämtad från creative).

 

Men det är också den enda BSOD jag haft trots alla maskiner jag kört w2k på i över ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

54321;

 

"En bug i drivrutinen till mitt SB Live tydligen (inte den som medföljer w2k utan nån beta hämtad från creative)."

 

Men nu är det ju så att Liveware 3.0 knappast är någon beta...den är dessutom certifierad av MS HQL!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Yepp! harjagjortåsså...samtliga av mina hårdvaruenheter stöds av Windows 2000"

 

Kan iofs inte kommentera generellt men mina, bekantas och varierande installationer har alla fungerat nästan löjligt tillfredsställande efter lite research vad gäller extern HV - vi var rätt tidigt igång med olika former av W2K implementeringar och jag ger plattformen ett väldigt högt betyg.

 

"hehehe du skulle bara veta hur hårdvarustödet såg ut med tex RedHat 5.2, den biten har blivit *fan* så mycket bättre i Linux bara på sista året"

 

No arguments ;)

 

"I dom för dessa app:s specifika uppgifter, dvs läst ng:s å mail med OE, surfat med IE, admin:at med MMC.exe"

 

Ingen "röd tråd" således ? Förutom att det just är dessa apps + consolen som hängt din maskin vill säga.

 

Vad har du driftat för tjänster när detta hänt ?

 

"Nätverk? håhå nu pratar du ju Linuska ;)"

 

Snarare Gatewayska ;)

 

Lite magert med 3D utbud för Linux i dagsläget men eftersom tom SGI börjat anamma det som OS (med viss modifikation) så borde det väl börja sippra ut varierande versioner på marknaden.

 

Hade koll på Loki - bra länk dock ;)

 

"Tala ut för 'fabbo linne...;) vad har du för probbs med X?"

 

Måste jag ?

 

Påminner om Lord Calvert ;)

 

"....fan!...du har ju så j-a rätt i det....;)"

 

Klubbat & klart ! ;)

 

PS.

 

I rättvisans namn har jag inga probs med X idag utan grundar mitt inlägg från tidiga erfarenheter där X formligen vräkte i sig systemresurser och hade en förmåga att sprida smitta över hela nätet - då måste vi lägga märke till att det inte var Peetreor eller attlon maskiner jag satt med men ändock.

 

Upplever inte heller X som speciellt smidigt idag utan känner hur den riktigt trånar efter resurser samtidigt som jag känner en avgrund mellan X och kärnan som inte är naturlig.

 

Hur det än må vara så anser jag inte att Linux tillgodoser de krav jag har på en wks idag - dock finns det mycket kraft för nätimplementationer eftersom det är precis som du säger ett särpräglat NätOS.

 

Vi låter framtiden utvisa om OS/X och Linux hittar sin plats i folkhemmen på allvar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Whistler; svaret på det är: Nej!....och Nej! i den ordningen! ;) Linux e Linux å Windows e Windows...två helt olika inkompatibla filosofier bakom..."

 

Så sant !

 

Å Mozilla e Netscape ¿

 

Öh, nä.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En bug i drivrutinen till mitt SB Live tydligen (inte den som medföljer w2k utan nån beta hämtad från creative)."

 

Bland de rapporterade fallen jag sett är denna typ av fel överhängande.

 

"Men det är också den enda BSOD jag haft trots alla maskiner jag kört w2k på i över ett år."

 

Jag väntar med spänning på min första ;)

 

Lovar sanningsenligt rapportera det här, oavsett det är server eller klientversion.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...