Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snart dags att fixa alla buggar...eller?


mindsleep

Rekommendera Poster

Börjar det inte vara på tiden att eforum fixas?

 

"Senaste obesvarade" har varit samma ämnen i flera dagar nu och alla dessa tecken som uppenbarligen inte blir korrekta.

 

Har alla IDG programmerare semester?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alla IDG programmerare semester?

Nej, det tror jag inte men ingen har ansvaret för Eforum.

 

Sedan Erik Junesjö försvann från skutan har ingen annan givit sig till känna ivartfall. Verkar som om Eforum inte är av intresse för dem nu, nu när de har ett antal forum kopplade till sina tidningar istället. Helt enkelt ingen gren inom IDG som verkar ta hand om Eforum som sitt forum.

 

OM/när de gör något med Eforum lär förändringen innebära att Eforum tar steget och nyttjar samma forum-motor som övriga forum är på IDG. Antar att det dröjer eftersom de vet att det är ett rejält steg att ta med Eforum, de andra forumen är upplagda på helt annat sätt.

 

Fram tills dess lär bara mindre underhåll ske antar jag. Om ens det.

 

Kända buggar, dags dato (som jag minns såhär på studs)

• KOD-taggar inaktiva

• Redigera inlägg med kod-taggar går ej

• Länk-detekteraren (har aldrig fungerat till fullo)

• Senast obesvarade - den hänger sig då och då

• Vissa tecken skrivs som gammal HTML-kod. ex.v <> (större/mindre)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det tror jag inte men ingen har ansvaret för Eforum.

Konstigt att de inte ber om hjälp då. Jag sitter ju bara ett stenkast från dem och skulle inte ha något emot att ställa upp gratis och titta igenom sakerna. Men jag har ju erbjudit det förr utan napp, så det verkar tyvärr helt enkelt som att de verkligen inte bryr sig om ifall det helt kollapsar.

 

Jag tycker det är ett märkligt beteende med tanke på hur viktigt det marknadsföringsmässigt egentligen bör vara att stå bakom på ett forum där så många människor i sin direkta målgrupp hänger. Man kanske ska ta och kontakta IDG i Boston så det sätts press på den lata svenska grenen. Säga vad man vill om USA men där förstår man iallafall vikten av sådana här saker.

 

(var det inte IDG Books som skapade "for Dummies"-serien av böcker? Kanske dags för en "Simple marketing for Dummies"-utgåva ;)

 

[inlägget ändrat 2007-09-07 09:44:33 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad man söker. MinHembio är bra på sina saker ex.v.

 

Är inte aktiv på så många ska sägas.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad man söker. MinHembio är bra på sina saker ex.v.

Du vet väl vad jag brukar svara på för frågor ungefär ;)

Kopplingar mellan dator och teve vet jag tyvärr inget om och det har inte känts aktuellt att göra det själv heller, fast MinHembio är kanske bredare än så (?).

Jag vet att de andra datortidningarna/förlagen också har forum, men det var några år sedan jag kollade på dem och då var de tråkigt uppbyggda och ingen trivsam känsla.

 

Är inte aktiv på så många ska sägas.
Nä, det är det svårt att hinna med. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå Cecilia, jag vet var du brukar vara i detta forum. Något tips på annan ort för dig vågar jag inte ge, så länge jag är kvar vill jag inte mista dig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.webforum.nu

Skapades väl av en massa avhoppade användere från E-forum under "det stora missnöjet" för en massa år sen.

Är helt Ok tekniskt, men jag vet inte hur stor användningen är.

 

För övrigt håller jag med Monshi. Det vore verkligen synd om du flyttade på dig. Eforum kommer ofta högt upp i svenska sökresultat och det ger en god chans för att folk skall hitta till dina kompetenta lösningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trivs här med er alla så jag hoppas att IDG tar ansvar och ser till att det funkar också, för det är tråkigt när det hela tiden håller på och strular.

 

webforum.nu har ju det vanliga problemet med att man måste hålla på och gå in i en massa olika forum för att veta vad som är nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webforum.nu har ju det vanliga problemet med att man måste hålla på och gå in i en massa olika forum för att veta vad som är nytt.

 

Det förstår jag mig inte på, massa mindre forum med ett inlägg per dag kanske som har kategoriserat upp inläggen i 10 forum mha phpBB tex. Huvva...

 

I och för sig så är inte webforum ett mindre forum, men jag stör mig ändå på detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de har väl "senaste trådar" på framsidan? Med möjlighet att utöka antalet.

Samt "nya inlägg" Högst upp i menyn

http://www.webforum.nu/search.php?do=getnew

 

Sen finns det en hel del i "kontrollpanelen". T.ex: Mina inställningar, Alternativ för trådvisning. Där finns t.ex en "fast" inställning för antal trådar på framsidan

 

Annat bra att ha:

Vill du på framsidan ha en lista över dina 10 senaste inlägg? ja/nej

Vill du på framsidan ha en lista över dina 10 senaste trådar?

Vill du att bifogade filer ska öppnas i ett nytt fönster istället för i det aktuella?

 

eller menar du motsvarighet till "hänt sen sist". Det har jag aldrig hittat. Det verkar som om man måste förlita sig på epost-varningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är helt Ok tekniskt,

Beror väl på vad man menar med "ok tekniskt". Personligen avskyr jag bulletinboard-baserade forum och tyvärr verkar det ju som det är den vägen e-forum kommer gå (det ska ju tydligen baseras på samma motor som Studio-forum, http://forum.studio.se/)

 

Cecilia sa:

webforum.nu har ju det vanliga problemet med att man måste hålla på och gå in i en massa olika forum för att veta vad som är nytt.

Precis det jag avskyr med bulletinvarianten. Den dagen e-forum går över till denna variant tar jag mitt pick och pack och säger farväl tyvärr. Vem sjutton har tid att sitta och klicka sig fram och tillbaka på det där sättet som kommer krävas? Det lär sluta med att bara tonåringar med obegränsad tid stannar kvar.

 

Jag har faktiskt en fundering på att skapa en proxyklient för e-forum när detta händer och utnyttja RSS-matningarna så att formatet förhoppningsvis kan se likadant ut. Får se hur mycket jag har tid och ork med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de har väl "senaste trådar" på framsidan?

Fast jag tycker att lista av senaste trådar är helt ointressant. Det skall vara som det är här i läget Senaste inläggen, där du faktiskt ser de senaste inläggens texter och inte behöver klicka in på respektive tråd för att se vad som faktiskt just har skrivits. Det är ju sånt som de flesta av oss verkligen inte har tid med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att det är ganska respektlöst att bara strunta i forumet från IDG´s sida.

 

Jag har varit medlem i flera år och jag har sett alla annonser som funnits här på forumet. Det har varit ok eftersom de har varit få annonser och det är ju gratis.

 

Ja, jag vet....varför gnälla då det är gratis. Men om IDG har den inställningen kanske det är dags att lämna över tyglarna till några duktiga eforumare...eller åtminstone låta dem hjälpa till med koden.

 

Den här "who cares" attityden kan jag personligen inte se vad den skulle ha för nytta.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett svar från Erik J som löd:

Det är en av de nya utvecklarna som har ställt till det.

Finns kanske hopp?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett svar från Erik J som löd:

Det är en av de nya utvecklarna som har ställt till det.

Ja jo, inte har det ju uppstått problem helt av sig självt, så det visste man ju att det låg handpåläggning bakom allt strul. Men det är egentligen ointressant varför problem uppstår.

Det vore mycket intressantare att få lite feedback från IDG, med upplysning om problemen ens ämnas åtgärdas eller ej. Som det är nu är det ju i princip helt tyst från deras sida.

 

Kan man åtminstone förklara att det exempelvis inte finns resurser eller tid att ta tag i problemen just nu så har man iallafall visat forumet lite respekt. Det skulle dessutom vara en förklaring som jag som utvecklare skulle kunna acceptera. Men att totalt ignorera det hela är ingent sunt förhållningssätt.

 

Det är bara att inse att IDG förlorade en nyckelkompetens i Erik.

 

(F.ö anser jag inte att tjänster utan avgift kan anses som gratis när man använder sig av reklam-finansiering. Så kritiken är lika befogad som om man vore betalande kund i min mening)

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-07 13:22:27 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poäng kompis.

 

Du talar för mig. Är dålig på att uttrycka mig idag...är lite seg i huvvét. Men du säger det jag tänker. Underbart.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo Nordlin, IDG

Studio kör inte på IDG:s nya forum-plattform, utan på Invision. IDG jobbar med plattformen Xcap som görs av Josh.

 

Vill ni se hur den ny plattformen ser ut kan ni kolla Cap&Designs forum (capforum.idg.se). Ni kan också kolla in MikroDatorn (techroom-md.idg.se), det är dock inte den allra senaste releasen. MikroDatorns forum uppdateras förhoppningsvis i slutet av nästa vecka.

 

 

Det vore intressant att höra vad ni tycker om den nya plattformen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att höra vad ni tycker om den nya plattformen.

 

Varför laga något som inte är trasigt? Personligen har jag inget nöjje av "avatars" och dyligt "jitter jatter". Jag gillar eforum just för sin enkelhet.

 

Jag hoppas att eforum inte konverteras överhuvudtaget till det nya mera "flashiga" utseéndet.

 

Jag gillar eforum för att det är själva inläggen som är intressanta. Inte allt "jitter jatter" som finns runt omkring. Fokus på innehåll med andra ord.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ni se hur den ny plattformen ser ut kan ni kolla Cap&Designs forum (capforum.idg.se). Ni kan också kolla in MikroDatorn (techroom-md.idg.se),

 

Är det så Eforum är tänkt att bli? Då blir vi nog en del som tar sitt pick och pack och går. Eforum är perfekt som det är nu, så jag tycker ni ska lägga tiden på att rätta felen samt implementera några av de ideer som vi kommit med. Då blir det riktigt bra.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studio kör inte på IDG:s nya forum-plattform,

Ok, det var bara besked som gavs tidigare i år, men jag missuppfattade det isåfall.

 

Det vore intressant att höra vad ni tycker om den nya plattformen.

Hittar inte någon möjlighet där heller att visa Senaste inlägg. Det här "kravet" har ju itererats om och om igen sedan det blev klart att forumet skulle byta plattform.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var bara besked som gavs tidigare i år, men jag missuppfattade det isåfall.

 

Studio körde ett tag på den nya plattformen, men då det blev massflykt av folk (samt en hel del tekniska problem) blev dom tvingade att gå att hoppa av det tåget. Det kommer bli likadant om man låter Eforum konverteras.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...