Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rättigheter till illustration


Tokfia

Rekommendera Poster

Jag gjorde en hemsida till en kund. På den finns en logotyp och en illustration jag också gjorde. Logotypen äger givetvis kunden men illustrationen gjorde jag enbart till hemsidan.

 

När kunden senare ber mig skicka illustrationen till en tidning som gör en annons blir jag ställd. Jag erbjöd mig sälja rättigheterna eller göra annonsen mot betalning. Kunden valde att tidningen fick göra en annons utan illustrationen.

 

Nu ca ett år senare dyker en annons för samma kund upp i en annan tidning med min illustration. Eventuellt nygjord i vektor då kunden själv inte har de filerna.

 

Vad kan jag som formgivare kräva i efterhand? Har kunden på något sätt rätt till illustrationen? Vilka lagar bryter kunden ev mot? etc. etc.

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, självklart. måste kika igen på avtalet. Men om det är så att jag inte uttryckligen skrivit i avtalet att rättigheterna är hennes eller mina. Vad gäller då?

 

Om jag inte har rättigheter till illustrationen utan att det är avtalat så vill jag inte dra igång en tvist. Då är det ju mitt misstag så att säga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...