Just nu i M3-nätverket
Jump to content

räkna antalet personer ett visst klockslag

Akutssk

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle vilja ha hjälp med följande problem.

Jag vill kunna räkna ut hur många personer som befinner sig på en viss plats vid ett visst klockslag.

Jag har datum och tid när dom kom och gick.

ex. Kom: 2007-04-02 16:20:00

Gick: 2007-04-02 19:20:00

Kom: 2007-04-02 20:20:00

Gick: 2007-04-03 03:02:00

Problemet som jag upplever är dels att få ut hur många som är på plats ett visst klockslag och även att det blir besvärligt när det blir nytt datum.

Det är många poster som ska räknas igenom, så manuellt räkna är inte aktuellt.

Någon som har idéer hur jag kan gå tillväg i Excel? eller i något annat program.

Möjligen får man skriva någon sort funktion, men frågan är hur jag ska skriva den?

Tack på förhand!

MVH/

Akutssk

Antag att KOM-tiden står i kolumn A och GICK-tiden i Kolumn B (En gubbe= samma rad).

Tidpunkt du är intresserad (jämförelsetiden) av finns inskriven i cell E1 (med datum och tid).

Det betyder att du är intresserad av de rader där

Komtiden<jämförelsetiden OCH gicktiden>jämförelsetiden.

Testa att skriva in förljande exempelformel i cell C3:

=OCH((A3<$E$1);(B3>$E$1))

eller, enklare 0/1 variant:

=(A3<$E$1)*(B3>$E$1)

Om du kopierar den här formeln upp/ner i kolumn C så kan du enkelt summera c-kolumnen och få reda på hur många datum som upfyller kravet.

Ett annat alternativ är att använda en Matrisformel (dvs i princip att skapa c-kolumnen i en formel).

Här är ett exempel:

=PRODUKTSUMMA(($A$1:$A$1000<$E$1)*($B$1:$B$1000>$E$1)*1)

Hej!

Tack för det snabba svaret, men jag förstod inte riktigt hur jag ska göra!

Ska KOM och GICK tiden/datumet stå i samma cell? och i så fall vilket format?

Testade att kopiera det du skrivit och kopierade in det, men det vill inte.

Varje persons ankomst och avgång ska väl stå stå på en rad för sig?

Ex. cell A2 kommer person Per, B2 går person Per, cell A3 kommer person Eva, B3 går person Eva osv....

I cell C2, C3, osv skulle alltså =OCH((A3<$E$1);(B3>$E$1)) stå? Där A3 och B3 står i formeln ska det stå den siffra som det är på aktuell rad?

I cell E1 skulle aktuell datum och tid stå som jag vill ha reda på hur många det är kvar vid? Detta behöver alltså inte upprepas för varje rad?

Summeras sen alla C-celler får jag en uppgift på hur många personer som är där den aktuella tidpunkten som jag skrivit i E1?

Förstår du mig? Gör det knappt själv! :-)

Förstår du mig? Gör det knappt själv! :-)

Jajjamensan. Jag blev upptagen och kollade inte mitt inlägg efter postningen. Eforum har av någon anledning "fuckat" mina formler. Det är inte konstigt att du blev förvirrad. De formlerna är helt obegripliga :):

Den första formeln var:

Ren text:

=OCH(A2<$E$1;B2>$E$1)

Kodtagg

=OCH(A2<$E$1;B2>$E$1)

Citattagg

=OCH(A2<$E$1;B2>$E$1)

Logtagg

[log]=OCH(A2<$E$1;B2>$E$1)[/log]

Återkommer när jag ser resultatet.

Ska KOM och GICK tiden/datumet stå i samma cell

Nej. De skall stå i olika celler men på samma rad (så att excel vet att de "hör ihop").

Ditt exempel är korrekt:

Ex. cell A2 kommer person Per, B2 går person Per, cell A3 kommer person Eva, B3 går person Eva osv....?

Då står de på samma rad (siffran i adressen) men i olika kolumner (bokstaven i adressen).

Där A3 och B3 står i formeln ska det stå den siffra som det är på aktuell rad?

Japp. Men det räcker att du skriver formeln en gång. När du kopierar cellen så ändras formeln automatiskt (det enklaste är att dra i det lilla "hantaget/pluppen" i nedre högra hörnet av cellen.)

I cell E1 skulle aktuell datum och tid stå som jag vill ha reda på hur många det är kvar vid? Detta behöver alltså inte upprepas för varje rad?

Rätt uppfattat. Om man skriver in dollartecknen i formeln så "låser" man adressen och den ändras INTE automatiskt när du kopierar formeln. Mycket praktiskt.

Nej. Jag skall se hur den här posten blev innan jag fortsäätter.

:)

Nejdu, Eforum är inte rolig idag. Det blev bara skräp av allt. Försöker klistra in en bild i stället.

[bild bifogad 2007-09-05 17:18:22 av MH2]

Ok, det gick bättre. Hoppas det blir lite mer begripligt när du ser den (förfalskade) skärmdumpen. Försökte få excel att visa alla formler som används.

(klicka på Bild-gemet i övre kanten av den här posten)

[inlägget ändrat 2007-09-05 17:21:19 av MH2]

977756_thumb.jpg

***Test ***

Större än >

Mindre än <

dollar $

Kolon :

[inlägget ändrat 2007-09-05 17:31:48 av MH2]

Nu verkar det ju fungera. Testar igen:

För varje rad:

=OCH(A2<$E$1;B2>$E$1)

eller, om du vill ha ut en siffra:

=(A2<$E$1)*(B2>$E$1)

Eller om du vill lägga ihop allt i en formel (då kan du stunta i ovanstående formler. Du behöver bara skriva den här formeln+värdet i E1 ):

=PRODUKTSUMMA((A2:A200<E1)*(B2:B200>E1))

[inlägget ändrat 2007-09-05 17:38:21 av MH2]

MH2 du är en lysande stjärna!! :)

Det fungerar utmärkt! Här har jag suttit i timmar och försökt lösa problemet och så kommer du och "fixar till det" hur lätt som helst..!

Jag kommer att ta datum och tidsangivelserna från en databas och där är datum och tidsangivelserna i två olika poster. hur gör man om datum och tid hamnar i olika kolumner för varje person? Går det att lösa?

MVH/

Akutssk

Om du bara kan "hålla ihop" individen på en rad så är det inget problem.

I Excel anges Datum "egentligen" som heltal (dagar sedan det hypotetiska datumet 1900-00-00). Tidpunkten anges "egentligen" som decimaldelen av ett tal (1/24=timme osv). Dvs:

2007-09-06 10:28:22 = en översättning av 39331,4363611111

Där 39331 är datumdelen och ,4363611111 är tidsdelen.

Testa genom att markera en datum/tidcell och gå till menyn Format->celler->;Fliken "Tal/Talformat" och välj Tal istället för datum.

Så om du har datumet (utan tid) i en cell och tiden (utan datum) i en annan så behöver du bara addera/plussa ihop cellerna. Om Datum står i A2 och Tid i B2 så kan du skriva en sån här formel i t.ex C2:

=A2+B2

Enkelt, eller hur :)

ps, överkurs:

När du har slagit ihop alla datum och tider så kanske du vill "låsa" de sammanslagna cellerna. Markera C-kolumnen, kopiera och välj Redigera->klistra in special: värden

Då tas länkningen bort mellan cellerna och du kan ta bort A och B kolumnen utan att c-kolumnen påverkas.

******ED*****

Märkligt: Eforum klarar inte av tecken i stil med "Större än" och "mindre än". Men om man går in och redigerar så accepteras det.

[inlägget ändrat 2007-09-06 10:55:09 av MH2]

har precis testat att addera ihop en datumtabell och en tidstabell och det fungerade. Tack!

Undrar bara om det går att ange datumet i tre olika celler och sen addera ihop det till formatet år-månad-dag?

Alltså ex. A1=2007, B1=12, C1=06 blir 2007-12-06 i cell D, Går detta?

/Akutssk

jupp. Det finns en färdig funktion i excel:

=DATUM(A1;B1;C1)

Kolla

infoga->funktion->Gruppen "datum och tid"

för flera bra funktioner

t.ex, om du skulle ha Timme, minut, sekund i cell D1-F1

=DATUM(A1;B1;C1)+KLOCKSLAG(D1;E1;F1)

Kräver förmodligen att du markerar cellen och går till

Format->celler->talformat->datum

och väljer ett visningsformat som inkluderar klockslaget.

Jaha, nu får vi se om Eforum klarar formler idag...

***ed***

Det gick nästan. Med en uppdatering borde det bli helt rätt

[inlägget ändrat 2007-09-06 16:52:10 av MH2]

Tack återigen för all hjläp!

Tror inte jag behöver mer "support" mer denna gång.

Nu vet jag var jag kan vända mig för att få snabb och proffessionell hjälp i fortsättningen!

/Akutssk

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...