Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med WD MyBook

MikaelL

Recommended Posts

Hej

Jag har köpt en Western Digital MyBook 320 Gb, alltså en extern hårddisk. Men nu är det så att jag bara haft problem med den. Filssystemet i den var från början FAT32, så jag konverterade den till NTFS (jag har Windows XP SP2). Konventeringen gick inte smärtfritt, eftersom jag bara fick felmeddelanden om att den inte kan genomföras pga volymen används av en annan process, osv. Äsch, eftersom hårddisken ändå är tom, så formaterade jag hårddisken för att få den till NTFS.

Jag lade in filer i den, men efter en stund märkte jag att jag inte kunde få tillgång till vissa filer på grund av att filerna/mapparna var trasiga. Jag gjorde då en diskcheck och fick veta att en stor del av hårddisken var trasig, och den delen stängdes av, vilket innebar att jag hade 127 Gb tillgänglig. Dessutom var den återigen oformaterad, så jag formaterade den igen. Men jag hade fortfarande bara 127Gb, så jag lämnade tillbaka den till OnOff och de gick med på ett byte. :thumbsup:

Men säg den glädje som varar länge. Mitt nyinbytta exemplar uppvisar nu samma fel. Trasiga filer, 127 Gb och allt det där... Men nu valde jag istället att söka lite på nätet efter tänkbara orsaker och lösningar. En idé var att min hårdvara inte klarar av diskstorlekar över 128 Gb, men det motsägs dock av att min ordinarie hårddisk har en partition på 147 Gb och jag har aldrig haft några problem med den alls. Nåväl, jag testade att partitionera den i tre enheter om cirka 100 Gb vardera, och på det sättet återfick jag iallafall i princip hela diskutrymmet.

Men, nu när jag försöker öppna den, så får jag meddelandet om att <enhetsbeteckning>:\ är inte tillgänglig och att filen eller katalogen är skadad och kan inte läsas.

Vad är det för fel och vad ska jag göra?

Tacksam för svar

Mvh Micke

[inlägget ändrat 2007-09-05 18:02:44 av MikaelL]

Eftersom jag hade misstankar om att felet inte fanns i den externa hårddisken, utan i min egen dator på något sätt, så testade jag att koppla den till en annan dator som är nyare än min dator. Där fixade jag till den i Diskhantering i Administrationsverktyg, och det såg väldigt bra ut. Sedan kopplade jag åter den till min dator, och efter två dagar har den fungerat helt klanderfritt. Jag får hoppas att det håller i sig...

Men vad var det som gick fel först då...?

Mvh Micke

För ett par dagar sedan återkom nämnda problem. Men nu testade jag att öppna hårddisken och plötsligt fungerar den igen...?!?!?!

Vad ska jag göra för att säkerställa hårddiskens funktion?

Mvh Micke

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...