Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Miljarder

Krediteringar och garantier.

Rekommendera Poster

Miljarder

Hejsan,

 

Är det någon som kan hjälpa mig med följande?

 

Jag har köpt många datorkomponenter från GNT - en stor distributör i norden - och så har de gått sönder och när jag har skickat in de så har inte GNT kunnat reparerat eller ersätta dessa med en likadan produkt utan de har instället(i ett av de många fallen) krediterat produkten med 75 kr + moms när inköpspriset var 550 kr + moms, de hänvisar till värdeminskning men detta tycker jag är helt orimligt och måste därför fråga er hur det ligger till? Får de göra såhär? Bara ta ett belopp helt ur luften och säga att det är värdeminskning? De hänvisar till sitt avtal som säger att det ska "krediteras till dagspris" men det anser jag vara priset om samma vara säljs idag!? Vilket den inte gör...

 

Sedan så har ju kunden garanti som har köpt grejerna, i detta fallet är det ett moderkort som gått sönder inom 2 år fast det är två års garanti på produkten, problemet är att jag hade det på lager i kanske 1 månad innan kunden köpte den så jag får inte skicka tillbaka den till GNT. Kan det vara så? Det borde vara mitt kvitto som gäller om det självklart är inom rimliga lagertider!?

 

Sedan har kunden alltid 3 års garanti enligt konsumentköplagen, hur fungerar det när tillverkaren har två? Det är inte jag som har tillverkat dessa och har garanti på de?

 

Ha det bra och hoppas någon kan hjälpa mig.

 

//Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Är det som företag eller privatperson du har köpt komponenterna av GNT?

För om det gäller ett företag så gäller inte konsumentköplagen mellan dig/ditt företag och GNT, utan bara mellan din kund och dig.

 

Konsumentköplagen ger inte 3 års garanti utan 3 års reklamationsrätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Miljarder

Nej det handlar om b2b - som företag då som jag har handlat dessa. Nej jag vet att inte konsumentköplagen gäller företag emellan..

 

Den översta frågan handlar om mig och mitt företag och de andra vad mina kunder har för rättigheter.

 

Vad innebär då reklamationsrätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Om konsumentköplagen:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147

Efter 6 månader eller avtalad garantitid så är det köparen som ska visa att det är ett ursprungligt fel och inte köparen som har orsakat felet.

 

Andra lagar i sammanhanget:

http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=490

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cluster

Har du kollat upp vilka villkor som gäller för tillverkaren?

Ur GNT"s "Allmänna returvillkor":

Respektive tillverkares garantivillkor gäller.
http://www.gnt.se/pdf/Allmanna_returvillkor.pdf

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...