Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
tsuranuke

Video out.

Rekommendera Poster

tsuranuke

Hej jag har skaffat mig en bärbar dator nu :P, Och skulle veta hur fixar man video out osv?. Jag vill då alltså kunna spela filmer från den bärbara till tvn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Weldit

Finns det S-VIDEO i datorn och TV så är det en S-VIDEO kabel och ljudkablar som behövs. Du tar ljudet ur datorns hörlursuttag och kopplar det till TV:n.

Om du inte har S-VIDEO in i TV:n så är det S-VIDEO till SCART som gäller, jag är osäker på om ljudkablarna behöver dras separat då men jag tror att du behöver göra det.

Sedan är det inställningar i TV och för grafikkortet i datorn som skall göras.

Hur man går till väga skiljer sig säkert beroende på modeller/märken på TV och Grafikkort/Dator.

Principen är att du skall använda TV:n som bildskärm nummer 2 och få ut bilden från datorn där när du växlar skärm med fn knappen och någon av F-tangenterna (F8, eller F7 brukar det kunna vara).

Det är inte helt ovanligt att det kan krångla lite så förbered dig på att läsa manualer!:)

Lycka till!

Bättre att vara på hal is och ha det glatt än gå i leran och sörja...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tsuranuke

Hur vet man om man har S-Video out?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tsuranuke

Okej får kolla det sen då :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS2

Hej

Det är inte ovanligt att det finns ytterligare alternativ .Själv har jag på min bärbara fujitsi ett dvi-i uttag d.v.s för både analog (finns vga adapter) och digital anslutning . Min lilla plattv har dvi digitalt uttag och med en dvi kabel kan jag således ansluta TV n på det sättet.

Har dock aldrig prövat men dvi anses nog ge en högre bildkvalitet.S video är sisådär.

DVI kabeln överför ej ljud.så det blir samma som vid s video

Först tar man reda på vilka aternativ man har sen bestämmer man sig!

LARSAS

http://sv.wikipedia.org/wiki/DVI

[inlägget ändrat 2007-09-06 14:18:45 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-06 14:19:32 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-06 14:20:45 av

http://sv.wikipedia.org/wiki/S-Video

[inlägget ändrat 2007-09-06 14:21:26 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-06 14:22:51 av LARSAS2]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tsuranuke

Sasja, jag hade den övre då s-vidieo in. Pluss en sådan som larsa visa dvi.

Men om jag har video in har jag ut me?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS2

Hej

De S-videokablar jag känner till är lika båda ändar .den du har fungerar säkerligen ut från datorn.

Kolla nu vilka anslutningar du har på TV n Har du endast s.video så är det en sån kabel du skaffar. Har du DVI så måste du kolla i manualerna om de är analoga,digitala eller både och..Måste vara lika.

Har du endast scart finns det en specialkabel med scart i TVn och s-video och ev med anslutning för ljud i andra änden.

LARSAS

[inlägget ändrat 2007-09-06 21:53:33 av LARSAS2]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tsuranuke

LARSA jag syftade mer på att datorn hade s-video in

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS2

Hej

Ja det verkar ju vara en scart för anslutning till tv och S video med ljudpropp för anslutning till datorn:Det kommer nog fungera om TV n kan ta emot en S-VIDEO signal.via scarten.Kanske bäst med öppet köp ändå

LARSAS

[inlägget ändrat 2007-09-06 22:11:42 av LARSAS2]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS2

Hej igen

Tyvärr är väl oddsen rätt stora att du får svartvit bild .Blir det så så påstår den här firman leverera lösningen.Troligen konverteras väl s videon till kompositvideo som ger den sämsta kvaliten.Men det är bara

en gissning.http://www.s-video-to-scart.com/

Funderar på om dviuttaget på datorn kan användas.Ser att biltema har

en kabel med VGA i ena änden och scart i andra änden.ett dvi-i eller dvi-a uttag kan ju förses med VGA adapter.Men som sagt vet inte om det fungerar i ditt fall men det borde ge en betydligt högre kvalitet.

Dessutom innehåller biltemas kabel ingen ljudanslutning så då måste tv n ha en separat ljudanslutning Oom man nu inte vill mixtra med scarten så man kompletterar den med ljudkablar).

LARSAS

[inlägget ändrat 2007-09-07 05:24:20 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-09-07 06:57:31 av LARSAS2]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tsuranuke

Okej så med den som jag kan köpa kommer antagligen ge mig svartvit bild ;/?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS2

Hej

Det är omöjligt att svara på en del lyckas andra inte! Men den kostar ju bara 79kr så det är kanske värt att ta risken.

Om du lyckas få en försäljare att garantera att den fungerar bör du ju kunna lämna igen den även i bruten förpackning om han skulle ha fel.

LARSAS

På vägen hem besökte jag Expert i Barkarby i ett ärende och passade

på och titta på bärbara datorer.Då visade det sig att det dykt upp ett nytt Svideo liknande uttag men med fler hål.Frågade och försäljaren sa att det var ett "ATI uttag" i vilket en vanlig s-video kabel ej passar.Det skall medfölja en specialkabel som passar i uttaget och har s-video plugg i andra änden.

Det är nog den typen av uttag du har på din dator.

[inlägget ändrat 2007-09-07 16:40:44 av LARSAS2]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tsuranuke

aja åkte iaf till siba och dem hade tydligen ingen deras billigaste kostade 300..

Så det blev elgiganten brived som hade ett fullt paket för 200kr som funkade perfekt det jobbiga var att när allt var inkopplat hade jag bara ljud med fick gå in i datan och ändra till extern bildskärm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS2

Hej

Kul att du hittade ett kit som funkade.Skriv gärna vilken artikel du köpte Du är ju inte den första som frågar eller får problem med en TV anslutning.

LARSAS

[inlägget ändrat 2007-09-08 04:10:37 av LARSAS2]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tsuranuke

Skriver ju sjukt dåligt, haha :P men iaf det var scart paket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...