Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord med Javascript?

CyberPet

Rekommendera Poster

Hej, jag läste i InternetGuiden att man kunde göra ett hemmabygge med javascript med ett relativt klurigt lösenordskydd eftersom lösenordet inte går att hitta i sourcekoden. Nu har jag försökt men får det inte att fungera (jag är INGEN javascript guru).

Så här såg koden i tidningen ut:

<HTML>

<HEAD>

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">

function losenord() {

var pass = promt(Type in your Password');

document.location=pass.toLowerCase()+".html";

}

</SCRIPT>

<TITLE>Ange Lösenord</TITLE>

</HEAD>

<BODY onLoad=losenord()>

</BODY>

</HTML>

Jag fick det inte att fungera alls, fick bara ett javascript error utan någon som helst förklaring. Har jag missat nåt mellanrum eller vad är det för nåt?

Jag vet att det inte är ett säkert sätt, men det håller klåfingriga utanför lite längre i alla fall. Dessutom är det inte någon jättehemlis jag ska dölja.

Vitsen med denna kod skulle var att den som skriver in lösenordet måste veta vad namnet på filen heter för att komma in. Så om filnamnet är "hemligt.html" så skulle lösenordet med andra ord vara "hemligt". När användaren skriver in lösenordet försöker scriptet hitta filen med matchande namn, om namnet är fel hittas inte sidan.

Någon som vet varför det inte funkar? Beror det på att det inte funkar på alla läsare, datorer???

Är mycket tacksam för all hjälp, om detta inte hör hemma här skicka mig istället ett email (addressen står i användarinfo).

Med tacksamma hälsningar,

Petra

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Felet är, som så ofta i JavaScript, hellöjligt. Det du missat är att prompt skall ha två P:en. Och så har du missat apostrofen efter (. Det skall alltså stå:

var pass = prompt('Type in your Password');

Din rad såg ut såhär:

var pass = promt(Type in your Password');

Hoppas det fixar sig.

/Carl-Johan

Länk till inlägg

Kan också meddela att nu funkar det utmärkt! Nu måste jag bara komma på ett klurigt filnamn så att ingen kan lista ut vad lösenordet är... *fniss*

Länk till inlägg

Kul att det funkade Petra!

Angående filnamnet så går det ju tyvärr inte med alla de kluriga tecknen Sven föreslog här ovan, annars var det bra.

Är det någon som vet hur man skulle kunna fixa detta script så att man istället för "404 File not found" får ett annat meddelande, typ "Fel lösenord, försök igen" eller nåt?

/Carl-Johan

Länk till inlägg

Coolt!! Jag ska genast kolla och TACK FÖR HJÄLPEN!

Förresten, om jag skulle använda ett sånt lösenord som föreslogs ovan (om det nu gick) så kunde ni ju kunna se sida... fuskisar ;))

Jag vill mest att obehöriga inte ska kunna ta del av sidan, men det behöver inte vara säkert som Fort Knox. Önskade att min kära ISP kunde tillåta egna cgi-script, för jag hittade ett som var suveränt och inte så avancerat.

Får väl bjuda min ISP på lite påsk-öl, de kanske ändrar sig :))

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...