Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn stänger ner sig till vänteläge.

Cyxos

Recommended Posts

Min dator har plötsligt fått för sig att stänga ner sig till något som liknar vänteläge mao svart skärm(skärmar får jag säga, använder två samtidigt) men fläktarna är igång. Detta sker helt slumpmässigt då jag ibland kan arbeta i timmar och ibland endast några minuter. Detta har ännu inte hänt i felsäkert läge.

Det går endast att starta upp datorn igen genom att hålla in powerknappen några sekunder.

Tidigare i veckan har någon använt min identitet för att hacka sig in på min skolas server och då jag har min dator kopplad till skolans internet (inte trådlöst) är jag rädd för att någon har lämnat en "present" genom den mediokra windows xp brandväggen och mitt virusprogram.

Annars är de enda program jag installerat under den senaste tiden adobe reader (först 8 sen vid problem att läsa e-books version 6) samt skype.

Någon som har en aning om vad som sker?

[inlägget ändrat 2007-09-03 18:25:30 av Cyxos]

De symtom du beskriver verkar inte riktigt stämma med denna "lösning" men du kan ju alltid testa att stänga av vänteläget.

Kontrollpanelen > Bildskärm > Skärmsläckare > Inställningar > Energischema

Stäng av bildskärmen: Aldrig

Försätt i vänteläge: Aldrig

Men om du lämnar datorn under långa perioder kanske vänteläge är bra.

Om detta inte fungerar kanske det ligger något i din teori om den elaka "presenten".

Hmm jag menar resetknappen som lösning. Det var redan satt på "aldrig" innan detta började ske. Det sker även i felsäkert läge har jag nu upptäckt. Verkar även ske med mindre tidsintervall än innan.

Låter det som ett sannolikt virus? Eller kan det vara ett hårdvaru problem?

Har varit förskonad från virus under hela mitt dataliv så jag har ingen vana av det...

[inlägget ändrat 2007-09-03 21:27:21 av Cyxos]

Du var lite otydlig. Står det "Försätt i vänteläge: Aldrig" nu?

Man kan använda Power-knappen för att väcka datorn från ett vänteläge, men hur knapparna skall användas kan man ställa in själv.

Kontrollpanelen > Bildskärm > Skärmsläckare > Bildskärm Inställningar > Avancerat > Strömbrytare

Men jag är inte helt säker på det.

Jag tycker att du skall köra en viruskontroll.

(BitDefender, www.bitdefender.com, har en Online-scanner som jag testar nu, men jag märkte att programmet rensar i karantänen från ett annat antivirusprogram, det var ju inte meningen, men spelar ingen roll, jag behöver inte återställa några virus.)

Reparera registret också, t.ex. med CCleaner, men glöm inte att göra en systemåterställningspunkt och en backup i själva programmet.

Med Aktivitetshanteraren kan du se om några främmande processer kör, som du inte känner till sedan tidigare. Sök efter dem på Google, du kanske hittar något otäckt.

Jag tycker det verkar som du har någon typ av hårdvarufel. Troligen moderkortet/Nätagget.

Ladda ner en linux version som körs från CD, tex knoppix eller ubuntu. Ha datorn på med denna ett tag, blir det samma fel inom ett par dagar så har du ett hårvarufel. Blir det inte det är nog mitt råd att installera om hela datorn och se vad som händer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...