Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

X-FI ljudkort i vista har ej alla inställningar kvar


Fluxotron

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett Creative ljudkort X-Fi audio och innan i XP så kunde man justera equalizer och starta tex en modul för inspelning av ljud i datorn tex "what you hear". Minns ej vad spelaren heter men man kan typ spela upp ljud i olika format och spela in tex via mic eller annan ljudkälla som "what u hear".

 

Detta saknas efter inslallation av vista 64, nån som vet varför.

 

Vänligast //Rickard

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns ej vad spelaren heter men man kan typ spela upp ljud i olika format och spela in tex via mic eller annan ljudkälla som "what u hear".

Vet inte om kanske WaveStudio löser nånting (har det inte installerat själv)?

http://tinyurl.com/2gs7xp

 

Men annars verkar stödet för Vista fortfarande vara under utveckling... Det som jag saknar i drivaren är möjligheten att spela upp i Dolby Digital och DTS. :(

[log]Known issues:

 

This driver does not support the following:

Decoding of Dolby® Digital and DTS™ signals

DVD-Audio

DirectSound®-based EAX games

6.1 speaker mode

Applications from the original Sound Blaster X-Fi CD will not work with this download.[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Jag tog hem de drivisar som fanns på den sidan men de accepterade inte mitt ljudkort, vet ej varför.

Om jag går in på creatives sida och söker drivisar via SB/X-FI/Soundblaster X-Fi Xtreme audio så finner jag en annan drivrutin än om jag söker på andra sökvägen via X-Fi/Soundblaster/Soundblaster X-Fi Xtreme audio, hels sjukt tycker jag att det blir olika drivrutiner beroende på vilken väg man går.

 

Via din länk når man: Creative Sound Blaster X-Fi series Vista Driver 2.15.0002

 

Och via min första nämnda sökväg når man: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Pack 1.04.0077

 

Bara min sökvägs driv funkar till mitt kort.

 

Dolby Digital och DTS funkar med min inställning men det som stör mig är att signalen "what u hear" är borta så oavsett vilket program för ljudinspelning jag hittar så finns bara mic, line in och digitalt ljud, VARFÖR någon, hjälp!!??

 

 

MVH Rickard

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-03 20:00:26 av Fluxotron]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag går in på creatives sida och söker drivisar via SB/X-FI/Soundblaster X-Fi Xtreme audio så finner jag en annan drivrutin än om jag söker på andra sökvägen via X-Fi/Soundblaster/Soundblaster X-Fi Xtreme audio, hels sjukt tycker jag att det blir olika drivrutiner beroende på vilken väg man går.

Är det just modellen Xtreme Audio du har? För den är bara till namnet ett X-Fi. Om jag inte minns alldeles galet nu så matchar det kortet inte ens Audigy utan är i grund och botten ett SB Live! 24-bit.

 

Bara min sökvägs driv funkar till mitt kort.

Jag länkade bara till drivaren jag använder själv d v s en för 64-bitars Vista. Och eftersom den inte funkade på ditt kort gissar jag på att ditt Vista är 32-bitars?

 

Om jag högerklickar ljudikonen nere vid klockan och väljer inspelningsenheter dyker det sen upp en ikon som är döpt till just "what u hear"... Har dock inte undersökt detta närmare då jag aldrig spelar in på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har också 64 bitars vista men din länks driv laddadae jag hem och fick meddelandet att jag inte har den maskinvaran, synd för på din länk fanns ju wave inspelaren också.

 

Jag högerklickade på högtalaren och finner bara som inspelningenheter mic/line in samt spdif.

 

/R

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...