Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skapa porträtt i illustrator


M.Mever

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle vilja ha lite info/hjälp med att skapa ett porträtt i programmet illustrator.

 

jag har sett några olika exempel på nätet, de ser verkligen jättebra ut alltså..

 

hur gör man sånna porträtt ?

jag vet inte ens hur man ska börja, tänkte göra ett sjäklvporträtt, men har ingen aning om hur man ska börja!!!?

 

ngn som vet hur man ska göra? jag är inte så bra på att rita alltså, och framförallt inte på datorn!!!

 

tacksam för svar!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte så bra på att rita alltså, och framförallt inte på datorn!!!

 

Då blir det inte lätt. Illustrator kommer inte kunna göra något på eget hand och det finns inga magiska funktioner som gör jobbet åt dig. Du får helt enkelt lära dig att rita.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du eller?

 

har alla som gjort porträtt ritat med en penna i Illustrator....?

 

Så fort jag får tag på pennan så lever den sitt egna liv....!!

 

Det finns ingen som vet hur man kan börja eller så då?

Kan inte förstå hur jag ska kunna få ansiktet levande, än mindre skapa ansikte, hår osv....

 

 

Ingen som har lite tips......

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du eller?

 

Nej.

 

Kan inte förstå hur jag ska kunna få ansiktet levande, än mindre skapa ansikte, hår osv....

 

Du menar att programmet automatiskt ska göra som du vill? Tyvärr, det är nog 20-30 år dit i utvecklingen. Kan du inte rita utan dator, kan du inte heller rita med dator.... Datorn är ett verktyg, inte en magisk apparat som kan trolla.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du eller?

har alla som gjort porträtt ritat med en penna i Illustrator....?

Har du hittat porträtt i Illustrator (som använder vektorbaserad grafik) så är min gissning att de flesta med största sannolikhet är autogenererade utifrån en bitmap.

 

Det finns ingen som vet hur man kan börja eller så då?

Du säger att du är dålig på att rita, med vilket jag antar att du menar "i verkligheten" på ex. papper. Vad får dig då att tro att det skulle bli något annat än svårare att lyckas på en dator, där även de bästa ritdon aldrig kan komma i närheten av den precision du har med en vanlig penna?

 

Hursomhelst finns det ju olika ritplattor o dylikt som du kan koppla in i din burk. Här hittar du lite olika pennor och ritbord:

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10269

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, tack för den snabba responsen!!

 

Jo, jag har svårt att rita på papper...och vet om att det kommer bli omöjligt att rita på datorn...

 

Jag hade tänkt att läsa en kurs nu, på distans...... där första uppgiften är att göra ett självporträtt i illustrator....

 

kan ju säga såhär mkt att om inget mirakel händer det närmsta två dagarna så kommer jag antingen hoppa av kursen eller lämna in en streckgubbe......

 

föresten, hur gör man en autogenererad bild i illustrator?

e det bara att fixa en bild som man har på sig själv och sen trycka på ngn magisk autogenerera-knapp???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

föresten, hur gör man en autogenererad bild i illustrator?

Till att börja med vet jag inte ens om det går i Illustrator (bilderna kan ju vara importerade isåfall). Men i ex. Flash (som också huvudsakligen jobbar med vektorgrafik) så kallas motsvarande operation för Trace Bitmap. Du kan ju leta lite i Illustrators menyer efter något liknande.

Om den har en sådan funktion så kan man ange hur noggrannt den skall "kalkera" bitmappen (jämför ex. uppskattningen av en cirkel med 8 vektorer jämfört med 2-300. Ju högre antal vektorer, desto mer likt originalet blir det)

 

EDIT: Observera - om du försöker dig på detta och lämnar in det som om det vore du som ritat det för hand kommer de att se igenom det på en gång ;)

 

 

Vad är det för kurs förresten?

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-03 18:26:59 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, det finns en funktin som ska heta live trace.... det fungerar som du sa ungefär----

 

men jag kan ju inte använda den, då ser det ju ut som om jag har fake:at alltihop.

JAG KAN JU INTE RITA.....

 

jag vet inte hur jag ska göra, men jag får väl skicka in en streckgubbe i värsta fall...Har inte tid att sitta med detta......

 

Jag läser ngn distanskurs i grafisk design...

 

ska scanna in en bild på mig själv och börja rita med pennan i illustrator får jag se.....

 

tack för hjälpen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt att läsa en kurs nu

 

Då antar jag att syftet är att LÄRA sig rita för att man inte redan kan det...?

 

Att skicka in material INNAN man gått kursen måste ju vara meningslöst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser ngn distanskurs i grafisk design...

 

Ok, men den här första uppgiften är säkerligen bara ämnad för att bekanta sig med verktyget Illustrator. Grafisk design är ju ett område som omfattar långt mer än bara duktiga illustratörer. Du har allt från de mer styrande rollerna som AD eller Creative Director, via de mer artistiska som illustratör, typsnittsdesigner eller logotypdesigner till mer layoutmässiga delar som webb- eller GUI-designer.

 

Så misströsta inte om du inte kan lära dig rita/illustrera (oftast är det ändå en talang som är medfödd och inte går, eller är rätt svår, att lära in om man inte har anlag för det), det finns som sagt många inriktningar att gå inom området grafisk design.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-03 18:44:16 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Något liknande (antar jag) avhandlades i följande tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=639012#640323

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...