Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RedHat 5.2 på 486:a...?


MattiasN

Rekommendera Poster

Jag tänker installera Linux på min gamla 486DX2-50 Mhz med 12 mb ram och 1,2 Gb hårddisk. Har fastnat för RedHat 5.2-distributionen och undrar om det är ett bra val för en fullständig linux-novis? Jag undrar också om ovanstående konfiguration är tillräcklig för att köra RedHat 5.2 (eller annan distribution) på ett tillfredsställande sätt?

 

// Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske mer ram men annars inget problem

exakt vad redhat rekommonderar finner

du nedan:

 

 

Att det är en 386 eller högre

16 MB Rekommenderas

CD ROM enhet

3.5" Diskette Drive

För en minimal installation av RED HAT krävs 120 MB i hårddiskutrymme på egen hårddiskpartition. Om du vill göra en Linux-arbetsstation rekommenderas 450 MB och 1,6 GB för en server-installation.

 

Saxat från: www.linuxbutiken.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör RedHat 5.2 på en 486dx33 med 16Mb ram och 500Mb hårddisk utan större problem. Om du kan leva utan X-Windows och bara skall prova Linux så klarar du dig på en 386dx med 8 mb ram och 220 Mb (Det gjorda jag). Det gäller bara att inte installera så många onödiga paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte köpa mer minne, så räcker 12 Mb för att RedHat5.2 skall flyta på fint? Och det där X-windows "hör väl till" RedHat5.2, eller hur funkar det? (som sagt, novis på linux...) För jag har tänkt att köra nåt fönster-baserat gränsnitt, eftersom det måste vara enklare.

Har ni förresten nåt tips på var jag kan ladda ner hela RedHat5.2? Jag har varit på ftp.sunet.se och hittat programmet där, men skall man ta hem allt i RedHat-5.2/i386-katalogen, eller vad skall man ta hem för att få samma distribution som om man köper CD:n?

Säkert många självklara svar på frågorna, men det är inte helt lätt för en som inte testat innan...Är därför tacksam för svar...

 

// Mattias N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ftp.sunet.se finns en bootbar cd-image som funkar perfekt (iaf för mig). Den ligger i katalogen

/pub/Linux/distributions/redhat.iso/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ISO-filen Red Hat version 5.2?

Jag har tänkt bränna ner den på en cd-skiva. Räcker det då att bara "dra över" iso-filen till cd-brännar-skivan, så läggs alla filer in precis som de ligger på original-cd:n? För övrigt, har jag Adaptecns Easy CD-creator som brännarprogram...

 

// Mattias N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är 5.2, det framgår väl av namnet på directoryn då står i??

Om du laddar ned den ser du att den får en ikon från Adaptec Easy..

Antingen högerklickar du på den och väljer create CD nånting eller så öppnar du Easy CD creator och väljer "Create CD from disk image" och pekar på *.iso-filen.

Har dock inte prövat själv, då jag men jag är i princip säker på att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Finns det andra distributioner som man kan downloada i "färdigt brännbart" format? Jag hittade bara RedHat, men nog borde det väl finnas andra distributioner också som man kan hämta på det här sättet?

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...