Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändring av partitionsändring


frisse

Rekommendera Poster

Har två partitioner på hårddisken och jag ville ändra på storleken på den ena genom att följa PC För Allas tips nr. 194 i "333 tips i Windows Vista". I Datorhantering minskade jag den ena partitionen men fick i stället ytterligare en partition, en tredje. Denna blev då lika stor som den första skulle minskas med. I Datorhantering visas nu den tredje partitionen som inte fått någon volymbeteckning men fått texten "Inte allokerat". Under menyn Volymer, där de andra volymerna, partitionerna, visas så visas däremot inte den nya, tredje partitionen.

 

Detta var inte vad jag ville och nu undrar jag dels om det går att ändra tillbaka och dels om det på något sätt ändå går att få in den nya partitionen i någon av de två gamla så att en av dom minskar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum!

 

Minskar man en partition så blir det "Inte allokerat" utrymme. Du kan utöka din andra partition lika mycket som du minskade din första. Resultatet av detta blir att du får två partitioner. Tyvär går inte vad jag förstår att öka första partitionen, då det krävs ledigt "Inte allokerat" utrymme direkt efter partitionen. Men högerklicka så ser du om utöka är gråat eller inte.

 

Du råkar inte ha en systemåterställningspunkt innan din lilla operation?

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-02 18:42:54 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man verkligen ändra en partitions storlek i Datorhantering eller Diskhantering? Eller är det en nymodighet i Windows Vista?

 

Jag kan det inte i XP Pro. Men jag har testat med Partition Magic och Acronis Disk Director, med både lyckat och katastrofalt resultat (vid en merge).

 

En systemåterställningspunkt hjälper inte långt om man vill ta tillbaka en ompartitionering, eller kan man det i Vista också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man verkligen ändra en partitions storlek i Datorhantering eller Diskhantering? Eller är det en nymodighet i Windows Vista?

Det är nytt i och med Vista.

I Vistas Diskhantering är det bara att högerklicka på den partition du vill ändra, så ser du vilka möjligheter du har. Man kan krympa och utöka partitioner.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-02 19:18:58 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för intresset!

Tyvärr så kvarstår problemet.

Jag hade alltså två partitioner, C och D, som var lika stora. C ville jag minska med lika mycket som jag ökade D. Genom att högerklicka på C så kunde jag krympa denna partition men istället för att D ökade så fick jag en tredje volym utan enhetsbeteckning, men med texten "Inte allokerat". Om jag nu högerklickar på D så är "utöka volym" gråat och alltså inte tillgängligt. Om jag högerklickar på den nya volymen så kan jag skapa en tredje volym, G, men det var ju inte avsikten. Jag antar att man kan få tillbaka den gamla konfigurationen genom en systemåterställning men eftersom det tydligen skall gå att utöka en partition och minska en annan så vore det trevligt att veta hur man verkligen gör.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu högerklickar på D så är "utöka volym" gråat och alltså inte tillgängligt.

Och om du högerklickar på C, vilka alternativ har du då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan både utöka och krympa volymen.

Då är du i alla fall tillbaka på ruta 1.

Utöka volymen med det "Inte allokerade" utrymmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ruta 1 gäller nu igen.

Om ditt önskemål är att minska partition C och utöka partition D, så måste du vad jag förstår tömma/ta bort partition D så att den blir "Inte allokerat" utrymme. Sedan minska partition C. Därefter skapar du en ny partition på resterande utrymme.

Tyvär är inte Vistas diskhanteringsverktyg bättre än så här. Det går bara krympa/utöka om det finns "Inte allokerat" utrymme direkt efter en partition. Det är i alla fall ett steg i rätt riktning jämfört med XP. Jag tror att Microsoft kommer att förbättra verktyget till kommande versioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har väldigt mycket ledigt hårddiskutrymme på någon annan hårddisk, så kan du ju klona hårddisken och sedan partitionera om den och formatera om.

 

Att ompartitionera en hårddisk med viktiga data på är inte att rekommendera, eftersom partitionerna kan bli oläsbara, om något skulle gå fel.

 

Om du ändå skulle vilka minska C: och utöka D: så finns det ju andra program som klarar det, även om det är riskabelt.

 

En nackdel med att flytta eller ändra storlek på partitioner är att en del partitionsinformation blir kvar på hårddisken så att ett recoveryprogram skulle bli förrvirrat när det försöker hitta förlorade partitioner. Då gäller det att man har antecknat noggrant var varje partition börjar och slutar, eller allra helst har gjort en backup av master boot sector och varje partitions boot sektor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...