Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur förstora och skriva ut ett dokument?

Rolf Tymark

Recommended Posts

Jag är inte säker på att detta egentligen är ett skrivarrelaterat problem, men jag måste börja i någon ända.

Jag hittade på nätet en intressant timeline över programspråkens historia. Sidan var mycket vid, det gick att skrolla ca en meter åt höger.

Det gick inte bra att kopiera sidan till Word 2007. Sidan bröts sönder, allt kom inte med.

Med mycket besvär lyckades jag med ett screen capture-program spara ner sidan i ett antal dokument.

Min tanke var nu att printa ut dem och tejpa ihop dem till en avlång 'karta', som jag skulle kunna hänga upp på någon vägg.

Men eftersom texten är liten och svårläst, ville jag förstora dokumenten med 150 eller 200%.

Det låter som en enkel operation, men hur jag än förstorar texten i Word 2007, blir utskriften ändå liten och ynklig, t.o.m. mindre än i originalet.

De fyller inte ut A4-formatet utan tar bara upp en smärre del av ytan längst uppe till vänster.

Skrivaren är en HP LaserJet 1005.

Idéer efterlyses.

Rolf Tymark

[inlägget ändrat 2007-08-31 15:47:48 av Rolf Tymark]

Limma in bilden i excel istället. Excels kalkylblad är inte sidorienterade på samma sätt som word och den är bättre på "hacka upp" bilder och skriva ut det över flera sidor. Men, Excel har problem om du vill bestämma var sidskarvarna skall vara. Det kan ju vara lite trist om du får sidskarvar mitt i en text t.ex.

Du vill naturligtvis förminska sidmarginalerna så mycket det går. Tyvärr brukar det kräva en massa trial and error.

Limma in bilden i excel istället.

Jag försökte detta, men vad jag fick inklistrat var bara 11 röda kryss inom en fyrkant, vilket ju brukar syfta på bilder som inte lyckas bli inklistrade.

Tydligen var alltså den vida webbsidan, fastän den bara innehöll text, komponerad av bilder som ställts bredvid varandra. När jag tittade på sidans källkod, bekräftades detta. Där fanns det ...page01.gif, page02.gif t.o.m. page11.gif.

Jag backade tillbaka ett steg på hemsidans adress. Där låg mycket riktigt alla elva gif-bilderna: http://www.levenez.com/lang/page01.gif etc.

I 'Skriv ut/Förhandsvisning' förstorade jag varje bild 125%, vilket rymdes på en A4-sida. När jag sedan skrev ut, bevarades storleksökningen.

Rolf Tymark

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...