Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intervjua med MP3-spelare eller band


Jodie

Rekommendera Poster

Jag ska om någon vecka eller så besöka en åldrad släkting och hoppas kunna intervjua och spela in honom för att kunskap om släkten ska kunna bevaras. Senast jag gjorde något liknande måste ha varit för ca 15 år sedan med redan då gamla, vanliga kassettbandspelare. De kan nog ligga kvar på vinden e.dyl. men har säkert inte blivit bättre under lagringen. ;-)

 

Nu har jag som hastigast börjat kolla i kataloger och sett att det knappt säljs rena kassettbandspelare längre, men att det finns MP3-spelare (vilka jag överhuvudtaget aldrig kommit i kontakt med tidigare) med inspelningsmöjlighet från mikrofon. Kan sådana spelare till överkomligt pris, 300-1000 kr, ersätta de gamla kassettbandspelarna för mitt behov?

 

Alltså på lite diskret sätt spela in samtal på kanske ibland upp till ett par tre meters avstånd och erbjuda upp mot 1 timmes sammanhängande inspelningstid vid flera tillfällen under besöket? Och med ljudkvalitet åtminstone som de gamla kassettbandspelarna?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra mp3-inspelare är väl bättre än en gammal kassentbandspelare på alla sätt bara du köper en med nog bra inbyggd mikrofon. Fördelarna är många, bättre ljudkvalitet och du kan dessutom, beroende på hur stort minne som sitter i den spela in många många timmar, ca 1 timme per 50-60mb lite beroende på vilken kvalitet du vill ha.

 

[inlägget ändrat 2007-08-30 10:54:20 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra mp3-inspelare är väl bättre än en gammal kassentbandspelare på alla sätt bara du köper en med nog bra inbyggd mikrofon.

 

Mikrofoner finns nog ett antal gamla här redan och det vore antagligen bra om det ginge koppla på extern mikrofon, men det kanske inte brukar finnas uttag?

 

Tipsa mig gärna om olika modeller ljudinspelare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle väldigt gärna vilja få fler synpunkter på min frågeställning...

 

Alltså kan diktafoner typ MP3-spelare till överkomligt pris, 300-1000 kr, ersätta de gamla kassettbandspelarna för mitt behov?

 

Alltså på lite diskret sätt spela in samtal på kanske ibland upp till ett par tre meters avstånd och erbjuda upp mot 1 timmes sammanhängande inspelningstid vid flera tillfällen under besöket? Och med ljudkvalitet åtminstone som de gamla kassettbandspelarna?

 

Eller duger de bara om man riktigt kör upp mikrofonen - intern eller extern - tätt intill munnen på den man vill spela in?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=197860 är enligt min mening totalt överlägsen vilken kasettinspelare som helst, 512mb minne betyder att du kan spela in minst 8 timmar ljud i CD-kvalitet, sammanhängande eller uppdelat. Dessutom har den en line-in port för anslutning av extern mikrofon om inte den inbyggda duger.

Tyvärr kan jag inte utala mig om kvaliteten på den inbyggda mikrofonen, men det finns ingen anledning till att den skulle vara sämre än hos en kasettinspelare i samma prisklass.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack för svar och tips.

 

Till min intervju kunde jag i all hast tillfälligt låna en diktafon Olympus VN-1100 http://www.kjell.com/?item=33490&path= som jag efer mycket, mycket kort övning använde. Det var en fascinerande bekantskap med en komplett ljudinspelare som var av ungefär samma storlek och vikt, som enbart mikrofonerna förr.

 

Minns inte säkert men tror jag använde näst lägsta ljudkvaliten för att om möjligt försäkra mig om att inspelningstiden skulle räcka till, och den kvaliten blev ju inget vidare. Och inte blev den bättre när jag sedan nödgades överföra ljudet till datorn via sladd från hörlursuttaget.

Och jag saknade en automatisk nivåkontroll vid mikrofoninspelandet - nu blev ofta min röst överstyrd och den andres "tunn".

Fördelarna tyckte jag var det smidiga mikrofonliknande utseendet och den gick bra att såväl hålla i handen som att lägga i från sig på bord under inspelningen.

 

Nu funderar jag satsa på en diktafon med större minne, och USB-möjlighet.

 

Någon som har erfarenhet av den "ldt0" rekommenderat... eller andra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...