Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera Vista Ultimate


pazzion

Rekommendera Poster

Jag byggde en dator i våras och bestämde mig förra veckan för att köra Vista Ultimate. Jag inhandlade detta och kom hem och satte mig för att installera det. När jag bootar på skivan så kommer det upp "opening windows files" och sen kommer det upp en 3-bitars bild bestående av turkos, grå och svart i en sörja bara och sen händer det inget mer. Jag kör på ett 8800gtx kort och har alla senaste drivare, har en syncmaster 204b skärm som inte har några fler drivare och jag har testat att köra DVI kabel, fast då flimrar bara skärmen mellan bild och svart ruta helt slumpmässigt (ngn som vet bot på detta med?). Jag undrar nu om det är någon som vet vad det kan vara för fel för jag fattar det inte själv. Kan det ha att göra med att jag kör på en RAID 0? Och måste installera om alla drivare och settings till detta?

Jag blir lite smått frustrerad när jag inte ens har en aning om vad det är för fel för alla komponenter har de senaste drivrutinerna (inte moderkortet dock, ett asus p5w dh deluxe) men allt annat...

 

Mvh Pazzion

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha att göra med att jag kör på en RAID 0? Och måste installera om alla drivare och settings till detta?

Antar att du har RAID 0 diskarna kopplade till en Intel RAID-kontroller? I så fall är det inte problemet, då Vista har dessa drivers. Har själv Vista Ultimate x64 och RAID 0 (Intel SATA/RAID kontroller) med ett 8800GTX, men ett annat Asus moderkort. Vad har du haft för operativ innan? Då du försöker installera Vista, gör du det genom att boota med DVD:n eller inifrån ditt tidigare operativsystem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har de kopplade till en Intel-RAID kontroller jaa och jag kör 32-bitars XP just nu. Jag bootar på DVD:n för när jag försöker starta i XP så kommer det bara upp en varningsruta som typ säger att denna skiva endast fungerar i Vista och inte i XP så det går därför inte att öppna den eller ngt liknande. Sitter inte vid den datorn just nu men det är ungefär det som händer. Det skumma är att det inte funkar om jag testar med 32-bitars Vista heller, det blir exakt samma sak...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en uppgraderings- eller fullversion?

Vista x64 går inte att installera inifrån ett 32-bitars XP, utan där är det boot med DVD:n som gäller. Har du ändrat i BIOS så att CD-ROM är 1st boot device? Kommer du till tillfället att trycka på valfri tangent för att starta med DVD:n...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att "Windows" saknar så mycket drivrutiner att det inte går att installera. Har upplevt detta på en IBM Aptiva levererad med W95B.

 

Misslyckades med att installera både NT4 och W98SE. Installationerna slutade med svart bildskärm.

 

Inga problem installera IBMs krasch-CD eller en originalskiva med MS W95B original från en annan dator (men sedan saknades ju ljud och modemdrivare med MS originalskiva).

Installera Redhat 5.0, 5.1 5.2 Mandrake 6.0 och Debian Slink Linux gick utan problem.

Min oförmåga installara nått bättre än W95 från MS 1998 är faktiskt orsaken till att jag kör "linux" hemma idag. Don efter person.

 

Och även om det gick att installera W2k på en IBM 770E bärbar (jobbdatorn levererad med NT4) betydde det inte att datorn gick att använda praktiskt. Kraschade efter 2 timmar och gick inte att få igång förrän jag plockade ur batteriet under natten.

 

När SP1 kommit var det inga problem

W2k sedan in med SP1 och den rullade problemfritt vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fullversion har jag och jaa jag kommer till det tillfället där jag får nöjet att trycka på valfri tangent, dock inte så mkt längre... :S Jag använder mig av f8 vid uppstart för att komma åt boot device menu för att själv välja vad jag vill boota från. Men tror du att det kan funka om jag bestämmer dvd-rom som permanent first boot device för tillfället vid installation?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använder mig av f8 vid uppstart för att komma åt boot device menu för att själv välja vad jag vill boota från. Men tror du att det kan funka om jag bestämmer dvd-rom som permanent first boot device för tillfället vid installation?

Det borde fungera med F8, men skadar inte att testa med att ändra i BIOS bara för att utesluta något.

Vad har du för moderkort och SATA/RAID kontroller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det ska jag testa imorgon.

Jag har ett Asus P5W DH Deluxe moderkort och jag kör på intel matrix SATA/RAID.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...