Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sladd från dator till TV:n ... Så man kan kolla filmer.....


M!ke

Rekommendera Poster

 

Hej.....

 

Jag vet att det är en vanlig fråga i alla forum, men.

Jag har tänkt mig att köpa en sladd så jag kan kolla på filmer från datorn i TV:n, men jag ha inte den blekaste vad jag ska köpa för sladd??

 

Jag har kollat runt lite och alla pratar om grafikkortet, men jag vet inte vad jag har för grafikkort och vill helst inte börja gräva inne i burken heller, nåt skulle nog bara gå sönder :/

 

Det vore guld värt ifall någon vänlig själ kunde tippsa om en bra sladd och kanske till och med en länk där den går att köpa:)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog börja med grafikkortet ändå.

Ingen vits att köpa "sladd" om du inte har någonstans att stoppa den...

 

Du behöver inte gräva i datorn - kolla "på baksidan", där kabeln till skärmen sitter. På det kortet, eller "plåten", finns där flera uttag? Hur ser de ut?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja det finns fler uttag...

Men vad ska jag kolla efter?? ;)

 

Tack för hjälpen, jag kan va lite seg på det här, heh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se min guide, den kan hjälpa:

http://goto.glocalnet.net/geforce/

Som alltid gäller det att finna minste gemensamma nämnaren, i detta falla mellan TV (mottagaren) och datorn/grafikkortet (sändaren).

I stigande kvalitetsordning

Komposit (sammansatt) video

S-video

RGB (sällsynt)

Komponent (på en del)

VGA

DVI/HDMI

 

Som jag skriver i min guide - ofta finns det en adapter som följt med grafikkortet som kan ge de främst de två förstnämnda men även komponent (RGB?) ibland.

 

Titta vad TVn klarar. Titta sedan vad datorn klarar.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, TV:n klarade det mesta HDMI, DVI osv.

Men det jag hittar på datorn är ett S-Video uttag... Men det sitter på framsidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Då är det en S-videosladd du ska köpa. Kolla bara så att TV-n klarar det också. Förutsatt att det är en paketdator (Dell, HP, FujitsuSiemens eller liknande) och inte ett hembygge, för då är det risk att uttagen på framsidan inte är kopplade till grafikkortet.

Har du HDMI-uttag på baksidan på datorn får du bättre bildkvalitet om du köper en HDMI-sladd.

Sedan behöver du förstås en sladd för ljudet också, det är en vanlig audiokabel med liten telepropp som du kopplar in i ljukortet.

Det finns färdiga kablar som har S-video och ljudanslutning i ena änden, och SCART i andra änden, som du stoppar i TV'n. En sådan kan ju vara en enkel lösning i detta fall. t. ex denna:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=40041

Fast där behöver du en översättare från phono till tele, men det finns i alla elektronikbutiker.

 

Lycka till!

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att ansluta VGA/DVI/HDMI till TVn är det vad du ska göra. Inte använda gamla sketna lågupplösta analoga format som s-video.

 

Men - om din dator, ditt grafikkort, inte har stöd för två skärmar, ex.v. ett VGA-uttag ett DVI, så måste du koppla bort din nuvarande skärm först.

 

Vill du ha bild på båda, ja då blir det nog s-video -> SCART som RMK beskriver.

 

Men vad har du för dator? Vad för grafikkort? laptop? Stationär? Integrerad grafikkort? ta en titt i kontrollpanelen där står det namnet på grafikkretsen ivartfall.

 

S-video-kontakt på framsidan? Låter mer som TV-in än TV-ut för mig...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en stationär dator..

____________________________

HP Pavilion

Intel®

Pentium® 4 CPU 3.40GHz

3.40 GHz, 1,00 GB RAM

____________________________

 

Det var något jag hittade... om det var det du menade...?

_________________________

- Eller kan det va det här -

NVIDIA GeForce 6800

- Som är grafikkortet -

_________________________

 

 

 

-----------------------------------------

Jag kollade efter lite mer noggrant på baksidan av datorn och hittade då ett uttag där det stod "TV" men den såg precis ut som ett S-Video uttag ... Kan det va nåt...?

[inlägget ändrat 2007-08-29 11:07:28 av M!ke]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade efter lite mer noggrant på baksidan av datorn och hittade då ett uttag där det stod "TV" men den såg precis ut som ett S-Video uttag ... Kan det va nåt...?

Ja... med en adapter för det är troligen inte ett riktigt s-video-uttag som sitter där. En adapater som du borde ha din ägo som delar i signalen i s-video och komposit.

 

Men - du ser inte två vanliga skärm-utgångar? Dvs VGA eller DVI?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
- Eller kan det va det här -

NVIDIA GeForce 6800

- Som är grafikkortet -

6800 är ett relativt nytt kort som bör ha 2 skärmutgångar, beroende på utförande. Använder du bara en datorskärm kan du koppla den andra till TV'n och får då mycket bättre bildkvalitet än om du använder S-video.

 

Adaptern som Monshi pratar om bör du ha fått med datorn.

 

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en vanlig "Video" på framsidan..

Men på baksidan finns det nåt som står "LCD" och en "Digital Out".

 

Det är dom det finns...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Men på baksidan finns det nåt som står "LCD" och en "Digital Out".

Datorskärmen sitter kopplad i LCD va? Och Digital Out ser ut som en massa fyrkantiga hål?

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äger du en digitalkamera? Kanske en bild kan bringa klarhet enkelt?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja den ä kopplad i LCD men det sitter en liknande bredvid, tänkte att det kanske är LCD med...?

Digital Out är snarare massa runda hål bredvid varann, och under ett av dom står det Digital Out, och i två av dom andra hålen sitter det sladdar till högtalaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bra förslag :D

 

Det var Nr 1. Jag tänkte var LCD.

Och Nr 2. Digital Out.

 

[bild bifogad 2007-08-29 11:50:48 av M!ke]

[bild bifogad 2007-08-29 11:51:37 av M!ke]

975727_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej här kommer nästa bild trodde man kunde lägga upp 2 på samma inlägg......

 

Så här är alltså Nr 1.

 

[bild bifogad 2007-08-29 11:53:30 av M!ke]

975729_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Nr 1 som du visar på bilden är ett DVI-uttag, som jag beskrev tidigare. Köp en DVI sladd och koppla till TV'n. Om TV'n bara klarar analog DVI får du köpa en adapter, men den bör klara digital, om den är någotsånär ny.

 

EDIT: digital out är förmodligen en optisk ljudutgång.

EDIT2: eller SPDIF, vet ej hur dom ser ut.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

[inlägget ändrat 2007-08-29 12:03:54 av Rest man Klaymen]

[inlägget ändrat 2007-08-29 12:05:16 av Rest man Klaymen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ohlsson, Kjell & CO, Dustin, Komplett, OnOff, Elgiganten, InWareHouse, Expert med flera med många fler.

 

Hur långt är det till TVn? DVI/HDMI är dyra när lite längre kablar krävs och är inte alls vanliga i längder över 10 meter.

 

Samt missa inte att ut ljudet från ljudkortet. DVI bär bara bild.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-29 13:08:57 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljud, normalt sett denna för stereoljud från dator till TV. TVn borde ha ingångar för dessa

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20187078

Annars - har du en hemmabioanläggning? Ta då ljud från digitala utgången på ljudkortet. Den är nog(?) koaxial, exakt vilken kabel är jag lite osäker på.

 

 

Edit:

kanske denna sida kan vara nyttig för dig: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/DVI/

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-29 14:14:28 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...