Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hemmastudio

Rekommendera Poster

hej!

nu börjar jag närma mig inköpet av min nya dator som skall också fungera som hemmastudio till mina inspelningar. tänkte spela in akustisk gitarr, elgitarr, sång och lägga till piano och liknande med ett midi-keyboard. problemet ligger nu i att jag inte riktigt vet vad jag ska ha för ljudkort eller om jag behöver ett ljudkort då jag hittade mixerbord som verkar vara ett billigare alternativ. måste man köpa ett ljudkort om man har ett mixerbord eller kan man koppla mixerbordet till det inbyggda ljudkortet i datorn eller kanske direkt i datorn typ usb eller liknande? kan man koppla midikeyboarden till mixerbordet? några tips på mixerbord i så fall som går på runt 1000 lappen?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska spela in i datorn är ett mixerbord i vanlig bemärkelse helt fel. Det du ska ha är ett flerkanalsljudkort. Antingen ett internt, eller ännu bättre, ett externt.

En del externa ljudkort ser ut som en mixer (och är det till viss del också), men det den skillnaden att kopplingen till datorn är digital (USB eller FireWire).

MIDI-keybord kan du normalt koppla in via USB, men har ljudkorten MIDI-ingång, kan du använda den.

Det vettigaste jag kommer på som kan passa dig, är detta:

http://www.halmenmusik.se/es/product/product.asp?productid=121472&visible=1

Det har mic-ingång, gitarr-ingång, hörlursutgång samt FireWire-anslutning till datorn. Dock saknas MIDI-ingång, men det kvittar tycker jag, då MIDI över USB fungerar precis lika bra och alla MIDI-keyboard idag har USB också.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...