Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Prissättning på sin egen programvara !?

Phenomen

Recommended Posts

Hur sätter man ett pris på de produkter man utvecklar ? Om man räknar det som en timlön, blir det ...

2 timmar/dag * 3månader * 150kr/timme = 27000kr

Är det så mycket jag ska ta för mitt webshopsystem ?

2 stycken är redan intresserade av att köpa. Men jag vet inte hur mycket jag ska ta.

En sak vet jag bara. Värdet på deras verksamhet blir högre "om dem skulle sälja" i och med att dom har en onlinebutik.

Mr Andersson
Hur sätter man ett pris på de produkter man utvecklar ?

Beror på om det är ett beställningsjobb eller egen produktutveckling.

Normalt räknar man på det sättet om det är ett beställningsjobb.

2 stycken är redan intresserade av att köpa. Men jag vet inte hur mycket jag ska ta.

Kolla vad konkurenterna tar för likvärdig produkt. Har du extra bra funktioner som gör dig unik, kan du ta lite mer betalt.

Hur sätter man ett pris på de produkter man utvecklar ? Om man räknar det som en timlön, blir det ...

Är det så mycket jag ska ta för mitt webshopsystem ?

Hur mycket tid du har lagt på utvecklingen är helt ointressant så länge du inte jobbar på uppdrag. Här handlar det om att marknadsföra och sälja något som skall stå sig mot konkurrenters produkter.

Webbshopsystem finns det redan en mängd gratisalternativ riktade mot mindre verksamheter, så där kan du nog inte räkna med att ta speciellt mycket om du inte har ett mervärde att erbjuda.

Jag hade samma tanke som du en gång i tiden, men jag har insett att det enda sättet att tjäna större pengar på utveckling är att arbeta som konsult (såvida man inte kommer fram med något riktigt originellt och dit hör tyvärr inte ett webbshopsystem)

Det finns andra bitar att ta hänsyn till när du sätter priset. T ex utbildning på produkten, anpassningar och support. Det är svårt att motivera ett pris baserat på hur många timmar du har lagt ner på utveckling.

/Jonas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...