Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
henkee92

Statisk elektricitet

Rekommendera Poster

Hejsan, det är så att jag har beställt ett nytt ramminne till min dator och har hört att det är farligt med statisk elektricitet, hur kan man göra för att skydda sig ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till eForum!

Detta med statisk elektricitet kan ställa till det om man har otur.

Det enklaste man kan göra är att hålla i sitt chassi och ta i något jordat samtidigt, t.ex element, diskbänk.

Det näst bästa är att köpa ett antistat-armband som du kopplar mot chassit.

Det bästa/effektivaste är att skaffa en anpassad speciell antistatmatta, som du kopplar/ansluter direkt in i eluttaget med en speciell anpassad stickpropp, och på denna matta ansluter du sedan ditt antistat-armband, då får du ett fullgott skydd, när du jobbar med din dator.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så man sätter bara i ramminnet samtidigt som man tar på nått jordat ?

Håller i chassit med ena handen och tar i något jordat med andra handen, sedan monterar du i ditt ramminne, men risken finns alltid att något kan hända ändå, med lite otur så kan det uppstå statisk elektricitet ändå, och man kanske inte märker det.

Det bästa är ändå att att skaffa lite antistatprylar.

// Gästen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt! man har abra strömkabeln i datorn när man pillar i den så är den jordad hela tiden!

men för det är den inte flottsäker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Enkelt! man har abra strömkabeln i datorn när man pillar i den så är den jordad hela tiden!

Och garanterad att man förstör något i datorn också, plus en stöt eller två som Cecilia säger.

Idiotiskt inlägg :thumbsdown:

Edit: Vill man ha en absolut säker antistatplats, så kompletterar man innehållet i mitt första inlägg, med en antistatgolvmatta och en antistatstol, och kopplar ihop detta till en sluten krets, bordet ska naturligtvis stå på denna matta också.

Det finns också naturligtvis antistatverktyg som är lämpade för datorer och känslig elektronik.

// Gästen

[inlägget ändrat 2007-08-28 17:59:55 av //gästen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla seriösa snubbar som verkligen ligger i , själv är jag elektriker och har satt ihop en och en annan dator, visst kan jag recommendera armband , men att SLÅ AV strömknappen på datorn INNAN du börjar pilla i den MED KABELN i så går det utmräkt, du jordar dig så fort du rör datorn, och för dom som inte fattar att man ska slå av null switchen på PSU'n ska inte ens va i närheten av ett kretskort!

här får ni ett ytterligare idiotiskt inlägg att hacka på kom an bara!

lessen att jag har sönder tråden henke! ;/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
du jordar dig så fort du rör datorn

Vitsen med armband är väl att man hela tiden ska ha samma potential och att utjämningen ska går "långsamt" (p g a motstånd i armbandet). Såvitt jag vet är det just de snabba urladdningarna som är skadliga?

Att det sen kan tyckas gå bra behöver väl heller int ebetyda att det verkligen gick bra? KOmponenter kan vara förstörda och fått sin livslängd betydligt minskad. Inget man märker på en gång men svär över när oförklarliga saker inträffar senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
men att SLÅ AV strömknappen på datorn INNAN du börjar pilla i den MED KABELN i så går det utmräkt, du jordar dig så fort du rör datorn, och för dom som inte fattar att man ska slå av null switchen på PSU'n ska inte ens va i närheten av ett kretskort!

Som sagt, det är långt ifrån alla dator idag som har en sådan 1/0 bak på datorn, precis som Cecilia säger, jag har datorer hos mig med både och, så ditt förslag fungerar tyvärr inte riktigt, när det gäller elektronik och datorer gällande statisk elektricitet.

Det är också vida känt sedan urminnes tider att en sådan här liten "urladdning" som det brukar handla om, kan komma på en gång när man tar i en komponent, men denna "urladdning" kan också ligga latent under en lång tid, faktiskt i flera år, för att vid ett plötsligt tillfälle "knäppa" till en komponent och förstöra ett kort/moderkort.

// Gästen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...