Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa nätverk mellan gammal dator och ny


Isunia

Rekommendera Poster

Jag har en mycket gammal dator från 97, har tittat lite på den och försökt fundera ut hur (och om) man kan koppla den till en annan dator för att överföra lite filer.

 

Den har förmodligen ett nätverkskort, men när vi surfade med den användes uppringt modem. För att koppla det modemet till datorn har vi en special "omkopplare". (Datorn var alltså redan då gammaldags) Den gamla datorn kör win 98, och den nya antingen vista eller xp.

 

Är det möjligt att koppla ihop den gamla med en av de nya daterna? Och i så fall, hur gör jag? :)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till eForum!

 

 

Jag har en mycket gammal dator från 97, har tittat lite på den och försökt fundera ut hur (och om) man kan koppla den till en annan dator för att överföra lite filer.

 

 

Visst går det att koppla ihop den gamla och köra över info till en av dina nya.

 

 

Den har förmodligen ett nätverkskort, men när vi surfade med den användes uppringt modem

 

Då har den ett inbyggt modem, och kanske inte något nätverkskort?

Du kan se detta på olika sätt, dels så ser du detta fysiskt om det finns ett ytterliggare kort bredvid modemkortet, med ungefär samma typ av uttag?

Annars kan du titta i enhetshanteraren, om det finns något nätverkskort installerat.

 

Är det möjligt att koppla ihop den gamla med en av de nya daterna? Och i så fall, hur gör jag? :)

 

Om du har en router ihop med dina andra datorer, så är det inte så svårt.

Det enklaste då, är att koppla in den i routern också, så ska du få upp den i t.ex XP-datorn.

 

Du måste då se till så att det sitter ett nätverkskort i Win98-datorn.

Sedan ansluter du samma typ av nätverkskabel till denna som du har till dom andra.

Se till så att den får en IP-adress automatiskt, och att den delar ut mappar och filer, detta ställer du in i nätverket "egenskaperna".

Dela sedan ut C:-enheten som vanligt.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...