Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka filer har annat program öppna.


GrönMyra

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag vill kunna få filnamn och path på en fil som ett annat program har öppnat och även undersöka om filens innehåll visas i det programmets aktiva child window.

 

Jag kan ju undersöka om det inte går att öppna filen, för då är den redan öppen, men istället för att hela tiden undersöka alla intressanta filer om de är öppna eller inte så vill jag istället undersöka om det andra programmet har de filerna öppna.

 

Eftersom ett program kan ha flera filer öppna så måste jag även veta vilken av filerna man just nu arbetar i, då behövs filnamnet. Har man två filer med samma namn öppna samtidigt så behövs adressen till filerna för att kunna särskilja dem.

 

Sen om ett program inte håller en fil öppen, utan bara läser in innehållet och sen inte öppnar igen förrns det ska sparas (som jag tror Notepad gör?) då funkar det inte heller att försöka öppna filen för att se om den öppen.

 

Jag har inte lyckats komma på en lösning. Vet ni om det går att få information från ett annat program om vilka filer den har öppna just då och hur kan jag då gå tillväga?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du bör använda dig av remoting med ett delat singleton-objekt. Det objektet skulle då kunna ha en arraylist eller en dictionary eller något liknande med de filer som är öppna och av vem (vilken klient/applikation)

 

/OZn

 

[inlägget ändrat 2007-08-27 22:59:38 av -OZn-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. =)

 

Saken är den att jag bara ska skriva ett program. Det andra programmet kan vara Word, Excel eller nåt annat som redan finns och då fungerar väl inte det förslaget? Jag har inte använt mig av remoting förut, men just att de ska dela ett singleton-objekt så måste jag väl komma åt koden på båda programmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...