Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera från Windows 2000 till Windows XP


anndroow

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jo, jag har nyss fått en bärbar dator från skolan och på den är det windows 2000 installerat. Nu vill jag uppgradera till windows XP men undrar då ifall det går bra att installera samma windows som jag använder på min stationara dator på den här bärbara?

 

Eller behövs det ett specielt windows xp för bärbara datorer eftersom det är annan hårdvara i en laptop. Eller är det så att ett relativt nytt xp (i detta fall Windows Proffesional 07) anpassar sig?

 

Tänkte bara som exempel det är med batteri mätaren, kommer den finnas kvar efter ominstallationen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en undrar då ifall det går bra att installera samma windows som jag använder på min stationara dator på den här bärbara?

Nej, eftersom det är bara en dator i taget som kan vara aktiverad med samma licens och det är bara en dator med en aktiverad licens som går att uppdatera från Windows Update.

 

Troligen så är det också så att skolan har installerat särskild programvara i datorn för att den ska fungera i skolans nätverk.

 

Bärbara datorer innehåller ofta särskild hårdvara som kräver drivrutiner som din XP inte alls behöver innehålla.

 

Slutsatsen blir att det är olämpligt att byta operativsystem på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får installera ett nytt XP naturligtvis, antingen som en uppgradering eller som en fullinstallation.

 

T.ex kan du köpa denna och installera.

 

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098076

 

Det står att man INTE får installera denna licens på en "gammal" dator, dvs att det får INTE ha funnits ett tidigare system på datorn.

 

Men enligt Microsoft support så är detta en tolkning som i det här fallet Dustin har.

 

Microsoft anser INTE att man bryter gällande licensregler om man köper en sådan här licens, utan det är upp till säljaren själv att utforma.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...