Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installera solaris med wmvare


sami

Rekommendera Poster

Hej,

På jobbet använder vi solaris 5.8 därför tänker jag installera den eller någon version av solaris som har samma funktionalitet som 5.8 hemma i min dator med vmware och köra hemma föratt lära mig lite mer om solaris.

 

1-Jag undrar skiljer mycket mellan solaris 5.8 och andra versioner vilket av dem ska jag installera?

 

2-Går att installera ´solaris i min dator (windows xp) som Vmware.?

 

3-var hämta man vmware och vilket version?

 

det första gången som ska installera so blir jag tacksam om få lite tips eller någon step by step guid hur ska gå till väga.

 

 

Tackar

Sami

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för änken men vilken ska jag välja:

1-Solaris for SPARC

2- Solaris x64/x86 systems

vad skinaden mellan dem?

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SPARC är en särskild sorts processor från SUN, medan x64/x86 är vanliga PC-processorer (64- resp. 32-bitars).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag förstår rätt måste jag ladda Solaris för x64/x86 systems

efersom skulle ajg installera soalris i en pc dator. eller hur?

 

Tackar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för länken men som nybörjare ställer jag dumma frågor.

Jag hämtade vmware och solaris 10 (sol-10-u3-ga-x86-dvd-full.exe) från respektiva hemsidor. men vet inte vad är skilnaden mellan soaris 10 som jag hämtade och Belenix.

 

Som jag förstår kan jag använda BeleniX 0.6.1 ISO Image iställer sol-10-u3-ga-x86-dvd-full.exe . eller hur?

Annan fråga kan an installera wmware och solaris/BeleniX i D: istället C:?

 

 

Tacak

Sami

 

[inlägget ändrat 2007-08-25 12:48:54 av sami]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare försökt ladda hem och installera Solaris 486 men lyckades inte en gång ladda hem vad jag minns från Sun.

Hängde sig när jag skulle registrera. Funkade kanske bara om du körde Solaris eller Windos.

 

Och jag körde nån linuxrelease på den tiden kanske Redhat 7.3.

 

Så såg jag för nått år sedan om Belenix. Laddade hem, brände CDn och startade datorn med CDn med Belenix

Operativet (Solaris) med diverse tillägg vad jag förstår kan ju köras direkt från CDn!

 

Och det funkade.

 

Jag kan noll om Solaris så jag tyckte bara det var som en bra "linuxrelease" vad jag minns.

Jag hade ingen partition ledig för installation på hårddisk så mer blev det inte.

 

Vill du testa att köra Belenix så är det ju bara bränna Belinix till CD. Och starta om datorn så går ju Belenix igång direkt från CDn utan hårddisk installation.

Så du kan provköra Belenix.

 

Om det går göra samma med Solarisskivan, provkörning före installation vet jag inte.

 

Ett alternativ till WMware är ju att partitionera om hårddisken så du får en partition där du kan installera Solaris på eller 2. Eller det kanske behövs 2 parttioner? / och swap

Men jag har för mig man kan dela partitioner i slices med riktig "NIX".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag lyckas installera vmware i d: men när ska installera Belenix live cd iso (belenix0.6.1.iso) från d: börjar den installera men efter ett tag händer ingenting och bara svart skärm ser jag.

Kanske ska installera vnware på c: eller det spelar ingen roll vilken enhet instalera man?

 

Anna fråga skulle testa men DVd iso "BeleniX Live DVD ISO segments (total 992MB" som hämtade från http://www.genunix.org/distributions/belenix_site/?q=download

om funkar med den so DVD iso består av två iso filer och enligt länken efter download ska köra cat belenix_dvd.iso.1 belenix_dvd.iso.2 >> belenix_dvd.iso för att två blir en iso fil. men när öppnar cmd i windows och skriver cat belenix_dvd.iso.1 belenix_dvd.iso.2 >> belenix_dvd.iso kommer fel medelandet att cat är inte ett internt kommando, externt kommandoföljande fel:

 

D:\download\solaris\dvd_iso>cat belenix_dvd.iso.1 belenix_dvd.iso.2 >> belenix_d

vd.iso

cat är inte ett internt kommando, externt kommando,

program eller kommandofil.

 

tacksam för all hjälp och tips

Sami

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...