Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hållfasthetslära, en fråga av enklare slaget


Skalman_2007

Rekommendera Poster

Tänkte försöka räkna på en axel med tre remskivor.

 

Den mittersta remskivan tillför en effekt som sedan tas ut som deleffekter på de två andra remskivorna. Tänker jag rätt när jag dimensionerar axelns diameter efter effektuttaget på den remskiva som tar ut störst deleffekt, eller ska man tänka på ett annat sätt, (ex. dimensionera för den tillförda effekten som är summan av de två deleffekterna)?

 

Kul med hållf!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-23 15:20:01 av Skalman_2007]

974355_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag är ingen stjärna på hållfasthet men logiskt kan du väl ur axelsynpunkt se remskivesystemet som två oberoende system, ett för varje uttagen deleffekt och dimentionera varje axel för den effekt du skall överförda.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beräknade dessa separat och dimensionerade efter den högst uttagna deleffekten. Detta stämmer dock ej med facit. Axeln blir för klent dimensionerad enligt detta sätt. Någon böjpåkänning kan jag inte räkna på då jag ej har något centrummått mellan remskivorna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har grävt i min gamla hållfasthetslära.

De är rätt att räkna på den axel som överför den största effekten.

Men de står samtidigt "Böjmomentet är dock sannorlikt av avgörande betydelse". Så de är väl detta som gör att de inte stämmer med facit.

 

I min gamla bok finns en praxis om att man bara får utnyttja axeln till mer än mellan 1/3 till 1/5 av vad axeln skulle tåla om man inte tar hänsyn till böjmomentet (kallas tredjerotsformeln). En annan praxis säger att vridningsvinkeln per löpmeter inte bör överstiga 1/4 grad (kallas fjärderotsformeln). Men de finns troligen modernare sätt att se på detta i dag.

 

Du får väl kolla i din bok och se hur man nu för tiden tar hänsyn till böjmonentet i ditt fall när man inte kan beräkna detta.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Olle!

 

Det stämde när jag dimensionerade efter den högst uttagna deleffekten.

Det var värdet för sträckgränsen på materialet som skiljde sig i det som används i boken och det som anges i materialdatan i min formelsamling.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...