Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bara 127GB på 160GB hårddisk


Zoom7

Rekommendera Poster

Du kan inte bara lägga över filen som den är, då funkar det inte att boota från skivan. Om du t.ex. har Nero väljer du Burn Image i någon meny och väljer sedan filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har kanske inte helt med ämnet att göra men jag trodde att "Burn Image" (har aldrig använt) bara skapade en exakt kopia av filen. Så är det alltså inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En image, t.ex .iso, .img eller .bin/cue är en komplett avbildning av en skiva eller hårddisk, inkl. ev. partisionstabeller, filsystemet och all data på disken/skivan. Man spara alltså ner en komplett skiva till en fil, så att man sedan enkelt kan bränna en kopia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, och tack för all hjälp, ska testa Drive Fitness Test nån dag när jag har tid och känner för det. Har haft mycket annat att pyssla med idag och imorgon lär också bli en lång dag. Började nämligen på Chalmers idag så schemat framöver är fulltecknat. Kanske testar imorgon ändå, så kan jag skriva resultatet i tråden sen. Det kanske inte fungerar och då behöver jag ju fler smarta förslag :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lionking690815

Tjohej!

 

Tja dessa fritidsförstörande datorer :-)

 

Tja du kan ju alltid kolla vad windows säger om storleken, bifogade en bild i mitt förra inlägg så kolla den och se vad du får när du högerklickar på hdd i fråga i "den här datorn" och se vad du får för info om storleken. Får du samma bytes mängd som min bild visar så har du en 160GB disk (och kan mer eller mindre strunta i vad bios säger)! Får du någe annat dvs mindre så är det som jag skrev tidigare, en dold partion eller icke partionerat utrymme som windows inte känner av!

Men innan jag kommer med några förslag så beta av det du har fått annars så riskerar vi den berömda "ju fler kockar" :-))))

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara att jag skulle rapportera hur jag löste problemet för de som är intresserade och ifall någon annan med samma eller liknande problem skulle söka hjälp här på forumet.

 

Lösning: Formatterade hårddisken i annan dator, nu när den är tillbaka i den första så visar den full kapacitet igen.

 

Varför datorn inte klarade av att formattera disken ordentligt gissar jag beror på BIOS, (kanske behöver jag uppdatera det, men det orkar jag inte bry mig om).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...