Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bara 127GB på 160GB hårddisk


Zoom7

Rekommendera Poster

Hej, är ny här på forumet och har ett litet hårddiskproblem.

 

Häromdan så ville datorn "inkonsekvenskontrollera" min ena interna hårddisk (F), det fick den göra och sedan tog den bort skadade filsegment (eller nåt liknande). När jag sedan startade datorn var hårddisken nästan helt rensad. Jag körde ett recoverprogram och fick tillvaka det mesta som nu ligger på en extern disk. Recoverprogrammet sökte efter de förlorade filerna på "physical drive 1 (128 GB)", vilket jag tyckte var konstigt pga att den är 160GB. När alla återskapade filer kopierats till den externa hårddisken så formaterade jag F. När jag sedan öppnade F så var den tom, men cirkeldiagrammet under diskens egenskaper visade att ca en femtedel av dess totala utrymme ändå var använt. Ledigt ytrymme var ca 127 GB. Jag gick in i windows diskhantering (varifrån jag hade formaterat F) och såg att den primära partitionen var 127GB, inget annat utrymme visades. Jag raderade partitionen, skapade en ny och snabbformaterade den utan att något hände. Sedan när jag kollade egenskaperna så var disken helt tom men hade nu maxkapaciteten 127GB.

 

Hur ska jag göra för att fixa detta? F sattes in av en datatekniker för över ett år sedan och har inte haft liknande problem innan. Då var det totala utrymmet 153 GB och den fungerade finfint. Nu förstår jag ingenting. (Jag har Windows XP Home med SP2 installerat)

 

Tacksam för snabba och lättbegripliga svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad rapporterar BIOS för storlek på disken? Har du testat köra en checkdisk och även välja kontrollera disken för bad bloks? Om det är fel på block så markeras de så att de inte används och ev. ser Windows då inte hela utrymmet. Nu vet jag inte hur troligt det är att få flera GB dåliga block, och har du det är nog disken redo för skroten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kollar jag vad BIOS säger och hur kör jag checkdisk och kontrollerar bad blocks?

 

Edit: kollade precis BIOS, visade "capacity 164GB".

[inlägget ändrat 2007-08-20 14:42:44 av Zoom7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på disken i t.ex. Den här datorn, välj sedan Egenskaper, Verktyg, Kontrollera nu och bocka i "Sök efter skadade sektorer..." Det tar dock ett tar att köra en sådan kontroll, beroende på hur snabb och stor disken är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... det gjorde jag igår. Det tog nästan en timme. Men inga fel hittades.

 

Vad sjutton ska jag göra då?

[inlägget ändrat 2007-08-20 15:51:24 av Zoom7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märke/modell på hårddisken? Kolla det och gå till tillverkarens hemsida, de brukar ha diverse verktyg man gratis kan ladda ner för att kontrollera, partitionera och formatera disken. Man kan där ofta även göra en lågnivåformatering som kanske kan hjälpa. Du kan också testa att nolla hela disken, dvs. skriva över hela disken med nollor, inkl. bootsektorn och partitionstabellen.

Testa även att boota någon Linux LiveCD och se hur stor disk den hittar, testa t.ex Koppix. Är det samma problem där kan du utesluta att problemet ligger i Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag tänker efter är det ju inte orimligt att få ut en formaterad storlek av 127GB på en 160GB disk. Jag tror faktiskt inte det är något fel. Att du fått ut 157GB i formaterad storlek tidigare har jag svårt att tro, 127GB låter faktiskt rimligare. Tror faktiskt inte det är något fel på din disk. Snarare då att det var fel på disken tidigare när det rapporterade 157GB, kanske därför det blev fel i filsystemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror i och för sig inte att det var fel på disken tidigare, jag bad teknikern på DATAAKUT i Göteborg att sätta in disken (F) i datorn när den var inne hos dem för ett drygt år sedan. De sa att de kollade att all hårdvara fungerade som den skulle och då var det totala utrymmet 153GB. Att hårddiskar inte alltid är så stora som de säger sig att vara beror väl på det här med 1GB=1024MB alt 1GB=1000MB.

 

Mina andra diskar har utrymmen som är ca 93% av vad de utger sig för att ha (74,5/80 och 298/320), om jag använder samma siffror på F (och "räknar baklänges") och utgår från de 164GB som BIOS rapporterar så får jag 153GB - den storlek som disken hade innan den krånglade. 127GB av 164 är bara 77,4%.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag räknar 160 000 000/1024/1024/1024 så får jag 149 GB.

 

93% går inte att använda, ta t ex fallet att hårddisken är 1024 bytes, då blir det 1,024 resp 1 kB vilket inte är 93% utan mer 97,6%.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lionking690815

Bara en bekräftelse gällande storlek på 160GB disk. Gjorde en "rescue" på en 160GB Extern HP Hdd åt en polare för en tid sedan och den visade totalt utrymme på 149GB. Och har en själv oxå som även den visar 149GB. Så om du bara har 127GB så har du något vajsing på din hdd! Har du kollat så du inte har en dold partion på disken. Kolla detta gärna och helst med ett tredje parts program tex partion magic!

 

160039239680 byte/1024/1024/1024~149

Oavsett Extern eller Intern Hdd

 

[bild bifogad 2007-08-21 19:16:00 av lionking690815]

973747_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, 164GB står det om jag kollar BIOS, men lionkings resonemang är ju fortfarande helt rätt.

 

Vad sjutton kan det vara som är fel då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat ladda ner något kontrollverktyg från tillverkarens hemsida? Dels kan du göra en zerofillning av disken, eller om inte det hjälper en lågnivåformatering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat lite på HITACHIs hemsida och så och sett att man kan göra nån bootdiskett eller nåt, fast jag fattade inte riktigt allt. Läste iofs nånstans att det inte var bra att lågformatera en hårddisk... kanske bara bluff?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#OGT

 

Kolla i avsnittet om programmet Drive Fitness Test, ladda ner den bootbara .ison http://www.hitachigst.com/hdd/support/downloads/dft32_v409_b00.iso bränn den med t.ex Nero och ställ in i BIOS så att datorn startar från CD/DVD.

 

Restores Drive Fitness

 

* Erase-boot-sector utility (Use option: Erase Boot Sector).

- Note: this utility overwrites customer data to allow repair of bad sectors.

* Low-level format utility (Use option: Erase Disk).

- Note: this utility overwrites customer data to allow repair of bad sectors.

 

Kontrollera bara så att det finns stöd för just din hårddiskmodell.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag raderar bootsektorn, måste jag väl formatera om disken igen? Fast ändå... det är väl antagligen smartare att testa det innan jag ger mig på lågformatering, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, bootsektorn används egentligen bara om du använder disken som bootdisk, dvs. att datorn startar från den. Om du däremot raderar partitionstabellen så måste disken partitioneras och formateras om. Mitt tips är att först testa att zerofilla hela disken, då raderas allt, både bootsektor och partitionstabeller och allting annat. Var bara försiktig så du inte raderar fel hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad tror du funktionen som skriver över allt med nollor heter då? Inte gärna "zerofilling", eller är det så enkelt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad den kan heta, laddade själv ner ett likande program för några år sedan till en Seagatedisk tror jag, då hette funktionen Zerofill.

Zerofill är dock inget avancerat, det behövs inte just ett program från HD tillverkaren för att göra det. Hade du t.ex. kört Linux är det bara att i konsollen skriva dd if=/dev/zero of=/dev/hdX.

 

Men testa först att överhuvudtaget boota programmet och se vilken storlek den rapporterar om disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde nog ta och skriva ut manualen och läsa igenom den ordentligt först.

 

Hur gör jag när jag bränner filen på en skiva då? Ska jag bara lägga över den som den är eller ska jag extrahera den först?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...