Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in ljud på datorn


totte92

Rekommendera Poster

hej, mitt problem är att när jag ska spela in ljud på dator från lite diverse ljudinspelings program så hörs det ingetin när jag ska spela upp det. Jag tror att det beror på att jag ente kan ändra mixerenheten, där finns bara ettt läge : SoundMax Digital Audio, måste man ente kunna ändra det till typ c-media wave device. Eller går det att lösa på något annat sätt

 

 

/totte92

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öppnar programet goldwave, spelar upp en låt i winamp, trycker rec i menyn på goldwave, man ser att det är något som händer efter som man kan se ljudvågorna röra sig när man har tryckt rec.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

I Goldwave har de lyckats gömma undan en funktion som man behöver för att spela in ljud (visar det sig nu när jag tankade ner testversionen).

 

När du trycker på REC så kommer det fram en liten ruta - som inte syns annars - med rubrikerna "Devices", "Input" och "Settings". Klicka på "Input". Nu kommer det upp en ruta med flera flikar (som det naturligtvis inte står något om i manualen...)

 

Under fliken "Volume" måste du först välja rätt "Volume device" som ljudet ska komma ifrån samt dra upp volymen med hjälp av volymkontrollen som du drar åt höger. Sen kollar du också under fliken "Device", där du måste välja rätta enhet för både in- och uppspelning. Vilken det är på just din dator vet jag inte, prova dig fram.

 

Men jag såg att mätarna faktiskt ger utslag även när det inte går in något ljud, precis som du skrev, det var en helkonstig miss i programdesignen ska jag säga.

 

Trots det är jag inte säker på att det verkligen går att spela in ljud när du spelar upp i Winamp (eller något annat program på samma dator). Ofta brukar den länkningen helt enkelt inte gå att göra. Min "raggarlösning" som funkar alldeles utmärkt - bortsett från att man konvertera till och från analogt - är att helt enkelt kopla ljudkortets LINE OUT till ljudkortets LINE IN. Ser man bara till att det program man spelar in med inte har någon medhörning inkopplad så går det faktiskt alldeles utmärkt.

 

Men det kan ju fungera på något annat sätt på din dator. Testa dig fram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...