Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är SQL och vad är en databas?!


Rannip

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vad är SQL och vad är en databas?!

 

Jag tror jag vet vad en databas är men vad är SQL? Jag har sökt på google jätte mycket och inte hittat någon kurs eller guide. Jag förmodar att man gör databaser med access men SQL fattar jag inte:(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Databas är en samling data som är organiserad så det går att söka bland informationen.

 

SQL är ett frågespråk som används för att söka i (göra urval) eller uppdatera en databas.

 

Ett tips. Använd wikipedia för att läsa mera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver man SQL med MYSQL och gör databaser med access??

Många tror det men Access är ingen databas utan ett Office-program som via vissa komponenter kan använda textfiler som databaskällor. Det närmaste man kan beskriva Access som är en databasklient isåfall. Själva databasdelen kallas Microsoft Jet.

 

En databaskälla består först och främst av data lagrad på ett strukturellt sätt som effektivt kan hämtas när det behövs. I sin enklaste form kan du se det som en textfil där varje rad innehåller olika delar av information som hör ihop, ex. ett addressregister. På varje rad har du info som namn, address, telefonnummer. För att skilja de olika informationsdelarna åt på raden har du en avskiljare, ex. ett tabb-tecken.

 

I en riktig databashanterare är datan upplagd på andra sätt, men du kan fortfarande tänka på det på samma sätt, dvs. som en x gånger y-matris av data (jämför ex. med rutnätet i Excel)

 

SQL är ett språk som används för att ställa frågor till databasen, antingen för att förändra innehållet eller hämta ut information ur det. Ex.

SELECT * FROM Tabell1

Detta hämtar ut all data ur en tabell. En tabell är då alla rader av data som hör ihop, ex. ett addressregister.

 

Exempel på databashanterare är MySql, Microsofts MSSQL, Oracle och PostgreSQL.

 

En enkel kurs i SQL hittar du här: http://www.w3schools.com/sql/default.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...