Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skruvade ihop dator men den vägrar starta


Starletmannen

Rekommendera Poster

Starletmannen

Hej

Jag har skruvat ihop en dator av inköpta komponenter men när jag skulle starta den för första gången uppstår problem.

 

När jag trycker in powerknappen drar fläkten på grafikkortet, processorfläkten och nätaggregatets fläkt igång och snurrar max 5 sekunder sen stannar de av.

 

Jag har testat med 2 olika ramminnen, att koppla ur dvd och hårddisk. Jag testade starta datan på en kartong för att undvika eventuell kortslutning i chassit. Men inget tycks hjälpa.

 

Har även testat reseta CMOS samt 2 olika nätaggregat. Jag har inte kunnat testa någon annan processor. Men kan moderkortet vara trasigt om processorfläkten snurrar? den tar ju ström via kabel i moderkortet.

Den gröna lampan på moderkortet lyser. Inga pip lr liknande hörs vid uppstart. och skärmen får aldrig kontakt.

 

Datan ja kör är följande komponenter.

 

Moderkort: Asus P5NSLI nForce 570 SLI Intel Edition

Processor: Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz 2MB FSB800 Boxed

Ramminne: Corsair Value Select 2x512MB DDR2 PC2-5300 667MHz CL5

Grafikkort: MSI GeForce 8400GS 256MB DDR2 PCI Express

Nätaggregatet är på 520 Watt

 

Tacksam för tips.

/Peter

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faran finns att biosen inte har stöd för den E4400 du fick hem... Moderkort man beställer brukar sällan ha allra senaste biosen, och för E4400 rev.M0 krävs inte bara biosversion 1401 utan även att moderkortet är av tillräckligt ny version (PCB 2.00G). Stämmer allt detta inte för dina grejer är det en trolig anledning varför datorn vägrar hoppa igång.

 

Är processorn "rev.L2" behövs en bios fr o m version 0903...

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=P5NSLI

 

Är biosen nu för gammal måste den alltså först uppdateras med en annan processor monterad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starletmannen

Tack för tipset.

Jag glömde skriva det i mitt meddelande men jag hade läst det där på asus hemsida och mitt moderkort är ett rev. 2,00G. Men det kanske fortfarande är fel bios.?

 

Det går väl inte ta reda på detta utan att använda en annan processor lr?

 

JAg har kollat på processorn me det står varken rev. L2 eller rev.

 

M0 på den hur tar man reda på det??

 

 

/Peter

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-18 16:07:20 av Starletmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg har kollat på processorn me det står varken rev. L2 eller rev.

 

M0 på den hur tar man reda på det??

För AMD-processorer finns programmet OPN64 i vilket man ska mata in tre sifferkombinationer, som är tryckta ovanpå processorn, för att få reda på all möjlig tänkbar data om den. Dessvärre känner jag inte till om något motsvarande program finns för Intelprocessorer – kanske Maratonmannen eller någon annan kan hjälpa till här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre känner jag inte till om något motsvarande program finns för Intelprocessorer – kanske Maratonmannen eller någon annan kan hjälpa till här?

Lätt som en plätt. :)

 

Vad står på processorn, SLA3F eller SLA98?

Den första är en L2

Den andra är en M0

 

http://processorfinder.intel.com/List.aspx?ProcFam=2558&sSpec=&OrdCode=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starletmannen

Hej

Tack för svaret.

 

Jag har tittat efter vad det står på min processor. SLA 3F vilket innebär att det är en L2 och att jag ska klara mig med Bios 0903.

 

Men jag hade som sagt PCB 2,00 på mitt moderkort men finns det en möjlighet attt jag har äldre bios än 0903? Eller är det dags att utesluta kompatibilitetsproblem mellan processor moderkort som uppskov till felet?

 

/Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag hade som sagt PCB 2,00 på mitt moderkort men finns det en möjlighet attt jag har äldre bios än 0903?

Möjligheten finns förstås. Moderkort kan ha helt olika versioner då man får hem det, allt från den allra första till den senaste. I början av förra året beställde jag ett socket A-moderkort åt yngsta brorsan – tänkte att i moderkort med så gammal socket måste väl biosen ändå vara den senaste, men nej då det var den äldsta i stället. Beställde nyligen ett annat moderkort för min X2 4800+, socket 939, som faktiskt kom levererat med senaste officiella biosen, men uppdaterade till en betaversion i stället eftersom den fick Cool'n'Quiet att hoppa igång under Vista (har sett mycket klagomål och gnäll på nätet för att AMD aldrig släpper nån C'n'Q-drivare för Vista, när det i själva verket är inbyggt i operativet – vad som krävs är en uppdaterad bios de gånger det inte fungerar redan från början).

 

Men nu blev det mycket babbel... ;-)

 

Eller är det dags att utesluta kompatibilitetsproblem mellan processor moderkort som uppskov till felet?

Man borde nog inte utesluta det riktigt än... även om det såklart kan bero på andra saker också varför datorn inte vill hoppa igång. Beställde ett till grafikkort för att köra SLI, samt ett Hiper 730W-aggregat. Hipern orkar som mest hålla igång datorn några sekunder innan den dör, som allra längst kommer datorn till biospipet innan allt bara slocknar. Däremot funkar datorn hur stabilt som helst med mitt gamla Enermax 500W – det klarar alltså 2x8800GTS SLI, tre hårddiskar, en DVD etc trots att det inte alls är specifierat för det utan långt därifrån! Antagligen fungerar inte Hipern helt enkelt även om det är alldeles nytt... liknande kanske även är fallet för din dator?

 

P.S. Tackar för den länken Maratonmannen! Ska läggas under "Mina favoriter". :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Starletmannen

Hej

Jag hade köpt moderkortet i en fyndlåda så jag hade ingen I/O plåt mm. därför valde jag att byta ut det nu föll valet på ett MSI P35 Neo med version 1.0.

Enligt kompatibilitetstabellen ska min processor funka bra med det kortet.

se länken:

http://global.msi.com.tw/index.php?func=prodcpusupport&prod_no=1215&maincat_no=1

 

Iaf från Bios version 13. DEN HÄR gången skrev jag till butiken och berättade att jag ville ha ett moderkort som passade min processor.

JAg hämtade det på posten satte ihop datan å fläkten snurrade igång. tänkte att det funkar men när jag slog på skärmen har jag ingen bild. Har testat 2 olika pci-express kort så det kan inte vara grafikkortet det är fel på.

 

Är det fortfarande processorn å moderkortet som inte drar jämt??

 

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fortfarande processorn å moderkortet som inte drar jämt??

Helt säker går det förstås inte att vara förrän datorn faktiskt hoppar igång också, men eftersom du speciellt bad butiken skicka ett moderkort som ska fungera med processorn så får vi väl lita på att de också har gjort det, åtminstone tills vidare.

 

JAg hämtade det på posten satte ihop datan å fläkten snurrade igång. tänkte att det funkar men när jag slog på skärmen har jag ingen bild. Har testat 2 olika pci-express kort så det kan inte vara grafikkortet det är fel på.

Trist att det fortfarande inte funkar efter två veckor..! I första inlägget skrev du iaf...

"När jag trycker in powerknappen drar fläkten på grafikkortet, processorfläkten och nätaggregatets fläkt igång och snurrar max 5 sekunder sen stannar de av."

...och nu:

"JAg hämtade det på posten satte ihop datan å fläkten snurrade igång."

Snurrar fläktarna nu alltså hela tiden och inte bara några sekunder, även om skärmen förblir svart och datorn inte orkar fortsätta vidare? Är du då helt säker på att nätaggregatet mår riktigt som det ska? Beteendet brukar nämligen vara typiskt för när nätagget inte klarar sparka igång datorn.

 

På samma sätt beter sig datorn av en trasig/felkonfigurerad processor. Att den skulle helt död borde inte vara fallet då den är helt ny, men helt uteslutet är det förstås inte. Men jag lutar iaf åt att nätagget ändå är troligare nu.

 

Kom förresten processorn försluten i box med fläkt? För annars går det inte att utesluta att några klåfingrar inte varit framme och råkat kortsluta den innan levereransen till dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starletmannen

Tack för tipset.

 

Jo processorn kom förpackad boxed med fläkt, och såg oöppnad ut.

Jag tycker inte att det är så mycket kräm i datan att det inte ska räcka med mitt nätaggregat.

 

Och lite framsteg har man ju gjort, dvs nu snurrar fläktarna ända tills jag bryter strömmen tidigare dog den ju av sig själv

/Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är så mycket kräm i datan att det inte ska räcka med mitt nätaggregat.

 

Och lite framsteg har man ju gjort, dvs nu snurrar fläktarna ända tills jag bryter strömmen tidigare dog den ju av sig själv

Jo att det ska räcka ja, men frågan är om det som sagt mår riktigt bra? Exemplifierade tidigare med ett alldeles nytt Hiperaggregat på 730W som bara dör hela tiden medan datorn funkar utmärkt med Enermax 500W – detta Hiper har ändå fått SLI-cert av Nvidia för 8800GTS samt 7950GX2! Så nånting är galet med det...

 

Gällande ditt aggregat hade det verkligen inte skadat om du hade haft möjlighet kontrollera det i nån annan dator.

 

[inlägget ändrat 2007-08-31 15:58:57 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starletmannen

Hej

Testade det i gamla datan iofs. bara en Duron 1,4 men den tuffar igång och nätagget gör sitt jobb.

/Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skalar ner nya datorn så mycket det går, vad händer då? Det vill säga bort med allting som inte behövs bara för att få igång datorn.

 

Och vad händer om du försöker starta utan minnen eller grafikkort? Den borde då börja larma som typ en ambulans.

 

[inlägget ändrat 2007-08-31 16:02:50 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starletmannen

Hej

Jag har läst om att bios skall kunna ge ifrån sig pip så att man ska kunna se var i felet ligger ex. minnen grafikort etc. me datan e helt tyst. HAr testat utan grafikkort och utan minnen. AV komplingsschemat att döma ska då "Speaker" vara kopplat rätt. men hur är det? är det bios eller moderkortet som ska ge ifrån sig pipet?

Verkar vara AMIbios på detta kort

/Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är biosen som åstadkommer pipen. Pröva för all del vända på Speakerkabeln bara utifall att... ingenting går iaf sönder av att dessa kablar är felvända.

 

Du har kopplat en ev extrakontakt för 12V-spänningen också antar jag (den lilla fyrpoliga)? EDIT: Såg på bilden av moderkortet att den sitter högst uppe till vänster:

http://tinyurl.com/2nbsgu

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-31 16:13:28 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starletmannen

Tack för ditt tålamod.

provade att vända speaker kabeln men inte ett ljud. även hårddisk och dvd är utdragna.

Jag kör endast med minne processor å grafikkort. Jepp 4-poliga strömkabeln sitter där

/Peter

 

PS. vad händer om man startar datorn med processorn utkopplad?

 

EDIT. jag vill bara tacka så mycket för tipset. JAg trodde du menade den fyrpoliga extra kontakten vid 20 polia kontakten.

men övre vänstra hörnet gjorde mig konfunderad. såg ju kontakten där kopplade in den och violla den startar TACK d¨å VÄLDIGT mycket.

skriver detta meddelande på nydatan tack än en gång

/Peter

[inlägget ändrat 2007-09-02 19:39:30 av Starletmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...